Gå til innhold

Ekstremt tynn lakk??


Thomsol

Recommended Posts

Sikkert tatt opp før, men føler likevel for å spørre... Har tatt målinger på en 2012 sort Mazda 6, med en Prodig GL 7 Pro, og får verdier fra 26(!!!) til 80 rundt om. What gives?? Dette er vel livsfarlig å polere på?? :( Har Rupes 15, og div pads med Rupes poleringsmiddel. Vet ikke engang om jeg tør claye bilen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Det eg bruker å gjøre når eg får slike verdier er å dobbel sjekke at den er kalibrert rett + eg tester på min egen bil der eg vet hva målinger har ligget på slik at eg er sikker på at det ikke er lakkdybdemåleren det er noe galt med, verdier fra 26 til 80 høres veldig lite ut ja :)

Endret av Audi S8

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar :) Jeg har testet på flere biler her, og får normale verdier. Den er også kalibrert flere ganger. Er et område bak på bilen som er omlakkert, og jeg får der 150-220 my. Jeg er sjokkert, er min egen bil. Har den i tre år, kjøpte den ny. Ikke polert tidligere, så klarlakken er ikke rubbet bort heller... What to do? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CooperWorks

Er det den lakkdybdemåler til 700 kr. Hvis det er den så er det noe skikkelig skit. Min varierte noe vanvittig og jeg hadde ekstremt lave verdier. Prøvde å kalibrere den flere ganger men samme verdiene. Prøvde da en skikkelig en som ligger på et par tusen som Christer R hadde og der var verdiene mer presis og høyere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva den koster, men er Pro utgave iallefall. Har bare lånt den. Hadde jeg bare hatt min bil her (som har de lave verdiene) så har jeg antatt det var en feil med måleren, men har målt andre bilder, og får da høyere verdier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

No har eg faktisk ikke polert noen svart Mazda før, men er sikker på at eg har hørt at dei faktisk har ganske så tynn lakk! håper noen med erfaring rundt denne lakktypen kan komme med noen gode råd om at dette er tilfelle!

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja, håper det :) Jeg står klar til å polere, og nå tør jeg ikke røre bilen. Dette er jo smått latterlig, ny Rupes-maskin og utstyr for "milliarder", bare for å finne ut at lakken er laget av et tynt lag med urin. Burde nesten reklamere på det. Kreve lakkering kanskje? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte Mazda umiddelbart når jeg så trådtittelen og når jeg klikket meg inn og så profilbildet ditt var jeg ikke direkte overrasket. Mazda har innforjævlig tynn lakk, if you'll pardon my french. Er selv eier av en 2015 Soul Red 3'er med lakkdybde godt under 50 stort sett over alt. Var og tittet rundt på bruktbiler og målte helt ned i under 20my (!!) noen steder. Var også en runde på parkeringsplassen utenfor forhandleren og kontrollmålte både Mazdaer og andre merker som bekreftet at målingene var riktige.

Here's the deal: Mazda bruker ikke grunning. Høres helt villt ut, men de har faktisk ikke gjort det siden 2009ish når de begynte med sin "Aqua Tech" lakkering. Interessant lesestoff her: http://www2.mazda.com/en/technology/env/other/paint_tech.html

Legg merke til at de bruker 20000 ord for å skryte av hvor miljøvennlig dette er og én setning for å skryte av at det er "minst like godt som før". Så kan man jo trekke sine konklusjoner utifra det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Hadde eg vert deg, så hadde eg godt for en fin kombo som ikke tar så mye slik at du får opp glansen i lakken, kan også være denne lakken ikke er den enkleste å jobbe med også.

Endret av Audi S8

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomsol skrev:

Takk for opplysende innlegg! Ikke særlig overraskende dog, nei... Hva med å polere på det da? No worries? Jævla miljøvennlige drittlakk!!! :P

Nei, det var det da... Lotto, anyone? :P

Vasker og behandler min som om den var en uerstattelig ming-vase for å unngå å måtte ta de store korrigeringene, men stikkord er vel DA, fin pute, fin polish og fillers. Gjenstår å se hvordan den er å jobbe med, men jeg har jo en mistanke om myk og jævlig ala svart Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Siden EspenL nevner Fillers så kan jo denne være et godt alternativ til deg kanskje http://www.exint.no/bilpleie/carpro/nyhet-carpro-essence-extreme-gloss-primer-250-ml og da toppe den med denne http://www.exint.no/bilpleie/carpro/carpro-reload-uorganisk-spray-sealer da får du no kost deg med litt bilpleie uten å ha for stor frykt for å polere  vekk all lakken ;)

Håper ting ordner seg etter vert :)

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, EspenL skrev:

Tenkte Mazda umiddelbart når jeg så trådtittelen og når jeg klikket meg inn og så profilbildet ditt var jeg ikke direkte overrasket. Mazda har innforjævlig tynn lakk, if you'll pardon my french. Er selv eier av en 2015 Soul Red 3'er med lakkdybde godt under 50 stort sett over alt. Var og tittet rundt på bruktbiler og målte helt ned i under 20my (!!) noen steder. Var også en runde på parkeringsplassen utenfor forhandleren og kontrollmålte både Mazdaer og andre merker som bekreftet at målingene var riktige.

Here's the deal: Mazda bruker ikke grunning. Høres helt villt ut, men de har faktisk ikke gjort det siden 2009ish når de begynte med sin "Aqua Tech" lakkering. Interessant lesestoff her: http://www2.mazda.com/en/technology/env/other/paint_tech.html

Legg merke til at de bruker 20000 ord for å skryte av hvor miljøvennlig dette er og én setning for å skryte av at det er "minst like godt som før". Så kan man jo trekke sine konklusjoner utifra det ;)

 

God lesning dette her takket være deg EspenL. Everyday something new;)

Jeg har et spørsmål/tanke: Kanskje den nye Super-ultra-energisparende-miljøvennlige-vannbaserte lakken tåler litt mer ie " molekyler sitter sammen bedre" - eller noe, i et tynnere lag?? Men altså ville den være mer ripebestandig da tenker jeg? Er den?

Slikt at den skal ikke flasse av, som er fare med den vannlige klarlakken fra gamle dager da den ble altfor tynn. Dette var nemlig tilfelle på den gamle e34 jeg hadde for noen år tilbake...Store flak...Løsnet seg...:P

Not certified at anything really :)


Showcase

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mikeb skrev:

Jeg har et spørsmål/tanke: Kanskje den nye Super-ultra-energisparende-miljøvennlige-vannbaserte lakken tåler litt mer ie " molekyler sitter sammen bedre" - eller noe, i et tynnere lag?? Men altså ville den være mer ripebestandig da tenker jeg? Er den?

Slikt at den skal ikke flasse av, som er fare med den vannlige klarlakken fra gamle dager da den ble altfor tynn. Dette var nemlig tilfelle på den gamle e34 jeg hadde for noen år tilbake...Store flak...Løsnet seg...:P

Du sier noe. Når det kommer til hvordan lagene er "bondet" sammen, uniform tykkelse, dekkevne og generell micrometerpresisjon virker det som de har gjort det bra. Den er tynn, ja, men den ser jo fremdeles uforskammet bra ut. Etter det jeg hører, mest fra eiere i Junaiten, er den riktignok veldig svak for steinsprut. Har sett noen bilder av lakkbiter på størrelse med en fingernegl eller verre som bare har blitt flerret av pga steinsprut og noen skikkelig "peprede" frontfangere, men selv har jeg ikke merket noe til det i det hele tatt. Ikke godt å si ennå om det er amerikansk kjøring eller dårlig lakk som forårsaker det. Jeg lever godt med å holde avstand til bilen foran uansett :P

Når det kommer til ripebestandighet har jeg sterke tvil. Har ennå ikke hørt om eller sett vannbasert lakk (eller maling!) som ikke er betydelig mer ømfintlig for ytre påvirkning enn løsemiddelbaserte alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det med ripebestandighet, kan jeg avkrefte at den i det hele tatt er bestandig. Det blir riper bare man tenker på bilen, man trenger ikke engang være i fysisk kontakt med den. Helt utrolig elendig lakk!! 

Nå har jeg gått over panser med grønn Uber, og gul Rupes, fikk ikke særlig temp på panel, ca. 30 grader, fordi jeg ikke turte mer. Kjørte med middels/høyt turtall, 5-6 pass uten press, ish. Ca 40x40 område. Før jeg polerte lå det på rundt 35-45 my, og nå måler jeg under 30. Fant 22 en plass... Skandale. Tør ikke fortsette. Ser ingen forskjell på polert og ikke polert. Pakker bort det altfor dyre utstyret og gjemmer det til bilen er solgt, og en bil med lakk er i hende. Takk for all hjelpen dere :)

Endret av Thomsol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som den er i slekt med Suzuki MCér. Så tynn og myk lakk at man går rett igjennom hvis man ikke er latterlig forsiktig og det er nesten håpløst å fjerne riper. Jeg gikk såvidt igjennom på et hjørne i høst og det var med forsiktig bruk av DA, sort pute og AG SRP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenHaa

Har en CX 5 her i husstanden med fargen Blue Reflex og den er også så tynn i lakken, så som nevnt lengre opp her, typisk mazda ting :)
Har gått over den engang med DA maskin, Scholl S20 med lilla scholl pute og så S40 på orange scholl pute. Dette fungerte som bare rakkern :)

Endret av MortenHaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...