Jump to content
Sign in to follow this  
Øystein W.

BH Autofoam på lavtrykkskanne

Recommended Posts

Øystein W.

Hei,

Siden jeg foreløpig er uten egen garasje (forhåpentligvis på plass ila. året) så er jeg en ganske flittig bruker av de lokale selvvask-anleggene i nærheten hvor jeg bor. Synes ofte at såpen/skummet som er tilgjengelig på disse fungerer så som så - og tenkte jeg ville prøve noe annet. Har sett at bl.a. BH Autofoam har fått gode skussmål, og gikk til innkjøp av en 5L kanne med dette + en lavtrykkskanne beregnet for skum fra Kwazar (i mangel av egen høytrykkspyler og skumkanon).

IMG_3880.JPG

Laget meg en blanding i forholdet ca. 1:80 (veldig omtrentlig) og dro spent innom et selvvask-anlegg på vei til jobb i dag tidlig. Det første jeg oppdaget var at det var vanskelig å oppnå noe særlig varig trykk i kannen så lenge den var over halvfull av væske (naturlig nok). Den andre (og kanskje mest skuffende) oppdagelsen var at "konsistensen" på væsken som kom ut av kannen så mer ut som en skikkelig utvannet zalo-blanding enn skum...

IMG_3904.JPG

Effekten av blandingen var dog ikke så aller verst, lot det ligge på 4-5 minutter før jeg spylte av, og bilen ble forholdsvis ren etter seansen (forhold/innsats tatt i betraktning, vel å merke). I vinterhalvåret blir det dessverre hyppigst bilvask av denne typen; skum, spyl og lufttørking i varm garasje...siden det gjerne blir litt prosjekt å skulle gå løs på bilen med flere kjemikalier, etterfulgt av håndvask, tørk osv. Av hensyn til polish/voks m.m. forsøker jeg også å være litt forsiktig og ikke over-bruke midler som eks. Prickbort, Iron-X osv.

Men: gjorde jeg noe feil siden "foamet" var totalt fraværende under seansen? Evt. om noen har tips til hva jeg kan gjøre annerledes, eller om det er andre kjemikalier eller utstyr som bør benyttes? 

Øystein

Simenhbe
40 minutter siden, Øystein W. skrev:

Effekten av blandingen var dog ikke så aller verst, lot det ligge på 4-5 minutter før jeg spylte av, og bilen ble forholdsvis ren etter seansen (forhold/innsats tatt i betraktning, vel å merke). I vinterhalvåret blir det dessverre hyppigst bilvask av denne typen; skum, spyl og lufttørking i varm garasje...siden det gjerne blir litt prosjekt å skulle gå løs på bilen med flere kjemikalier, etterfulgt av håndvask, tørk osv. Av hensyn til polish/voks m.m. forsøker jeg også å være litt forsiktig og ikke over-bruke midler som eks. Prickbort, Iron-X osv.

Men: gjorde jeg noe feil siden "foamet" var totalt fraværende under seansen? Evt. om noen har tips til hva jeg kan gjøre annerledes, eller om det er andre kjemikalier eller utstyr som bør benyttes? 

Skum får du bare når du kjører produktet gjennom en skumkanon. Det betyr ikke at funksjonen er dårligere, men produktet får nok mindre virketid når det ikke skummer siden det vil tørke fortere.

Gjennom en trykkanne har nok Autofoam samme funksjon som Surfex HD, uten at jeg har prøvd selv. 

Nå om vinteren er det et must med Prickbort eller tilsvarende. Ikke noe å bekymre seg for!

Iron-X/Korrosol er tøffere mot LSP, og bør ikke brukes for ofte. Jeg bruker det stort sett bare før jeg skal polere eller vokse.

Jeg vil foreslå å bruke Prickbort (eller tilsvarende) først, og så legge Autofoam eller Surfex oppå. Gi det virketid og spyl av hele suppa :) 

cheffen

Dette er jo en trykkanne som er ment å lage skum, så skum skal det bli. Men selvsagt ikke som i en skumkanon.

Har du prøvd å blande sterkere?

Simenhbe
2 minutter siden, cheffen skrev:

Dette er jo en trykkanne som er ment å lage skum, så skum skal det bli. Men selvsagt ikke som i en skumkanon.

Har du prøvd å blande sterkere?

Ahh, selvfølgelig.. Det overså jeg fullstendig!

Da stemmer jeg også for at blandingen var for svak. Prøv et sted rundt 1:30, det pleier å være en noenlunde fornufting blanding til forvask med Surfex i hvert fall :) 

• DCN Point 1

Øystein W.

Takker for tips, skal forsøke en litt strammere blanding ved neste vask...og kanskje legge et lite lag med Prickbort først (den er jo også skikkelig effektiv på vintersøl). Det er altså ingen grunn til å være så forsiktig med denne?

Husker ikke i farten hvor jeg hadde sett dette, men det var en kar som hadde brukt en blanding av Surfex og Autofoam (smør på flesk?) i en lavtrykkskanne fra Biltema (helt ordinær, ikke beregnet for skum) og hadde vha. dette prestert å legge et godt og passelig tykt lag skum over hele bilen...så det later til å være mulig i hvert fall. Får teste litt videre!

MSkjei

For at du skal få skikkelig (les brukbart) skum med den lavtrykksakannen der, må du nok ha 1:10!

Simenhbe
4 timer siden, Øystein W. skrev:

Takker for tips, skal forsøke en litt strammere blanding ved neste vask...og kanskje legge et lite lag med Prickbort først (den er jo også skikkelig effektiv på vintersøl). Det er altså ingen grunn til å være så forsiktig med denne?

Husker ikke i farten hvor jeg hadde sett dette, men det var en kar som hadde brukt en blanding av Surfex og Autofoam (smør på flesk?) i en lavtrykkskanne fra Biltema (helt ordinær, ikke beregnet for skum) og hadde vha. dette prestert å legge et godt og passelig tykt lag skum over hele bilen...så det later til å være mulig i hvert fall. Får teste litt videre!

Prickbort er ikke så slem mot voksen, og skikkelig forvask bør være første prioritet uansett. Det tar mye kortere tid å legge et nytt lag med voks enn å fjerne vaskeriper :)

Skum er ikke såå viktig, det er renseeffekten som gjelder. Den er nok ikke noe dårligere selv om det ikke ligger et tykt, hvitt lag over bilen! Bare pass på at produktet ikke tørker på lakken, så går det fint.

Edited by Simenhbe