Gå til innhold

SS: VW Golf MK4 GTi Exclusive


Kenneth Nilsen

Recommended Posts

Kenneth Nilsen

Da har jeg endelig tatt meg noen timer fri fra det andre livet for å lage en ferdig tråd om denne bilen! Håper dere liker det dere ser.

Den 17 til 19 april var jeg en tur nede i Moss-området for å detaile en bil som ble det ble avsatt tid til før snøen la seg i november. Jeg fikk lånt husrom og frokost av Andrè (slemreke) hele helgen. Mat skaffet Bjørnar på diverse kebabsjapper i området. Det ble en sunn helg kan dere skjønne.

Bilen er en 1998 VW Golf MK4 GTi Exclusive som er chippet nå nylig. Gått under 100 000 og har sort Recaro skinn interiør, navi, klima, takluke, justerbart senkesett, ekte BBS LM og generelt full pakke. Den er veldig velholdt og fremstår like strøken i virkeligheten som på bildene. Syns bilen er helt riktig utført! Creds for det Bjørnar.

Bilen ble besiktiget og inspisert før den ble clayet og vasket. Bilen var forøvrig ferdig vasket når jeg ankom.

Jeg skriver spesifikasjonslisten på engelsk da dette blir postet på andre forum.

Wash:

- Chemical Guys Grime Reaper

- Chemical Guys Maxi Suds

- Dodo Juice Born to be Mild

- Optimum Car Wash

- Swissvax Waschpudel

Paint:

- Riccardo yellow claybar

- Optimum No Rinse as lube

- Menzerna SIP

- Menzerna 106FF

- Swissvax Best of Show

- Swissvax Shield

Others:

- Makita 9227CB

- Lots of Microfiber

- Lots of pads

- Swissvax Detail brushes

- Swissvax Pneu

- Swissvax Autobahn

- Norton wetsanding paper

- Nanolotus Windowsealant

- Chemical Guys Streak Free Glass Cleaner

- PTG

- Brinkmann

+++

Jeg begynte på fredag med å claye bilen med gul Riccardo clay og Optimum No Rinse som claylube. Det var endel asfaltflekker i lakken som jeg helt sikkert med stor fortjeneste fjernet med Scholl Crack, men bilen var som sagt ferdig vasket og tørket når jeg kom så kjørte på med clay. Takk til Andè som hjalp meg med den biten.

DSC_0006-4.jpg

DSC_0010.jpg

Og sånn ble clayen seendes ut etter venstre framskjerm og førerdør. Dette er jo ikke så ille, men alikevel så er det ganske ille i og med at den har vært på et Meguiars bilpleiesenter i høst før den ble satt inn til vinterlagring.

DSC_0012-2.jpg

Etter clayingen så vasket jeg bilen med en fin liten miks av såper som jeg syns er herlig å jobbe med. Alle utgjør hver sin spesialitet så den miksen syns jeg er fin med tanke på lukt, glid, skum og effektivitet. Dro frem Swissvax sin Waschpudel og satte igang.

DSC_0016-4.jpg

DSC_0024.jpg

Deretter ble bilen kjørt inn og tørket med to Scandicshine Drying towel versjon 2, før jeg gikk over hele bilen med Chemical Guys Miracle Dryer (25") i alle kriker og kroker.

Så var det inspiseringen som gjensto før jeg tok kvelden. Hadde med meg Brinkmann og PTG.

DSC_0001-2.jpg

DSC_0004.jpg

DSC_0025-2.jpg

DSC_0042-4.jpg

DSC_0045-4.jpg

DSC_0067-2.jpg

DSC_0073-2.jpg

DSC_0074-3.jpg

DSC_0076-2.jpg

DSC_0080.jpg

Kom igjen lørdagsmorgen for å fortsette der det slapp. Kjørte på med blå 3M teip, og etter et par timer var bilen maskert opp fra topp til tå. Demonterte ting som blinklys, plast i fanger etc. Dette ordnet Bjørnar med når jeg maskerte. Bilen målte veldig høyt noen steder, men det oppklarte Bjørnar for meg med en gang, så jeg gikk ut ifra at det var 30-40 um på lakkerte flater, som ifølge lakkerere skal være tykkelsen på klarlakken.

DSC_0037-2.jpg

Lakken var utrolig hard å jobbe med. Var til tider håpløst vil jeg påstå. Men smurte meg med Swissvax Tålmodighet og fikk en kebabtallerken fra "Balkan" i Drøbak (?) og satte igang igjen. Var noen steinsprut som irriterte Bjørnar som det var lagt i lakk i som ble våtslipt. De ble helt borte og ingen riper etter våtslipingen etter rubbing.

DSC_0053.jpg

Kjører på med noen 50-50 bilder i og med at jeg, og helt sikkert fler liker å se forskjellen. På noen av bildene vil dere se hologrammer etter ull og SIP. Men ikke fortvil, de ble borte! :)

DSC_0081-2.jpg

DSC_0069-1.jpg

DSC_0082-1.jpg

DSC_0089-2.jpg

DSC_0090-2.jpg

DSC_0091-2.jpg

DSC_0094.jpg

Jeg gikk over hele bilen med Scholl ullpad og Menzerna SIP som fjernet stort sett alt. Var noen riper som jeg måtte gi tapt for da jeg kjente de med neglen. Men de ble rubbet runde i kantene og nesten usynlige uansett. Etter dette kjørte jeg på med Sonus blå pad og Menzerna 106FF for å høyglanspolere lakken, deretter refinet jeg med samme kombinasjon men nede på 800-1000 rpm. Det ble top notch etter dette og var derfor LSP klar. Noen nye inspeksjonsbilder.

DSC_0121-1.jpg

DSC_0122-2.jpg

DSC_0125-2.jpg

DSC_0126-5.jpg

DSC_0127-1.jpg

DSC_0128-2.jpg

DSC_0130.jpg

DSC_0167-1.jpg

Dette var jeg fornøyd med så preparerte bilen for voks. Det ble lagt på Swissvax Shield i dørkarmer, bak tanklokket, innsiden av bakluke og i motorrom (glemte selvfølgelig bilder). Deretter ble det påført tre lag med Swissvax Best of Show på lakken og ett lag med Swissvax Autobahn på felgene og eksosstussen. Rutene ble renset og forseglet med Nanolotus Proff vindusforsegling. Dekksidene ble behandlet med Swissvax Pneu. Over til de ferdige bildene.

DSC_0150-2.jpg

DSC_0154.jpg

DSC_0156.jpg

DSC_0159-1.jpg

DSC_0161-1.jpg

DSC_0167-1.jpg

DSC_0169-1.jpg

DSC_0206-1.jpg

DSC_0189-2.jpg

Bilen ble etter dette stilt ut på årets første VW-Audi Club treff på Hadeland og ble premiert med pokal med prisen "Topp 5 VW". Det var et ganske stort treff med i overkant av 120 utstilte biler (både Audi og VW) hvor bilene konkurrete seg i mellom uavhengig av modell og type.

Takk for at dere så på! :D

Endret av whiplash

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Kenneth Nilsen

    8

  • Burny_

    7

  • truhaa

    4

  • Bernhard

    4

Ser bra ut som vanlig :) Begge to ja :thumbup:

Gruer litt til å dra på treff med dere nå jeg har vært syk i snart 2 uker og ikke fått gjort noe med bilen :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert arbeid på en særdeles lekker bil. Da regner jeg med vi ser dere begge til helgen altså?

Skotner Autospa - detailing since 1998

Member International Detailing Association, Certified Detailer - Skills Validated
Exint Premium Detailing Center | Rupes Certified Detailer | Colourlock Certified | AutoGlym Certified | Nanolex Approved Detailer | 3M Auto Car Care Center | Waxaddict Professional

 

Følg på Facebook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Kenneth Nilsen
Ser skikkelig bra ut! gleder meg til full trå :) Håper det blir MASSE Bilder. B)

Blir ikke MASSE bilder dessverre, men blir da noen. :)

Ser bra ut som vanlig :) Begge to ja :thumbup:

Gruer litt til å dra på treff med dere nå jeg har vært syk i snart 2 uker og ikke fått gjort noe med bilen :unsure:

Grue deg til Bjørnar sin du, min er ikke polert siden mai og tviler på at jeg rekker det før jeg må dra. Driver med en viss Passat nå. Våtsliping og litt småtteri. Skal stilles ut på Hadeland.

Lekkert arbeid på en særdeles lekker bil. Da regner jeg med vi ser dere begge til helgen altså?

Vi sees! ;)

Og takk for alle "det var nice" kommentarene. Keeps me going. :)

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Gromt det der, bra detail også og vakkert med rødt som vanlig.. :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...