Jump to content
Sign in to follow this  
Norse

Status etter polering av første bil

Recommended Posts

Norse

Hei,

Polerte for ett par uker siden bilen med maskin for første gang, og har nokk en del forbedringspotensiale. For det første ble det ganske dyrt i produkter. Brukte Rupes Grønn, gul og hvit. Brukte opp 75% av innholdet i hver tube.. Har en stasjonsvogn. Hvor mye er normalt å bruke? Ser de koster rundt kr 200 for en ny flaske, så nesten kr 600 i polish her.

Er det forresten nødvendig å kjøre alle stegene? Om jeg begynner f.eks begynnder på grov (blå), må jeg da kjøre medium (grønn), fin (gul) og ultrafin (hvit) ?

Bilen såg meget blank ut helt til jeg la voks. Brukte Britemax Vantage Premium Carnuba paste wax. Såg ut som jeg hadde smurt inn hele bilen med margarin. Voksen nektet å stivne, og var dermed vanskelig å få av igjen. Antar jeg la altfor tykkt lag. Ser voksen allerede er borte på nederste del av bilen, så den fikk nokk ikke lagt seg ordentlig da jeg følte jeg måtte "vaske" den bort med tørr microfiber istedenfor å buffe den av. 

Tok også mye lenger tid enn jeg trodde. Begynte klokken 11 om kvelden i en vaskehall og var ferdig 10 timer etter. Da voksen nektet å størkne og var så vanskelig å få bort, samtidig som jeg holdt på å krepere av utmattelse tok jeg bare det som var synlig. Det ligger derfor tykt lag med størknet voks i døråningene nå som ikke er buffet bort. Er dette litt krise? Er det slik at skitt fester seg til tykk voks, og ikke lar seg spyle bort?

Brukte også 5 puter av hver farge/type,da jeg mener på å ha lest det en plass. Men har muligens misforstått.. Er det va 5 puter man bruker totalt sett? Jeg brukte altså 15 puter da jeg kjørte på med 3 typer.

En av Rupes putene revnet forresten etter 30 sekunder. Produksjonsfeil på den eller?

Edited by Norse

Norse

Av Iron X hadde jeg en del til overs, men flasken med 500ml Selaclean karroserirens ble tom etter en runde rundt bilen.. Den må da spraye mye mer per pump enn ordinær avfetting. Bruker til vanlig ca 250 ml avfetting.

Gildet kom da sikkert på rundt kr 1000 bare i produkter.

ØHN

Du trenger ikke kjøre alle stegene. Det viktigste er egentlig å ta det rolig og følge nøye med på hva som skjer med lakk og alt annet du behandler. 

Mange jobber "blindt" i starten, og det er lett å være mer fokusert på alt man har lest om og skal huske på, enn å legge merke til hvordan lakken responderer på det man holder på med.

På grovsteget kan du gi en par spruter vann på lakken etter at du har kjørt polishen litt. Da får du lengre kjøretid og du får utnyttet polishen bedre. Du bør bytte puter når de begynner å bli varme/myke eller mettet med polish. Husk at du driver med lett sliping/friksjon mot lakken. Du bør ta pauser så maskinen får kjølt seg ned. En glovarm maskin tar fort liv av putene. Alternativet er å ha flere maskiner du bytter mellom.

Mesteparten av voksen skal uansett av igjen, så det er bortkastede penger å la større mengder havne i mikrofiberkluten når du tørker av. Fukt påføringspaden i vann før du bruker den og jobb et tynt lag av voksen inn i lakken med rolige gjentagende bevegelser.

shiznit

Enig med forrige taler, det er viktig å ta det rolig og ikke stresse. Skal man som nybegynner polere en bil i løpet av noen timer, blir det bare stress og tull. 

Sett av (mye) mer tid og konsetrer deg om oppgaven. Begynn med f.eks kun et panser. Del opp i områder og prøv deg frem. Lær deg maskinen og produktene. Polering er ikke vanskelig, men det krever trening og tolmodighet :) 

Aero

Jo tynnere lag med voks, jo bedre er det. Er det vanskelig og se hvor du har lagt voksen, så er du inne på noe :) Men det er helt vanlig nybegynner feil, gjort de samme selv..sånt du lærer av :)

jorgenrostbo

Det høres også ut som om du kanskje har vært litt for spandabel med polishen. 3 erter på puten pleier å holde på et 40x40cm område. Fortsett å prøv deg frem, men sørg for at du har masse tid tilgjengelig, og kjør på små områder om gangen. flytt maskinen ca 1cm i sekundet og med overlapp. Det finnes mange fine guider her inne, så les litt og ikke gi opp:)