Gå til innhold

Hva trenger man av utstyr for å starte detailer firma


janragnar

Recommended Posts

Hei, jeg er helt ny her, å søker etter info om å starte eget detailer firma.

Har lest utrolig mange innlegg her å det gir meg enda mere inspirasjon til å begynne med dette.

Det jeg ønsker er info om hva slags utsyr dere anbefaler man bør ha, tenker da på utstyr fra a til å. Har noen noe regnestykke på hva det vil koste å starte slikt firma i utstyr? Lokale å strøm kommer utenom.

Noen som har forslag på pris man kan ta for jobber?

Ønsker også litt info om hvor man kan handle produkter å slikt

Jeg har kjøpt meg noen maskiner som Ruper bigfoot lhr 12 e duetto(deluxe edition kit) å Rupes lhr 21es maskin. Neste på ønskelista er Rupes bigfoot lhr 75e mini

Håper noen har litt innspill som kan hjelpe meg på vei mot eget firma.

På forhånd takk

Jan Ragnar

 

Endret av janragnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker litt så finner du en del info. Men å drive detailing på fulltid er ikke lett. Du må ta svært høye priser for at det skal lønne seg, og med svært høye priser så står ikke kundene i kø. Gjør som 95% av folket her inne, driv med detailing på fritiden, og du kan tjene opptil 50.000 skattefrie kroner om eg ikke husker feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger er:

1: Erfaring

2: Ferdigheter

3: Enda mer erfaring

4: Tillit

5: Utstyr som matcher dine erfaringer og ferdigheter.


Start på hobbybasis først! Ta din egen bil, så kan du ta naboen sin. Når du begynner å få erfaring kan du ta på deg småjobber med en symbolsk sum som dekker produktene du bruker.


Det er ikke bare å ta i en poleringsmaskin, så blir resultatet bra.. Det krever MYE trening. Når du spør om HVOR man kan kjøpe produkter blir jeg veldig skeptisk. Har du erfaring og kunnskap vet du hvor du skal handle og hva du trenger. Med andre ord, jeg ville ALDRI levert bilen min hos deg (i hvert fall ikke pr. dags dato) 

Endret av kermit
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar. 

Holder litt på hobbybasis nå ja, polert noen biler, å noen båter.

Jeg kjøper mine produkter fra scandishine,bilpleikongen osv... Men lurte på om som firma om dem kjøper det fra samme plass.

Har ikke så mye erfaring,så prøver derfor å få litt innspill på hva man bør ha. 

 

 

Endret av janragnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil - slettet :) 

Endret av cheffen

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Conlogo / Terje

Som nevnt tidligere, det er et HARDT marked. De fleste starter på hobbybasis og jobber seg opp til en stor nok etterspørsel til at de ikke har tid til å gjennomføre alt på hobbybasis og har mulighet til å leve av det. Men, det er også viktig og ha god kunnskap om det du driver med. Om du er flink til å forklare hva du gjør, hvorfor du er bedre enn andre og at det er nettopp derfor det koster det det koster, så kan du komme langt med bare det :) 

Men det er nok veldig hardt å satse på dette fulltid om du ikke har et velkjent navn innen bransjen eller et meget godt knippe gode kontakter fra før. 

 

Edit: Ikke at jeg skal fraråde deg og starte med dette, men vær forsiktig :thumbup:

Endret av Terje / Swissvax
  • DCN Poeng 1

www.conlogo.no

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Stå på, vær serviceminded, ta gjerne et kurs eller 2, lever alltid det lille ekstra, ikke ta deg vann over hodet, forklar hva som skiller deg ut fra wash'n wax på hjørnet, ikke underpris deg selv følg opp kundene dine og stå på så går det nok bra

  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R

Liker du å jobbe 12-16 timer hver dag,7 dager i uken er det bare å kjøre på :-)

For det er så mye man må jobbe for å levere ett bra resultat og sitte igjen med noen kroner. Tror ikke eg har hatt mangen dagene fri siden eg begynte for full tid i mai.

Det viktigste er å jobbe seg opp ett rykte ved siden av vanlig jobb,jobbe for småpenger i begynnelsen og sakte men sikkert justere opp prisen. Det er knallhardt å skulle leve av det,hadde ikke eg likt så godt å se blanke biler hadde eg spydd av mengden arbeid for lenge siden og lagt opp. Men digg å være sin egen sjef :-)

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg uenig med @Christer R. Hvis du skal inn på et konkurrerende marked skal du sjekke priser og heller legge deg såvidt under "normalen". Hvis du ikke tror du er i stand til å levere et produkt som er like godt som konkurrentene dine har du ingen ting der ute å gjøre. Å jobbe for lusepenger slik at du såvidt holder hodet over vann er beintøft, og sjansen for at du overlever er særdeles lav. Du må huske at du skal ta ut lønn fra gnikkeriet ditt.

På måten du skriver tidligere virker det som du ikke har veldig mye erfaring, og sånt digger jeg:D Dra på ditt lokale bilopphuggeri og dra med deg paneler, dører, panser osv og kjør på i en tilgjengelig garasje. Få tak i slitte seter og dashbord, kjør rens å få det til å skinne igjen. 

Det er galematiasmetoden. Den trygge måten å gå fram på er selvfølgelig å gjøre som de fleste andre her. Starte på hobbybasis og ha fast jobb i tillegg, skaff deg erfaring og gjerne delta på kurs, seminarer etc. 

Kan nevne fruen som såvidt kunne bake skuffkake fra pose og heiv seg rundt og startet kafe på hjemplassen. Nå sender hun ut kaker og andre bakverk til både dåpsbarn og konfirmanter. Men det krever pågangsmot! Konsekvensene hvis hun glemmer å ha gjær i brødene er selvfølgelig ikke så store som om du skulle rasere lakk eller interiør på en bil :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R
31 minutter siden, slendrian skrev:

Jeg må si meg uenig med @Christer R. Hvis du skal inn på et konkurrerende marked skal du sjekke priser og heller legge deg såvidt under "normalen". Hvis du ikke tror du er i stand til å levere et produkt som er like godt som konkurrentene dine har du ingen ting der ute å gjøre. Å jobbe for lusepenger slik at du såvidt holder hodet over vann er beintøft, og sjansen for at du overlever er særdeles lav. Du må huske at du skal ta ut lønn fra gnikkeriet ditt.

På måten du skriver tidligere virker det som du ikke har veldig mye erfaring, og sånt digger jeg:D Dra på ditt lokale bilopphuggeri og dra med deg paneler, dører, panser osv og kjør på i en tilgjengelig garasje. Få tak i slitte seter og dashbord, kjør rens å få det til å skinne igjen. 

Det er galematiasmetoden. Den trygge måten å gå fram på er selvfølgelig å gjøre som de fleste andre her. Starte på hobbybasis og ha fast jobb i tillegg, skaff deg erfaring og gjerne delta på kurs, seminarer etc. 

Kan nevne fruen som såvidt kunne bake skuffkake fra pose og heiv seg rundt og startet kafe på hjemplassen. Nå sender hun ut kaker og andre bakverk til både dåpsbarn og konfirmanter. Men det krever pågangsmot! Konsekvensene hvis hun glemmer å ha gjær i brødene er selvfølgelig ikke så store som om du skulle rasere lakk eller interiør på en bil :P

 

 

Hva er du uenig i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Christer R skrev:

Hva er du uenig i? 

Jeg har ikke lest innlegget ditt godt nok. Den biten der du skriver "ved siden av vanlig jobb" har gått meg hus forbi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R
27 minutter siden, slendrian skrev:

Jeg har ikke lest innlegget ditt godt nok. Den biten der du skriver "ved siden av vanlig jobb" har gått meg hus forbi. 

 

Man må jo begynne i det små,det er det som har vært suksess her i gården :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at du, Jan Ragnar, har lyst til å starte ditt eget bilpleieforetak. Det krever bein i nesa, for det er som mange sier et hardt arbeid. Tommel opp for at du søker råd på den beste tenkelige plassen :thumbup:

Jeg er dog litt nysgjerrig på er par ting, som kanskje kan gjøre det enklere for de som driver med slikt fra før, å svare på dine spørsmål.

  1. Hva slags erfaring har du fra før? Kan du gi noen konkrete eksempler?
  2. Har du god produktkunnskap og satt deg inn i hva som skal til for å skape et godt resultat?
  3. Hvilket marked tenker du å satse på? Hvor bor du? Hvilke muligheter tror du finnes i området rundt deg?
  4. Hvordan har du tenkt deg å skaffe kunder, og hva vil du gjøre for at de kommer tilbake igjen samt videreformidler det gode budskapet til andre potensielle kunder?
  5. Hva vil du gjøre for at kundene skal stole på at du er den rette for å gi deres, sannsynligvis nest dyreste "investering", den rette behandlingen?
  6. Har du gjort deg noen tanker om budsjett og kostnader fra før av? Jeg vet at det er det du spør om nå i denne tråden, men du har vel en slags pekepinn på hva du rent økonomisk er i stand til å begynne med?
  7. Så et mer personlig spørsmål som det er vel så viktig å kunne svare på dersom man ønsker å jobbe innen servicebransjen; Hva slags person er du? Helt ærlig selvfølgelig. Er du for eksempel utadvendt, tillitsfull, løsningsorientert og perfeksjonist? Er du såpass motivert og har du såpass stå-på-vilje at du klarer å holde ting gående i vanskelige tider? 

Ser frem til å lese dine svar :) 

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal

Enig med Christer, han vet hva han snakker om når det gjelder arbeidsmengden. Start i det små, med naboen, familie biler, gjør en suverent god jobb, deretter kommer jungeltelegrafen inn. Gjerne  del noe bilder på Facebook, rart hva som dukker opp av jobber da også. Men viktigste av alt, gjør en god jobb, å ikke pris deg ned i kjelleren. 

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som nystartet ''bedrift'' har dette som en en hobby untenom vanlig jobb, og merker godt at det skal ganske mye til for og kunne leve av KUN bilpleie de første årene.

Men som folk over sier, så er det bare og begynne i det små, og det eg har fått aller mest kunder fra er Fornøyde kunder som har anbefalt meg videre :) '

Men eg ville ikke sagt opp hovedjobben min med det første, for og satse bilpleie.

  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Car Care Center

Max Protect Certified Detailer

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Bilpleielog : http://www.detailersclub.no/forums/topic/25261-nistads-bilpleielog/

Instagram : j9stad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

For en liten 50 tusen lapp(startpakke) så har du egentlig alt for å kunne begynne med bilpleie som yrke.Problemet kommer vel med leie og holde styr på penger inn og ut.Jeg har som mange andre her dette som hobby.Om jeg en dag står uten jobb så er dette backup utdannelse (siden jeg liker å jobbe hardt, og det er givende å se materialer bli som ny). OM du skal starte for deg selv, så anbefaler jeg å få god hjelp av en som har drevet på med dette som yrke en stund.Og gjerne ha ett utvalg av bilpleieprodukter du kan tilby å selge kundene.

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg formulerte meg dårlig i første innlegg. Om du skal starte med en gang, ikke gjør det gratis. Du er nødt til å leve i tillegg, og da tenker jeg ikke på utepils og nytt stereoanlegg. Under oppstart av bedrift er "normalen" at de som overlever de tre første årene, de vil klare seg videre. Men det et tre år av livet ditt hvor du må påregne dårlig nattesøvn, stress, magesår og gud vet hva. Det er beintøft! 

Men kom opp med noen bilder. Kall det en CV, så kan bilpleienerdene gi deg en pekepinn videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å takk for alle dere som har svart. Dere kommer med mange gode argumenter som jeg setter stor pris på.

Jeg må vell kalle meg for hobby bilpleier, men har di siste  året godt mere over til detaling å synes det er mere gøy å holde på med det.

Er ganske pirkete å nøye med alt jeg har gjort,å di som jeg har hjulpet er strålene fornøyd. som regel brukt 2 dager pr bil. Har også polert noen båter å campingvogner/bobiler.

Har noe produktkunskap, men det er så mye å velge mellom så kan ikke alt. Derfor søker jeg mye info her inne (hvor det er mange flinke folk med bra kunnskap å utprøvd produkter). Takker alle for det.Har selv  litt erfaring med rupes scholl å menzerna produkter,

Skal også på swisswax kurs for å lære litt mere i slutten av januar.

Jeg bor i Re komune i Vestfold. Her er det ikke noe bilpleie / detailing firma i nærheten.  Det er mange muligheter her, å på snakkis rundt i bygda,blandt venner å kjente er det ganske mange som kunne tenkt seg noe slikt i nærheten. Alt for mange som ikke har tid til å pleie bilen sin.

Jeg hadde tenkt å begynne med dette utenom vanlig jobb, kveld/helger. Å kanskje 40% detaling å 60% vanlig jobb ettervert,eller hvor mye jobb det kan bli.

Jeg har ett nyopppusset lokale på gang, til denne type jobb. 

Når det gjeller start kapital så kan jeg legg inn 50 tusen .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer
12 timer siden, janragnar skrev:

Det er mange muligheter her, å på snakkis rundt i bygda,blandt venner å kjente er det ganske mange som kunne tenkt seg noe slikt i nærheten. Alt for mange som ikke har tid til å pleie bilen sin.

Det er flott at du har en potensiell kundebase i lokalmiljøet, men har du hatt noen føling på hva folk tror en skikkelig behandling koster?

Hvis du skal stå i 40 timer og ta en bil innvendig og utvendig og de ser for seg 1500 kroner for jobben, så tjener du ikke penger i det hele tatt. Hvis du i tillegg skal leie lokale og betale strøm i tillegg til produkter og utstyr, så går du på en kjempesmell på veldig kort tid. Etterspørselen er også ganske sesongavhengig, så du må beregne enkelte måneder der du nesten ikke har jobb i det hele tatt. Jul/nyttår og sommerferien er typiske perioder der du kan se på en del dødtid.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...