Gå til innhold

What to do?


MetalMorty

Recommended Posts

MetalMorty

Hei, alle detailere der ute!

Ville gjerne spørre om noe..

Jeg er temmelig fersk på dette her, så jeg spør pent her :P

På våren ifjor, så gikk jeg til anskaffelse av en Bigfoot Duetto for å shine opp V50`n jeg kjøpte.  Den så ikke ut, masse swirls og hologrammer så det holdt.

Jeg kjørte en enstegsjobb med blå pute og blå polish. Selv synes jeg det ble utrolig bra, bilen ble som ny, ogjeg la på Swissvax Shield etter korrigering. Bilen fikk ny runde med Shield i høst før vinteren satte inn.

Men så leste jeg at noen polerer høst og vår, og dermed så lurer jeg på hva slags polish jeg bør gå for, jeg har både keramik gloss og Diamond til Rupes og tilhørende pads.  Er det greit å bruke en av dem uten å være redd for å slite ned lakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lakken full av swirls igjen da? Ville i såfall begynt med Keramik gloss og se om den fjerner nok. Da vil du nok kunne hente litt mere glans enn du fikk med blå/blå.

All polering som inneholder slipemidler vil jo slite på lakken, men en fin pute og fin polish fjerner ikke mye lakk.

Fremgangsmåten er i hvert fall å begynne på den mildt og se om det blir bra nok og så eventuelt gå over til noe grovere dersom det ikke fjerner nok swirls, riper etc.

 

Kanskje det holder med Prickbort eller lign., prewash, korrolsol el lign, real håndvask. og så et nytt lag voks. ? :)

Endret av MBjoel
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også skumme gjennom loggen til ØyvindG her inne på forumet, inneholder tester som viser hvor mye lakk man fjerner med selv grov kombo. Vil i utgangspunktet tippe Volvo ikke er av produsentene med tynnest lakk. Siste påstand er ren gjetting

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MetalMorty

Nei bilen har ikke fått swirls igjen, den er veldig fin sånn sett. Er et par plasser jeg må gå over etter at noen har vært borti med buksebaken når de har skullet sette seg inn.

Jeg bare hang meg litt opp i det at jeg leste en plass at noen polerte både vår og høst.  Det er jo ikke nødvendig å gå på med slipemidler om ikke man må.

Så tanken er bare grundig dcn style vask, clay og voksing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael

Hvis lakken fortsatt er ripefri og har den riktige glansen, så er det som du selv sier, nok bare å gi bilen en grundig og skånsom vask. Du kjenner fort med fingrene om lakken er nuppete og "sliten". Husk at claying kan medføre mikroriper som må fjernes med polering.

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MetalMorty

Det er akkurat det, med clay blir det gjerne litt mikroriper. Blir runde med prickbort, skum, så iron x så får jeg ta det derfra.  Har brukt prickbort i vinter og det er ikke mye nupper å kjenne selv etter ganske kort liggetid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...