a|ex

Første håndvasken i mars - se forvandlingen!

Var vel i midten av mars dette, at jeg fant fram utstyret på en solskinnsdag som var såpass varm at man kunne stå ute og vaske bil :)

Bilen ble vasket grundig to ganger, den første på nederste del av bilen og felger med SVAMP, varmtvann og ZALO for å få vekk alt av forurensning og møkk etter vinterens herjinger og manglende håndvask. Deretter en ny runde med Meguiar's microfiber vaskehandske og Meguiar's Gold Class shampoo (var litt ekstra spandabel med såpa denne gangen).

Ettersom jeg måtte bli ferdig før sola gikk ned og fikk dårlig tid falt valget på en grundig omgang Meguiar's Cleaner Wax etter tørk. Den gjør omtrent det samme som trestegsløsningen til Meguiar's med rens, polish og voks, bare alt litt dårligere :P Men hovedsaken var nå å få litt rens, blankhet og beskyttelse mens vinterhjula fortsatt satt på bilen.

Under følger en liten bildeserie som viser forvandlingen fra grisete, nedsalta vinterbil til nyshina og (nesten) sommerklar doning.

Før vask - intet pent syn:

0c1200945646A60a4.jpg

0a1200945715A9f42.jpg

b51200950251A461d.jpg

c31200950410A0a4b.jpg

221200950319A5800.jpg

511200950440A1b7c.jpg

481200950508A49e7.jpg

e71200950532A5f3f.jpg

6b1200950601A142d.jpg

f81200950652A92a8.jpg

b51200950814A4bdd.jpg

Etter vask så ikke lakken videre pen ut, egentlig (ja, bilen har gått i maskinvask med børster i vinter). Men cleaner wax'en til Meguiar's er et fantastisk produkt, skulle det vise seg. Overfladiske riper som det var spesielt mye av på frontfangern forsvant som dugg for solen.

Frontfanger'n etter vask - før polish:

d51200950910A1463.jpg

Frontfanger'n samme sted etter polish:

641200951013Acd89.jpg

Noen detaljbilder av finishen etter ferdig shining:

721200951054A16d1.jpg

291200951153Aba4c.jpg

311200951217Aecae.jpg

021200951252A1df8.jpg

e21200951314Af8f2.jpg

b51200951339A58ca.jpg

b21200951404A53cc.jpg

411200951430Aa82e.jpg

191200951456A5f97.jpg

Motorrommet fikk seg også en nødvendig overhaling:

d61200951544A1888.jpg

Denne krabaten var et helvete å få rein etter en vinter uten rengjøring - viktig detalj dette ;) :

1f1200951655Afa32.jpg

Oppskriften var en liten, grov og hard svamp, glovarmt vann, zalo og tålmodighet - og voks til slutt.

ef1200951757A860c.jpg

Her er noen helbilder av resultatet etter shining:

111200952322A9937.jpg

601200952350A6b58.jpg

471200952442A027e.jpg

871200952505A43ac.jpg

391200952912Ad520.jpg

b61200953231Ae4aa.jpg

231200952643A7506.jpg

0e1200952819A7562.jpg

Endret av a|ex
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tuller du eller? Zalo og "grov og hard" svamp..?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra ut det der!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig bra ut, men svamp og zalo er fy-fy ;) Husk at alle de ripene du får med svamp vil vises i solen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjell der ja :D Tror nok ikke meguiars cleaner wax fjernet ripene dine, men heller skjulte dem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Denne krabaten var et helvete å få rein etter en vinter uten rengjøring - viktig detalj dette ;) :

1f1200951655Afa32.jpg

Oppskriften var en liten, grov og hard svamp, glovarmt vann, zalo og tålmodighet - og voks til slutt.

Se hvor ripete eksosen din er... Hadde du brukt skikkelig avfetting og clay istedenfor en grov svamp så hadde det sett annerledes ut...

Men bra innsats...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tuller du eller? Zalo og "grov og hard" svamp..?

På eksosen, ja...hadde ikke noe annet valg for å få av asfaltrester og annet skit. SKURING var det som måtte til. Vanlig avfetting gav ingen resultater alene. Nå har jeg polert den opp noen ganger i etterkant og striper o.l. er long gone :)

Ser veldig bra ut, men svamp og zalo er fy-fy ;) Husk at alle de ripene du får med svamp vil vises i solen..

Det er jeg klar over, og derfor nyttes det vaskeshandske og bilshampoo (som regel meguiar's gold class) resten av året. Men den første vårvasken rettferdiggjorde at jeg gikk litt mer agressivt til verks siden jeg skulle polere etterpå, og bilen var ekstremt møkkete.

Svampen som ble brukt var ikke av typen bensinstasjonsvamp, men en større og mer "luftig" type som ikke riper så lett.

Min (beskjedne) erfaring med zalo er at det er et sterkt og effektivt middel - det skader ikke lakken, men fjerner det meste du måtte ha av bestyttelse o.l. Mener derfor at det kan brukes i ekstreme tilfeller så lenge man skal polere bilen etterpå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser blankt ut hvertfall :)

Prickbort på eksosen gjør susen, sykt effektiv

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På eksosen, ja...hadde ikke noe annet valg for å få av asfaltrester og annet skit. SKURING var det som måtte til. Vanlig avfetting gav ingen resultater alene. Nå har jeg polert den opp noen ganger i etterkant og striper o.l. er long gone :)

Det er jeg klar over, og derfor nyttes det vaskeshandske og bilshampoo (som regel meguiar's gold class) resten av året. Men den første vårvasken rettferdiggjorde at jeg gikk litt mer agressivt til verks siden jeg skulle polere etterpå, og bilen var ekstremt møkkete.

Svampen som ble brukt var ikke av typen bensinstasjonsvamp, men en større og mer "luftig" type som ikke riper så lett.

Min (beskjedne) erfaring med zalo er at det er et sterkt og effektivt middel - det skader ikke lakken, men fjerner det meste du måtte ha av bestyttelse o.l. Mener derfor at det kan brukes i ekstreme tilfeller så lenge man skal polere bilen etterpå.

Da ville jeg heller "sauset" inn bilen i avfettning flere ganger og spylt over skikkelig, da får du vekk mye uten å berøre lakken. Zalo vil nok tørke ut lakken og få den til å falme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alex alex alex... Som jeg lå til i den fine guiden din på VF... Svamp--- NEINEINEI.... Pisk på pung....

Nå er svamp-bruk langtifra noen vane jeg har når det kommer til bilvask ;) Jeg synes vamp er greit å benytte på svært møkkete områder så lenge det ikke er av typen du får kjøpt i 10-pakning på biltema.

Jeg ødelegger ikke dyre vaskehandsker på en så møkkete bil.. :)

Du kan jo lese mer om svampen som Brynjar sverger til her: http://www.scandicshine.no/nettbutikk/inde...;products_id=48

Da ville jeg heller "sauset" inn bilen i avfettning flere ganger og spylt over skikkelig, da får du vekk mye uten å berøre lakken. Zalo vil nok tørke ut lakken og få den til å falme.

Følger deg på punktet om berøring, men er mer usikker på om avfetting er noe mer skånsomt enn zalo - ingen av tingene bør vel brukes med mindre man skal polere etterpå.

Endret av a|ex
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er i allefall strøken den... Cleaner wax er en bra AIO også, ser veldig bra ut, mener den er USAs mest solgte AIO/polish.. den skjuler riper bra også, fjerner de ikke om det ikke bare var møkk i lakken din og ikke riper..

Prickbort, Microl 648 el Autoglyms tar remover på eksosen er å anbefale, tok potta på V40n her med det og den var SERIØST stygg, AG Tar remover på den og vasket over etterpå, rent som om det var nytt...

Zalo funker men er ikke bra for plast ol på bilen, det anbefales ikke, kjøp heller en 10 liter med Prickbort eller en 5 liter med Microl (Microl blandes ut 1:2 el 1:3, da har du 10 el 15 liter KNALL avfetting til bilen) det tar nupper og asfalt på siden av bilen din bra og du slipper noe vesentlig gnukking etterpå...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En MF vaskehanske ødelegges heller ikke, uansett hvor møkkete bilen måtte være..

For når man først kjører på med dertilegnet avfetting, så henger det ikke så mye møkk igjen uansett.

Vaskehansken kan vaskes den også, så det er ikke noe problem :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er best til å skjule riper? Autoglym's Super Resin Polish, eller denne Cleaner wax'en? Eller siden jeg har svart bil, kanskje denne ultra deep shine fra AG?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var turnaround-jobb ja!

Zalo trekker ut oljene som binder pigmentene i lakken, så styr unna..

Europris og etterhvert mange andre butikker har billige vaskbare vaskehansker, disse er perfekte til drittjobbene :D

Hva er best til å skjule riper? Autoglym's Super Resin Polish, eller denne Cleaner wax'en? Eller siden jeg har svart bil, kanskje denne ultra deep shine fra AG?

Ikke skjul dem, fjern dem B)

Scratch-X tar det meste :)

Autoglym-produktene du nevner vil nok gjøre den beste jobben med tanke på å skjule ripene, ettersom Cleaner Wax ikke har fillere. Men hvilken av dem som fyller best er jeg usikker på, har bare brukt SRP myyye.. (før jeg "fant" Meguiar's ;))

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki.. innsektssvampen.... Den er grei... Har skremt mange med den.... LITT hard for den fuktes...

Kan bruke Mitt fra rema osv. Vaskes på 95 grader og till Milo. Evt. MF renewer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ikke skjul dem, fjern dem B)

Scratch-X tar det meste :)

Autoglym-produktene du nevner vil nok gjøre den beste jobben med tanke på å skjule ripene, ettersom Cleaner Wax ikke har fillere. Men hvilken av dem som fyller best er jeg usikker på, har bare brukt SRP myyye.. (før jeg "fant" Meguiar's ;))

Har ikke noen god erfaring med scratch-x, men skal prøve mere. Skal uansett gå til innkjøp av maskin i sommer, så regner med å få fjernet swirls'a da. For nå så får det være bra å fylle de... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive