Gå til innhold

Min 2014 Mazda 3


thomross

Recommended Posts

thomross

Heisann,

 

Tenkte jeg skulle vise fram bilen min.

 

Bil: Mazda 3 2014 Skyactiv-D Optimum + ekstra sikkerthetspakke og dill dall

Motor: 2.2 D, skremt opp til 230 hk, og ca 480 nm

Alt annet: Større intercooler, EGR fjernet, dumpventil (2,1 bars ladetrykk), Bilstein coilovers, whiteline stabstag+endelinker, brembo big brake kit, rays g07fxx felger for å nevne noe :)

 

Er jo litt over middels interessert i bilpleie å den slags, så den blir ikke vinterkjørt, å blir passet godt på :)

Skal slenge ut noen nye bilder når jeg tar den ut igjen. Har hatt en full detailing på den + relakkering av felgene (pga steinsprut)

 

Blitt en ekstremt morsomt bil :)

IMG_2323.jpg

IMG_0205.JPG

  • DCN Poeng 22

- 2014 Mazda 3, 2.2D Optimum +++

- 1997 VW Golf 3, 1.6 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjarnetv
3 minutter siden, Madas skrev:

Kul bil. Men hvorfor har du dumpventil? Det er vel totalt unødvendig på en diesel. 

viktig med dumpventil for å føle at man er med i F&F når man skal bort på butikken og kjøpe Gorbys ;)

men bortsett fra det en meget kul bil! ;D

mazda har virkelig gjort alt riktig etter at de kom seg ut av eierskapet til ford.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomross
29 minutter siden, Madas skrev:

Kul bil. Men hvorfor har du dumpventil? Det er vel totalt unødvendig på en diesel. 

Totalt unødvendig? Det er jo et spjeld som slipper inn luft, så fikk jeg også latterlig mye turbo "flutter" etter tuning.

Hjalp utrolig masse med dumpventil faktisk :)

Når ladetrykket blir så høyt, kan det skape problemer, selv om det er diesel

- 2014 Mazda 3, 2.2D Optimum +++

- 1997 VW Golf 3, 1.6 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slendrian
1 time siden, thomross skrev:

Det er jo et spjeld som slipper inn luft,

Når ladetrykket blir så høyt, kan det skape problemer, selv om det er diesel

Dumpventilen slipper UT luft, derav navnet :) I tillegg til at den minker sjansen for stalling, så får du også kjappere gassrespons siden kompressoren ikke må begynne trykkøkningen med å overvinne eksisterende mottrykk på innsugssiden av motoren. Dårlig formulering, men du skjønner sikkert hva jeg mener. 

 

Feit bil :) Ny mazda er absolutt ikke til å kjimse av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

:eek:

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomross
7 timer siden, EspenL skrev:

Gudhjelpe meg for et beist. Min egen dønn standard 2015 Optimum blekner i forhold.

Senkesett, evt fjører og noen flotte felger, så er mye gjort da :)

5 timer siden, Christer skrev:

Jeg tror jeg må begynne å se nøyere på Mazda som en kandidat for nybil. Dette her var jo i overkant frekt.

Absolut et alternativ.. latterlig mye bil for penga :) Litt her og der, så har man en skikkelig grom bil :)

- 2014 Mazda 3, 2.2D Optimum +++

- 1997 VW Golf 3, 1.6 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomross

 

Bilen ble med en gang jeg kjøpte den, behandlet med Meguiars M188 Deep Crystal Coating.

Da jeg kjøpte bilen hadde jeg lite peiling på bilpleie og slikt, men kunnskapen og interessen eksploderte totalt etter jeg kjøpte denne.

Bilen ble kjørt 1 vinter, før jeg bestemte meg for å bare kjøpe en vinterbil i stedet for at den skulle bli ødelagt.

 

Kan skrive litt om hva som er gjort med bilen når den har vært parkert i vinter.

Typiske lette swirls, steinsprut, og noen lette riper her og der ble fikset gjennom hele vinteren nå.

 

Brukte en Rupes Duetto for hele jobben, med Scholl S20 og S30 på henholdsvis oransj neo pad og for det groveste, blå spider universal pad. 

Kunne egentlig tenkt meg den lilla paden, men ScandicShine hadde den desverre ikke inne da jeg kjøpte. 

Lakken er utrolig myk, så dette holdt i massevis.

 

Frontfangeren er lakkert opp, for den så helt forferdelig ut med MYE steinsprut.

Steinsprut ellers på bilen, fikset på tradisjonelt vis, litt sliping for heft, fyllt igjen med ca 50/50 lakk-klarlakk, så brukte jeg Lanka Blob remover for å fjerne toppen. Fantastisk produkt om det brukes riktig.

Felgene lakket opp på grunn av steinsprut, polert og forseglet med M188 og autobahn på toppen.

Bilen har også fått M188 på seg og muc off sin uber wax på toppen.

 

Det som gjenstår nå er polering av bakre eksosdel, nanolex på rutene og en liten behandling av setene innvendig :)

- 2014 Mazda 3, 2.2D Optimum +++

- 1997 VW Golf 3, 1.6 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...