Gå til innhold

Hvordan bruke fusso?


Frodewol

Recommended Posts

Hei:D

Har lest meg til veldig mye hær inne, så har mye info men lite erfaring så langt.:ph34r:

Skal shine e-golfen til en kompis i helgen. Blir en kjapp runde med polish før ett lag med fusso. Men det jeg lurer på er det med virketid og buffing på fussoen? Virker som det er forskjellige måter å gjøre dette på, så en liten guide hadde vært tipptopp^_^

og to små bonusspørsmål: hvis jeg skal legge to lag, må jeg vente i x antall timer før lag nr to? Hvordan er det å legge ett lag med en annen voks(mg tech wax 2.0) over fusso?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge

Virketid: tør av snarest mulig, gjerne rett etter du er ferdig med panseret eksempelvis

Buffing: microfiber

Triks: fukt påføringspad i vann før du legger et syltynt lag fusso på lakken

Tips: ikke gjør som meg og kast MF i vaskemaskinen, da lukter det bensinstasjon etterpå :P

 

Bonus-svar: 1 lag holder lenge, ikke behov for å klaske på noe annet! :D

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grefstad

Burde bruke en mykere pad enn den som følger med i boksen, i overkant grov synes jeg.. Fusso er en knall voks:)

- Hobby Detailer

 

- Toyota Corolla 2000

 

- Toyota Corolla 1985

- BMW 520DA 2008

- Nissan Navara 2009

- VW Caddy 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt bruker du lett fuktet mf klut først og en tørr rett etterpå når du buffer. Påføringspaden trenger ikke være klissvåt, jeg pleier å gi den en forsiktig sprut med pad conditioner. Som einarhelge sier bruk tid! Ta et og et panel av gangen. Det er ikke alle biler fusso krangler på, uansett er det en digg voks, lakken blir som fløyel. Evt holos vaskes vekk etter 1-2 vask

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  • DCN Poeng 1

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tech wax 2.0 går vel under lakkforsegler og har litt rens i seg. So den vil nok ta vekk laget med fusso. 

Å legge fleire typer LSP (last step produkt) er som oftest bortkasta arbeid. Gjer det enkelt og berre legg på ein type LSP

1 lag er som oftest best og. Er jo ikkje sånn at ein får automatisk bedre beskyttelse av 2 lag. 

Skal ein legge 2 lag, so bør ein jo vente til det første laget har herda nok. Og bruke ein beskyttelse som ikkje tar vekk det første laget ved påføring av det andre laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfaduden

Jeg la Fusso som jeg legger all annen voks. Tynt med rette drag på lakken med en myk applikatorpad :) Buffet av når hele bilen var vokset. Ingen problem! :)

 

Endret av Alfaduden

"Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson

 

Magnus Skjølsvik Svendsen


1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione
2017 Mercedes B250e 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilen ferdig:D bilen var mer eller mindre fri for riper, bare noen lette vaskeriper. Så kjørte en kjapp 1-steg før jeg la fusso på 2-3 paneler om gangen og buffet etter 5-10 min. Var null problem å legge og buffe^_^ bilen ble meget blank og kompisen kjempe fornøyd:D

image.jpeg

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.4.2016 - 1.01, einarhelge skrev:

Virketid: tør av snarest mulig, gjerne rett etter du er ferdig med panseret eksempelvis

Buffing: microfiber

Triks: fukt påføringspad i vann før du legger et syltynt lag fusso på lakken

Tips: ikke gjør som meg og kast MF i vaskemaskinen, da lukter det bensinstasjon etterpå :P

 

Bonus-svar: 1 lag holder lenge, ikke behov for å klaske på noe annet! :D

Hvordan vasker du MF etterpå da om du ikke gjør det i vaskemaskinen :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ballemann

Testa forskjellige virketider for fusso idag bare på gøy.

1. Wax on wax off i ekte karatekid stil

2. Et panel så tørk

3. To panel så tørk

4. 5min tørketid

5. 10min tørketid

6. 1 time tørketid

 

1. Ble jævli sliten men det funka greit

2. Buffet veldig enkelt av. Testvinner, hehe

3. Marginalt værre å buffe enn alt.2

4. Fusso satt godt, måtte buffe lenge eller hardt

5. Samme som alt.4

6. Marginalt værre enn alt.4

 

så jeg kommer til å fortsette med ett og ettpanel 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Mozell skrev:

Hvordan vasker du MF etterpå da om du ikke gjør det i vaskemaskinen :) ?

Vet ikke hvordan Einar gjør det, men jeg legger klutene i varmt Zalo vann.

Klutene lar jeg ligge i et par dager og skylder dem så godt, etter det havner de i vaskemaskinen hos meg:) det samme gjør jeg også med kluter som jeg har buffet polish med, men blander ikke.

  • DCN Poeng 1

Gtechniq certified detailer

Drop Off certified detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge
1 time siden, Mozell skrev:

Hvordan vasker du MF etterpå da om du ikke gjør det i vaskemaskinen :) ?

Hehe, takk for spørsmålet:D

som @ONYX bare med surfex og så lufter jeg de til tørk utendørs! Fikk bruksforbud av vaskemaskina etter den episoden. Hadde masse bilpleieprodukter havnet på finn.no under "gies bort" av et kvinnemenneske så hadde du skjønt at fusso må ha vært årsaken!:P

  • DCN Poeng 1

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, einarhelge skrev:

Hehe, takk for spørsmålet:D

som @ONYX bare med surfex og så lufter jeg de til tørk utendørs! Fikk bruksforbud av vaskemaskina etter den episoden. Hadde masse bilpleieprodukter havnet på finn.no under "gies bort" av et kvinnemenneske så hadde du skjønt at fusso må ha vært årsaken!:P

Kan vell bare kjøre ett par runder med bare såpe eller ingenting så forsvinner lukta fra vaskemaskinen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge
49 minutter siden, overlay skrev:

Kan vell bare kjøre ett par runder med bare såpe eller ingenting så forsvinner lukta fra vaskemaskinen? :P

Ja egentlig, jeg prøvde først en runde med surfex, så en runde ren eddik og lukten var der fortsatt.

Etter å ha vasket noen vanlige runder med klær så forsvant den, men kan jo tro fruen var fornøyd da :lol:

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, einarhelge skrev:

Ja egentlig, jeg prøvde først en runde med surfex, så en runde ren eddik og lukten var der fortsatt.

Etter å ha vasket noen vanlige runder med klær så forsvant den, men kan jo tro fruen var fornøyd da :lol:

Det er akkurat det - det spiller null rolle om lukten forsvinner! Maskinen er uansett infisert i følge den som tross alt bestemmer over innenrikspolitikken.

 

Senest fredag fikk jeg tyn for det jeg oppfatter å være en fillesak: jeg hadde ikke vrengt et sett med sengetøy før jeg vasket det. Om vaskemaskinen skulle begynne å lukte Fusso regner jeg med jeg fruen hadde bestilt ny vaskemaskin og sendt regningen til meg. Egentlig bør jeg bare kjøpe en egen vaskemaskin til bilpleie.

  • DCN Poeng 4

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cheffen skrev:

Det er akkurat det - det spiller null rolle om lukten forsvinner! Maskinen er uansett infisert i følge den som tross alt bestemmer over innenrikspolitikken.

 

Senest fredag fikk jeg tyn for det jeg oppfatter å være en fillesak: jeg hadde ikke vrengt et sett med sengetøy før jeg vasket det. Om vaskemaskinen skulle begynne å lukte Fusso regner jeg med jeg fruen hadde bestilt ny vaskemaskin og sendt regningen til meg. Egentlig bør jeg bare kjøpe en egen vaskemaskin til bilpleie.

 

Win - win, kjerringa får ny flott vaskemaskin og du får egen maskin til MF og pads :)

  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Belle skrev:

 

Win - win, kjerringa får ny flott vaskemaskin og du får egen maskin til MF og pads :)

Det er jo en god måte å se det på :) 

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...