Chris-520e39

Liten vårshine, for kaldt for voks i dag?

Hei!

Tenkte å bruke dagen på å vaske bilen skikkelig og få på litt ny voks (petes 53), det eneste jeg lurer på er om det er litt for kaldt i dag? I skrivende stund er det 14 grader ute. Hadde vært fint å få på litt nå som bilen er så "naken" etter en hard vinter :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være bra det, men ville ikke vokset hadde det blitt så mye kaldere :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg også kunne la bilen stå i solen, slik at lakken suger til seg litt varme før jeg setter i gang, god eller dårlig ide?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tenkte jeg også kunne la bilen stå i solen, slik at lakken suger til seg litt varme før jeg setter i gang, god eller dårlig ide?

La den kjøle seg godt ned igjen da før du går igang.

14 grader er egentlig helt på grensen, men nå på dagtid går det som regel greit siden lufta er relativt tørr når sola skinner :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ikke noe av likevel, forbanna møkkafelger er jo så trange i navet at de er umulige å få av. Dritt! Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få de av?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gummislegge eller stell deg meg ryggen til og spark alt du kan med hælen....

Eller ta av boltene og slippe bilen forsiktig ned uten å fjerne jekken...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løs boltene og kjør deg en bitteliten(!) tur ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg legger meg rett og slett ned på bakken og sparker nederst på dekket hvis det sitter som verst.. måtte gjøre dette på forhjula her om dagen. (Shame on me for ikke å bruke kobberpasta når jeg la om!)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme på meg, salt i navkoppen og i felgen sin skyld. Et par slag 10 på 2 så løsna det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Benytter Pirex sin fremgangsmåte her, sparker til det verker i hælane, så sikkert andre måter som er bedre, men F å noen av felgene sitter etter vinteren.... Bare pass så du ikke sparker bilen av jekken da, eller at jekke tipper når du er i gang, da kan du være sikker på at hjulet detter av når den treffer bakken og skivene får seg en smell ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd noen skikkelig hestespark, men sitter fortsatt som støpt. Lar en kar jeg kjenner på dekkverksted ta av seg saken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte en gang ta å kjøre en liten tur på en grusvei for å få løs hjulene på en bil en gang. Husk å ikke ta av boltene da.. :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg er gammal bilmekaniker kopierer jeg et svar jeg ga på bimmers.

Det beste du kan gjøre med fast koroderte felger er å spraye på penetrerende rustløser og la den virke en stund (gjerne over natta) det kan svare seg og spraye flere ganger utover kvelden forå holde det fuktig, og det er spesielt rundt styre tappen på navet problemet er størts .

Dunk forsiktig på hjulet mens du dreier det rundt med løse bolter.

Hvis det ikke slipper nå, kjører du og svinger og bremser til det løsner, Husk at boltene må bare være litt løse.

Etter hvert som felgene løsner fester du hjulboltene igjen slik at du kommer trykt hjem samt ikke ødelegger felgen. Når felgene er av bilen rengjør du navet på bilen med stålbørste og eventuelt litt smergel papir til all oksydering er borte fra styreflensen og anleggsflaten mot bremseskiva.

Rengjør også grundig annlegsflaten på felgene, når du monterer felgene igjen smører du på et tynt lag med Tunap bremsefett dette vil strekt redusere oksyderingen mellom felg og nav og neste gang glir felgen nesten av av seg selv.

Harde dunk og slag er skadelig for bla hjullager og bør ungås.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av jekken og slå alt du orker på felgen. ;)

Hadde samme problem jeg og.Løsne på boltene og kjør 2-3 meter og brems hardt.Det funka for meg.

Endret av Arne
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive