Jump to content
Sign in to follow this  
Concker / Norwash

S&S 2000 Audi S6 Quattro

Recommended Posts

Concker / Norwash

ZWcMP6.jpg

Audi S6 4,2 V8 Quattro avant

Da var det tid for å shine "nybilen", Bilen virker svært godt vedlikeholdt men ved litt nøyere inspeksjon var det mye å hente på det kosmetiske på denne. 
Så det veldig fort når solen begynte å komme fram igjen mot påske at det var en del swirls og fanteri.

Begynner ved noen før bilder.

QFTpcd.jpg

cVxzwJ.jpg

Begynte med tradisjonell DCN vask.

Prickbort påført ifra vinduer og ned, epuma? felgrens på hjul etterført av autofoam skum legging.
Deretter ble det korrosol, nytt skum og håndvask med CG Glossworks og mequiars wash mitt.

ghS6MJ.jpg

WIA6Z4.jpg

fKf2SD.jpg

Vzpb7m.jpg

Så ble det en liten runde med clay da denne bilen får veldig stor belastning på nedre paneler og spesielt bakskjermen da den stikker noe lenger ut kontra en vanlig A6.

Fant litt denne også. Hjulbuer og motorom ble ikke tatt med i denne runden (utenom spyling) da jeg skal ta dette mer nøye i etterkant når det verste sølet ifra vinteren blir borte, føler det er litt

bortkastet arbeid slik føret er her om dagen.

D4VwT0.jpg

Så ble det tørk før bilen ble kjørt inn i garasjen for nærmere inspeksjon

8mwOE0.jpg

clY9Iu.jpg

jgYrvo.jpg

Begynte så med å inspisere lakken, her var det mye vaskeriper, swirls og noe RDS.
Man ser jo dette veldig godt på svart bil, men overraskende lite steinsprut og andre merker, litt på baksfanger rett under bagasjeluke er å regne med.

Men til å være en 2000modell synes jeg det generelt var ganske ok, litt må man regne med.
Begynte med å inspire framskjermen

8q8gBU.jpg

IGDPfO.jpg

Har en del erfaring med VAG ifra denne tidsepoken så regnet med at lakken her også ville oppføre seg ganske likt.

Medium + / hard minus ca.  Så tok da fatt i Rupes 15 maskinen med Rupes medium polish på orange uber i håp om at dette skulle rette opp i det meste uten at det ble for mye å rydde opp igjen etterpå.

PFmJQY.jpg

Hczpys.jpg

uUorqt.jpg

uUorqt.jpg

Mener at dette tok tilfredsstillende så fortsatte med denne comboen, etterfulgt at grønn uber på fin rupes i runde 2.

8Qd3wE.jpg

Fortsatte videre med dører

hN1hPn.jpg

FARORv.jpg

EqdIAh.jpg

Chromen ble også noe bedre.

cYJRuX.jpg

Bakdører hadde noe RDS, samt lakkstøv ifra bakskjermene da disse har blitt lakkert opp igjen på et tidspunkt, men dette var ganske greit å rydde opp i.

Noen få RDS ble igjen på visse plasser, men følte at resultatet ble tilfredsstillende så tenkte ikke noe mer på dette nå. Lakkstøvet gikk fint bort.

pqDdkv.jpg

QozW6i.jpg

Bakskjermene bærer preg av at de er lakkert opp igjen, mye mindre vaskeriper og swirls her, men noe var det likevel

W19V8a.jpg

q3tRPw.jpg

Vcgd0r.jpg

ml6Nlr.jpg

Så var det stolpene og speil for tur, fortsatte også her på samme combo, bare noe lavere hastighet.

oP2mWf.jpg

F3JJJm.jpg

I8IJYH.jpg

Speilene har en del veldig små steinsprut merker, så får ikke disse helt tilfredsstillende, mulig jeg bytter dette senere.

Så var det panseret sin tur.

UiZa6o.jpg

5pa5Zy.jpg

LOlz1y.jpg

hHoJjP.jpg

Ellers er det ganske samme historen på andre siden av bilen med swirls, noe rds, lakkstøv etc.

lxyVYq.jpg

rxdNdJ.jpg

H9bG34.jpg

Bk0gFx.jpg

2F7aQe.jpg

6P39x5.jpg

7UEu1V.jpg

K4K88n.jpg

Så var det tid for emblemer, det sitter komplett RS6 emblemer, eksos etc på bilen inkludert emblemer.. 
Denne bilen trenger absolutt ingen ekstra emblem trimming så da ble det montering av riktige.

Måtte kutte å modifisere litt på grill emblemet da grillen på RS og S er litt forskjellig, men fikk det til å passe til slutt.

2JknCz.jpg

Bak fjernet jeg emblemet med fiskesnøre av tråd typen, litt varme. etterfulgt av skraping med barberblad i plast så polert over.

zouo1Q.jpg

AYEwBJ.jpg

3kaDeM.jpg

Yj6Rfn.jpg

Satt også rest av bombrikke i frontruten, noe av det styggeste jeg ser.

Samme metode ble brukt her også, etterfulgt av glassforsegling av typen Gtechnique

BLY4Vc.jpg

DqKjd3.jpg

NSsQGv.jpg

sxgF6C.jpg

Da var runde 1 ferdig, så gjentok jeg hele prosessen med grønn uber og rupes fin polish.

Deretter ble det wipedown og prep før påføring av Swisswax Concourso.
Plast fikk owatrol, CG G6 hyper coat på dekk og gummilister.

Litt ferdig bilder tatt 2 forskjellige dager

nR6jGt.jpg

O7QERs.jpg

sUqR4N.jpg

cDJo2P.jpg

uARzov.jpg

Ovbysw.jpg

hOO9hW.jpg

kwsq4n.jpg

RTfYGB.jpg

KrF4OV.jpg

EIazzL.jpg

I37eYX.jpg

Men helt ferdig var jeg ikke, våren er på tur så da må det klargjøres sommerfelger også!
Disse hadde noen mindre små kosmetiske skader, så bestemte meg for å ordne dette med kjemisk metall så intill videre lakkere disse selv med cardip etterfulgt av topcoat som er en

klarlakk for dip som er svært slitesterk, tåler blant annet prickbort etc. Så får jeg heller sende disse på pulverlakkering den gang når må bytte gummi.

Inspeksjon.

MaAuzX.jpg

sr3vh9.jpg

lZQi76.jpg

Pusset lett over skadene så fyllte jeg med kjemisk metall.

W1FVEp.jpg

Så ble det lagt cardip grunning et par lag, før sølvpærlemor som jeg tror matcher original fargen ganske greit.

GjWtnW.jpg

OpvrjE.jpg

M6nKhx.jpg

5ZcEDd.jpg

YaHf9W.jpg

Ferdig resultat 4 felger med ca 7lag dip og 3 med topcoat og litt plastidip sølv mettalizer for litt ekstra "pop"

Dette var ikke så lett å få tatt bilde av, samt heller dårlig med sol.. sølv flaksene gir det hele en veldig fin effekt i sola da felgene går mer over i ren sølv.

a8paZB.jpg

hrcp7l.jpg

Men siden calipterne mine så heller stusselige ut så ble det litt jobb her også før hjula kom på bilen. 
Begynte med å pusse ned med 120, etterfulgt av "poleringspute" slik at overflaten ble glatt og fin.
Caliptere fikk calipter maling ifra biltema, mens bremser fikk et strøk hammerite matt svart (Blir ihvertfall matt når blir tørr.. litt våt på bildene)

Påført med aplicator pad da jeg synes det gir bedre finish en kost.

mtw9JS.jpg

BBnlV7.jpg

tcZ7T9.jpg

0ZDRyR.jpg

3KsuKm.jpg

Var ikke så nøye med å maskere klosser da disse etterhvert må byttes når begynner å bruke bilen på bane tenker jeg..

Blir nok noen EBC klosser etterhvert, selv om disse er ganske nye så jeg.

FIx0q1.jpg

vA3bIm.jpg

hgjADi.jpg

Til slutt så fikk nøkkelen en liten facelift med bytte av knapper da disse var noe slitt.

chQcQU.jpg

2sGUE6.jpg

Så da er det bare å vente på litt god vær og bare veier så blir det skikkelig vask av hjulbuer, motorom og ikke minst interiør.

Skal farge opp igjen skinn delen av setene blant annet. :)

Bare å glede seg til våren virkelig setter fart så kan cruise litt rundt på hovedtreffene til VACN å kjøre på Våler & Rudskogen.

Skal bli artig å virkelig få testet bilen på bane! Blir ganske stor forskjeller når hopper ifra bobla og inn i denne kan man si... :P

Takk for titten :)

EIazzL.jpg

Edited by Concker
  • DCN Point 62

johnsen90

Ser veldig bra ut! 

Grattis med bil! :)

Magnera

Slitan med ny bil, den så straks mye bedre ut etter å ha fått litt omsorg :D  Stillig med litt oppussing av felger også, brukte du bare spraybokser eller har du noe mer avansert enn som så? 

Concker / Norwash
Slitan med ny bil, den så straks mye bedre ut etter å ha fått litt omsorg   Stillig med litt oppussing av felger også, brukte du bare spraybokser eller har du noe mer avansert enn som så? 

Takk takk, bruker som regel sprøyte men akkurat her er det brukt boks sammen med slikt håndtak da skal legge et par strøk med gunmetal pearl senere, men den fargen kom ikke på lager før utpå sommeren, så da ble det silver pearl en så lenge 😃

Magnera
2 minutter siden, Concker skrev:

Takk takk, bruker som regel sprøyte men akkurat her er det brukt boks sammen med slikt håndtak da skal legge et par strøk med gunmetal pearl senere, men den fargen kom ikke på lager før utpå sommeren, så da ble det silver pearl en så lenge

Ikke verre nei, det så nemlig veldig bra ut, ble imponert B)

Concker / Norwash

Cardip er ganske grei å jobbe med, gir langt mindre tekstur en hva plastidip gjør, etter topcoat ser det veldig likt ut som med pulverlakk når det kommer til finish.

overlay

Knall arbeid! :thumbs:

1 time siden, Concker skrev:

Cardip er ganske grei å jobbe med, gir langt mindre tekstur en hva plastidip gjør, etter topcoat ser det veldig likt ut som med pulverlakk når det kommer til finish.

Hvordan oppfører det seg når man vasker? Plastidip bør vell ikke ha prickbort i nærheten :P

Edited by overlay

Concker / Norwash
Knall arbeid! :thumbs:

Hvordan oppfører det seg når man vasker? Plastidip bør vell ikke ha prickbort i nærheten 

Topcoat som man legger til slutt er 2komponent som tåler kjemisk og mekanisk påkjenning langt bedre en hva vanlig dip gjør. Ikke noe problem med prickbort på disse 😃

maitruckz

Veldig bra til Vestertotning å være :P 

• DCN Point 1

Concker / Norwash

Østre nå faktisk 😂

• DCN Point 1

Sortehaug

For noen ferdigbilder! Veldig bra resultat! :D Og grattis med bil, denne er vel like gøy på vinteren ;):D 

Conkey

Sexy bil ble dødssexy som den fortjener. Nais rett og slett. Skulle gjerne hatt din kompetanse og gått på egne sommerfelger. Tommel opp

maitruckz
1 time siden, Concker skrev:

Østre nå faktisk

Innafor ;)

alexanderst

Kjempemessig jobbet. Lakken fikk en helt ny glød og dybde :)

Liker også malingen på calipterne. Har vært på tanken jeg også!

Blankbil / polishduden

Ble blankt ja, utrolig flotte etter bilser

Concker / Norwash
8 timer siden, Sortehaug skrev:

For noen ferdigbilder! Veldig bra resultat! :D Og grattis med bil, denne er vel like gøy på vinteren ;):D 

8 timer siden, Conkey skrev:

Sexy bil ble dødssexy som den fortjener. Nais rett og slett. Skulle gjerne hatt din kompetanse og gått på egne sommerfelger. Tommel opp

Takk for alle tilbakemeldinger :)
Kan skrive under på at denne er minst like artig på vinteren ja ;) Litt for artig egentlig.. :ph34r:
Trenger ikke så mye kompetanse til å lakkere felger med dip, er ganske snill å ha med å gjøre, 2-3 lette strøk, så resterende litt mer tykke, bare å bruke god tid å tørke med varmepistol imellom strøkene :)

KjetilR

Utrolig fin bil!  :) Flott arbeid, som vanlig fra deg!

Hansge

Gratulerer med ny bil Daniel! Denne var virkelig fin! God oppfrisk av lakk også ;)

Solhaug

rå bil, å flott jobb med polering, synes de felgene du har på vinter er ultraråe, å veldig rett av deg å fjerne emblemene å sette på riktige, dekaltrimming er ut:)

D.Mikalsen

Godt det nye innkjøpet fikk seg en god jobb, meget vell utført og noen flotte ferdigbilder du har tatt :thumbup: Dette var morro å se igjennom, grønn knapp er trykket.