Gå til innhold
einarhelge

Min 2013 Ford Grand C-Max - 12.10 Legger på Fluid Film

Recommended Posts

einarhelge    330
einarhelge

DSC_0697_zps9yleixmk.jpg

Familiebilen ble kjøpt ny av meg sommeren 2013. Siden den gang har den til nå kjørt 50.000km og kun vasket for hånd.

Dette er bilen som ledet meg til DCN, siden jeg ønsket å lære hvordan man tar best mulig vare på bilen.

Valget av denne som familiebil var fordi;

• Den er billig å kjøpe ny
  • Skyvedører bak
  • Du sitter litt høyt og slipper å bøye deg for å sette inn unger

Foslashr%20polering_zpsfcfj14ex.jpg

Fargen på den heter Midnight Sky.

Utenom å være svært familievennlig, så har den også et innsvingbart hengerfeste.

Vil bruke denne tråden til å legge ut litt av det som jeg gjør med den.

Spørsmål om bilen, tips eller andre ting må dere gjerne komme med!

IMG_1813_zpseencfgop.jpg

Hilsen Einar

Endret av einarhelge
  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge    330
einarhelge

Første gang jeg polerer med maskin

Etter å ha lest og sett hvor bra bilen kan se ut etter en runde med maskin, fant jeg ut at jeg også måtte prøve dette. 

Et problem jeg har med å tilegne kunnskap gjennom dette forumet om maskinpolering er:

Når jeg lurer på 1 ting, så finner jeg svar på det. Men da dukker det opp 10 nye spørsmål også.

Heldigvis har jeg flyttet 20 minutter unna Concours!

Var en tur innom for å handle Surfex og se hvordan det så ut der og møtte Lars. Jeg pepret han med spørsmål jeg satt inne med og han forklarte, hehe.

Han ville lære meg hvordan man bruker maskin og jeg kan si det sånn at selv om jeg har lest mange S&S så dukker det opp spørsmål når man står der og polerer selv.

Da følte jeg meg mye tryggere på maskinpoleringen med Lars som delte raust av sine tips.

Jeg kom tilbake senere med familiebilen.

Målet var ikke å få bilen klar for utstilling men å gi lakken et løft.

Den hadde også vært på verksted for 1 mnd siden og byttet høyre forskjerm etter en parkeringsbulk.

Siden jeg hadde begrenset med tid til jobben så rakk jeg 1 runde.

Fikk fjernet noen irriterende dekaler bak også.

Før poleringen var lakken slik

DSC_0699_zpscis9qjog.jpg

Her er de dekalene jeg ønsket å fjerne.

IMG_2835_zpsyutiglhs.jpg

Her er det noen hologram etter at lakkereren har fikset lakken, slik var det på døren og panseret nært høyre forskjerm.

Hologram_zpsxhxamwqq.jpg

Startet med å fjerne dekaler

Fjerning%20av%20dekaler_zpsox3pbasp.jpg

Så polerte jeg bilen

DSC_0707_zpssckuadd3.jpg Demping%20av%20ripe_zps65zq95xy.jpg Lakkert%20plast%20front_zps9jwbyaml.jpg Lakkert%20plast%202_zps6grwfzrq.jpg Baklykter_zpsuxuiq9fg.jpg Bakfanger_zpsdgcynrnm.jpg Doslashrlist_zps92w57yi2.jpg DSC_0719_zpsvmxwwxea.jpg

Endelig ferdig

Ferdig_zpsymfa91en.jpg

Concours.no gjennomfører kurs i April, dette vil jeg anbefale å bli med på for de som vil lære seg bilpleie!

Slutt_zpsmngcbbgs.jpg

Hilsen Einar

Endret av einarhelge
  • DCN Poeng 9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polsokk    348
Polsokk

Dette er en god start. En lærer stadig noe nytt for hver gang en polerer med maskin. Jeg kjøpte meg et brukt panser fra en gammel a klasse (ganske lite panser) for å prøve meg på forskjellige teknikker.Bildet er lagt inn i posten. Så har jeg tatt et par biler og lært nye ting etterhvert. Ikke noe hokkuspokkus men øvelse gjør mester. Detta blir bra skal du se. :)

Mb panser.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge    330
einarhelge

Det var en saftig 50/50 :thumbs:

Skal innrømme jeg ikke var så imponert etter å ha forsøkt selv på noen 50/50, men det viser jo bare at vaskerutinene mine har vært greie vil jeg tro ^_^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge    330
einarhelge

Var ikke lenge den fikk være nyshinet :P

IMG_2883_zpsznyihqcn.jpg

Var og fylte diesel, så spør mannen bak kassa om jeg ønsker å kjøpe bilvask?!

Skjønner at han får betalt for å spørre slik til alle kunder som er innom, men jeg følte den kommentaren traff et ømt punkt i detailerhjertet av en eller annen grunn..

Her er bilen litt tilsmusset bare men den har jo fått langt mer kjærlighet i det siste enn det enkelte biler gjør iløpet av et langt liv jo!?

Til og med kona sier jeg må dra og vaske den siden hun ikke klarer å se speilene lenger (hennes definisjon på når det er tid for bilvask).

Får som regel bare kjeft når jeg skal være rask med å vaske bilen og bruker bare 3 timer..

Endret av einarhelge
  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge    330
einarhelge

Fikk vasket bilen i kveld, her er en liten video av Swissvax Shield som møter vann :thumbs:

https://youtu.be/nV9iyKObfmg

Shield er min favorittvoks å bruke på egen bil, er kjempefornøyd med denne.

Endret av einarhelge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge    330
einarhelge

Takk ;)

Ekstra kjekt å følge med på dere andre med Ford her på forumet, syns jeg :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen    237
cheffen
27 minutter siden, kaw skrev:

@einarhelge Vi er I mindretall så vi får stå sammen og holde hverandre I hendene :lol:

Haha! Min Mondeo er forresten Midnight Sky, @einarhelge. Tar seg godt ut nypolert, ellers litt bob-bob..

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge    330
einarhelge
4 timer siden, kaw skrev:

@einarhelge Vi er I mindretall så vi får stå sammen og holde hverandre I hendene :lol:

Det er sikkert flere her som er Ford-eiere og sniker rundt på forumet B)

3 timer siden, cheffen skrev:

Haha! Min Mondeo er forresten Midnight Sky, @einarhelge. Tar seg godt ut nypolert, ellers litt bob-bob..

Enig i at den tar seg best ut nypolert!

Jeg undrer litt hva som skjedde da fargen Midnight Sky kom som prøveutkast og gutta hos Ford ga tommel opp til fargen...:lol:

Nå har jeg vært hos Ford Stamsaas - Moss og handlet litt til listen av ting jeg vil gjøre med bilen :)

IMG_2904_zpsvgr78qwo.jpg

De grønne sokkene er pjokken på 2 år sine føtter, vanskelig å holde ham unna når det dras fram bilutstyr og verktøy:lol:

Endret av einarhelge
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    681
Conkey

Kongefargen til Ford er jo panther black. Skikkelig trivelig farge.. Svart bil 3dager etter vask bet jeg av personlig erfaring er dødzsexy

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer
Kongefargen til Ford er jo panther black. Skikkelig trivelig farge.. Svart bil 3dager etter vask bet jeg av personlig erfaring er dødzsexy

Bullshitfilteret mitt redlinet nettopp.

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge    330
einarhelge
2 timer siden, Conkey skrev:

Haha, har fått med meg du sliter med den lakken i loggen din ^_^

2 timer siden, Christer skrev:

Bullshitfilteret mitt redlinet nettopp.

Denne smileyen kunne vært meg nå :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    681
Conkey

Når jeg nå til våren skal i gang med scholl s20 Black forventer jeg null problem med prikkfritt resultat uten 19 steg hvor siste steg er å puste lett på lakken fra 47cm avstand og buffe med fiktiv håndspåleggelse (selvsagt minimum 20cm fra lakk!) til slutt/som lsp..

Vi får se

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge    330
einarhelge

Montering av skvettlapper og beskyttelse av bakfanger

Startet med de forran

montering_zpsfdxak1yb.jpg

Så de bak

bak_zps20wmtohk.jpg

Da hjulene først var tatt av så byttet jeg også til sommerhjul. Litt tidlig, men skal ikke på fjellet eller utenfor E6 ^_^ Klasket på noe aluminiumspasta, så er det lett å få av hjulene til høsten. Strammet til med moment som instruksjonsboken sa.

pasta_zpsnrea8la9.jpg

Så monterte jeg en lasterom beskyttelse til bakfangeren, renset lakken først med cleanerfluid. Brukte GTechniq W2 på folien, så la jeg den på klissvåt og brukte plastskrapen til å fjerne luftbobler. Avsluttet med å legge et lag SV Shield.

bagasjebeskytter_zps9ypzi49m.jpg

Liker å ta en inspeksjon av bremsene når jeg tar av hjulene, men jeg er ingen ekspert. Si fra hvis du skulle se noe jeg burde være oppmerksom på! :thumbup:

bremser_zpsvq2wrrh4.jpg

Ferdig montert og nå lurer jeg på om jeg slipper å få slike merker opp etter siden lenger :)

Se bort fra dekksiden, huff :lol:

IMG_2932_zpstfevpju4.jpg

Når jeg får tid skal dekkene settes inn med Pneu, hehe.

Endret av einarhelge
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
FrederikOslo    17
FrederikOslo
Sitat

Super familiebil dette. Min bror har samme.....jeg ryker vel på en slik en selv dersom vi blir flere i heimen:-)

Lars er meget dyktig og serviceminded og har selv lært polering av Concours.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
605    140
605

Enda en Ford-eier (se liste i signaturen ;) ) følger med her!

Har selv idag hentet "ny" Mondeo, føler litt at jeg rykker tilbake til start. Selv selgeren hos Ford reagerte på at innbyttebilen var mye penere i lakken enn den bilen han leverte ut. (Slik var det forrige gang også, om jeg husker riktig)

Dette er da ett kjapt bilde under gatelyset, den er egentlig Brisbane Brown, men under gult gatelys ser det ikke slik ut :blink:

Blir litt å pusle med i påsken her, ser det ut til!

Img_9708.jpg

• DCN Poeng 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig