Gå til innhold

Vårshine av Båt


gjohn

Recommended Posts

Helgen har stor sett gått med til båtpleie (samt polert halve A4 til kona). Puuh. Første gang jeg prøver meg på roterende maskin. Læret en del etterhvert. Stor takk til Kazzper som stilte opp på lørdag og noen gode råd. Det er service det. :)

Produkter:

Høyttrykksvasker (Lånte en Bosch høyttrykk hos båtforhandleren. Litt løen :blink: )

Såpe: Citrus Gloss & Wax

Tørk: Frottehåndkler (Psst! Ikke si det til noen)

Polish: Meguiars One Step Compound #67

Poleringsmaskin: Hitachi SP18VA

Pads: Sonax (Orange) fra Clasern.

Buffet med QD (Optimum No Rinse Wash & Shine blandet til QD) og Microfiberkluter

Våtslip: 1200 og 2500 papir

Ikke gjort enda:

Voks: Meguiars Pure Vax #56

Tok av den ene såpetanken på Boschen og blandet i Citrus såpen og vann etter beste evne. Men ingen såpe kom ut. Typisk. Spylte derfor først båten med kun vann (høyttrykk). Blandet i stedenfor Citrussåpen på gefylen (ganske sterk blanding) i en Dodojuice bøtte som jeg fylte opp med vann. Vasket så båten med svamp (offret ikke mine mitter til båten, hehe ;) ).

Tørket så båten med frottehåndkler. Da dukket Kazzper opp (med noen produkter jeg hadde bestilt). Etter en kopp kaffe fikk jeg litt privatundervisning med Hitachien. Hadde prøvd meg kvelden før på panseret på A4'en. Var ikke helt venn med maskinen da. Men etter de pedagogiske instruksjonene fra Kazzper gikk alt så mye bedre.

Meguiars One Step Compound lager en vanvittig glans. Men den fjerner ikke så mye riper på den blå gelcoaten som er på min 2006 modell Askeladden Beetle. Gelcoaten er beinhard. Jeg har hatt en 30 cm lang ripe på styrbord side som har irritert meg over lengre tid. Prøvde med vanvittig press over et stort turtallsområde uten at det hjalp (Hitachien er veldig sterk. Imponert over den).

Her var det bare å begynne å våtslipe. Ripen kjentes ikke dyp, Kunne faktisk ikke kjenne noe meg neglen i det hele tatt. Ripen ses som en hvit/lyseblå lang strek og syntes godt mot den mørkeblå fargen på båten. Brukte først 1200papir. Her var det bare å pusse på. Til slutt gikk jeg over med 2500 papir. Ripen ble borte til slutt (se bilder). Etter dette var det bare å fyre opp Hitachien igjen og polere det glatt og fint.

Sonax paden (orange) er ganske grov. Noe midt i mellom gul og grønn til 3M.

Jeg er fornøyd med resultatet. Båten ble blankere enn blank. :D

Båten i sitt rett element

post-513-1240169940_thumb.jpg

Ripe:

post-513-1240170077_thumb.jpg

Våtslip av ripe (underveis i prosessen):

post-513-1240170242_thumb.jpg

Ripe Polert (Bildet ble dårlig, sorry):

post-513-1240170414_thumb.jpg

Et par bilder av slutt resultatet:

post-513-1240170566_thumb.jpg

post-513-1240170680_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så jo veldig bra ut! Blankt å fint!! Sjøsatte båten min også i helga, etter å ha vasket, rubbet, polert og smørt opp maskineriet ;) Utvendig ble den veldig bra, men innvendig var jeg ikke helt fornøyd. Fikk rett å slett ikke vekk alt, ser ut som regn og dritt som har satt seg i båten.. Noen ide om hvordan man får det fjernet? Har desverre ikke tatt bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at ble blankt nok,ja.Hehe.

Nydelig båt du har,kunne tenkt med en slik selv.

Moro at du begynner med roterende.Hold oss up dated på hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Ser jo meget flott ut gjohn ! :rolleyes:

Blank og fin. Må være godt å vite at ripen er kamuflert.

Er det herdetid på One Step Compoud som gjør at du ikke har lagt på Pure Wax enda eller ble det ikke tid ?

Tror jeg må invitere deg nedom når jeg får hentet hjem båten for vårshine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for hyggelige tilbakemeldinger. :) Ja jeg holdt vel på 4-5 timer både lørdag og søndag tenker jeg. Det holdt for min del da jeg også holdt på med A4'en på lørdag.

For å fjerne "regn og dritt som har satt seg i båten.." prøv å vaske med litt sterk blanding Citrus Wash. Du blir imponert. Det funket som bare det.

Føler jeg begynner å få taket på roterende. For all del, jeg er ikke utlært, men å styre maskinen går bedre å bedre. Må konsentrere meg for å slappe av av og være fintfølende med vinklingen av paden, så kan man styre maskinen enkelt dit man vil (snakker små grader her da paden jo skal ligge plant mot underlaget).

Grønn 3M Rubbing på Grønn 3M pad er vanskelig. Men dette testet jeg ut på fredagen da jeg selv var helt, ja grønn, hehe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut Gjohn...

Kommer du til å kjøre på med en wipedown før voks?

Spurte Kazzper om det. Han mente det var nok å bruke QD når jeg tørker av polishen.

Ole Gunnar, Det er ingen herdetid på polishen. Spruter på litt QD (No Rinse brukte jeg) og tørket av med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg tenkte litt også for å se om du ble kvitt defekter også :)

Kjør på wipedown på ene siden av båten og uten på den andre så får vi en test på holdbarhet også :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt også for å se om du ble kvitt defekter også :)

Kjør på wipedown på ene siden av båten og uten på den andre så får vi en test på holdbarhet også :thumbup:

Hva mener du med defekter Bernhard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke produkter brukte du på båten da Pirex ?

(sorry gjohn for å låne din tråd for å snakke om Pirex's båt <_< )

Går bra det vet du. ;)

Så meget bra ut :D

Takk Ketil. Fornøyd selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Tenkte på små riper o.l. altså defekter i gelcoaten..

OK skjønner. F..n også nå som den så så bra ut. Nå kommer vel alle småriper tilbake igjen. Ikke lett å lure dere, hehe. ;)

Ser bra ut gjohn :D

Hvordan var lakken å jobbe med? Kjørespor og skjoller osv?

Har hørt at båtlakken er litt annerledes i forhold til bil.. Aldri prøvd meg på å polere båt enda. :)

Gelcoaten var hard som bare det. Her var det bare å trykke på. Kunne ikke se antydninger til kjørespor og skjoller uansett hva jeg gjorde. Mulig jeg har begynt å se dårlig, hehe. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...