Jump to content
Sign in to follow this  
Nautilus

Bilpleieprodukter og sykkelvask

Recommended Posts

Nautilus

Hei alle sammen! 

Jeg driver med utforsykling og dette er (dessverre) svært kostbare sykler. Se på dem som motocross-sykler uten motor. Før jeg, som dere, ble bitt av den hellige bilpleie-basillen så var det spyling av sykkel, på med Muc Off-såpe og så i beste fall bruke en svamp eller helst en stivbørstet plastbørste. Syklene ble matte og stygge veldig fort. De er selvsagt ment til røff bruk, men jeg mener man ikke trenger å gjøre en innsats for å ødelegge.

Når en sykkel koster 40-50.000,- så mener jeg man "plikter" å holde den i stand. Det er iallefall slik jeg er oppdradd! Man tar vare på fine ting (Merk: Konemor etc.) Derfor tenker jeg i mitt hode at det må da kunne gå å bruke mye samme kjemien på sykler? Eneste er vel at disse syklene inneholder en del pakninger og lagre som kanskje er mer utsatt? 

Jeg tenker uansett følgende:

1. 1:50 Surfex
2. 1:8 Bilt Hamber Autofoam
3. Skånsom håndvask med Mr.Pink eller lignende
4. Tørk
5. Forsegling enten med SW Shield på gloss ramme og Autobahn på felg. 

Tanken med forsegling er jo at drit ikke skal sticke så veldig til rammen og derfor lettere kunne bli fjernet.

Så, endelig, her er spørsmålet: Er det noen her inne som tenker at dette blir for sterke saker for en sykkel? Jeg vet man er forsiktig med høytrykk og helst bruker hageslange, men jeg tenker mest på selve kjemien :)

Merk. Dette er utforsykling, we don´t do roads ;)
Bare greit å nevne før noen kaster seg over meg her hehehe

vim

Hei,

Jeg har selv drevet både landeveis- og terrengsykling og ser ikke helt at det skal være behov for hyppig bruk av avfetting, ut over kjede/drivverk, samt bremserens på en klut, for å fjerne bremsestøv?
Landeveissykler, for å få bort asfalt ja, men din sykkel vaskes vel stort sett med fersk, organisk møkk?

Personlig har jeg stort sett bare brukt mild bilsåpe eller Muc-off + en form for sprayvoks på ramme etc. Gjerne også gå over alle bevegelige deler med en teflonspray og tørke bort alt overskytende etterpå.

Simenhbe

Jeg bruker det som trengs av avfetting på egne sykler (landevei og MTB), som regel ikke så mye som skal til, men som nevnt er det evt. drivverk. Greit å starte med en avspyling, så er det lettere å se hvor sterk surfex som må brukes.

Jeg dropper høytrykk på sykkel. Med mindre enn fullt trykk på hageslange kan du egentlig spyle hvor du vil, men når det begynner å bli litt trykk er det greit å unngå pakninger, særlig krank, nav (spesielt bak) og styrelager.

Ellers med rammer er det jo "bare" lakk, så den kan behandles som all annen lakk. Kan poleres også hvis du vil ;) 

Smør kjedet etter vask og tørk. På drivverk bruker jeg voksbasert smurning, og renser også med det. Blir egentlig aldri skittent nok til å trenge så voldsomt med vask utenom det resten av sykkelen får. Tar kanskje av kassetten en gang i blant hvis hjulene er av og vasker den skikkelig.

Madas

Er nok litt å overdrive å bruke avfetting på en sykkel som kjøres i terreng. Avfetting har du bruk for når det er snakk om trafikkfilm og asfalt som setter seg på lakken. 
Kommer det litt fett fra kjede osv på rammen kan du bruke litt da, men ellers skal det ikke være nødvendig. Vann og såpe holder lenge her til meg. Bruker avfetting sjeldent. 

Alfaduden

Jeg har brukt mild surfex noen ganger ved vask av min sykkel som jeg bruker aktivt i terreng. Ved behov også prickbort på kjede og tannhjul for å fjerne all olje og påføre ny.

Ellers pleier mild såpe og sprayvoks (quick detailer) holde lenge. Jeg bruker wet coat fra Gyeon. Fungerer utmerket og har god effekt og holdbarhet. Gjør det enkelt å gjøre rent.

Edited by Alfaduden

Ingolf

Kom i skade for å kjøre full nedspyling av konas sykkel sist hun skulle ha den på service, inkludert korrosol på kjedet... men hun nektet meg å ta på ny olje, i frykt for at jeg skulle ta på noe feil. Hjalp ikke samme hva jeg sa, så resultatet ble masse små rustflekker over hele kjedet i løpet av natta.

De hadde imidlertid aldri fått inne en så ren sykkel på rep :P

• DCN Point 1

Josruu

Jeg har brukker zalo blanding og en oppvaskbørste på sykkelen min, har funket bedre enn muc off feks. Brukte surfex før men tenkte vel at det kansje var harde saker for pakninger osv.. 

Med det samme det er en syklist til her:): jeg er av og til i bergen på noe kursing og hadde tenkt å ta med sykkel neste gang. Ikke donwhill men stisykling jeg driver med. Har en saracen ariel 152 27,5 2015. Er vel en grov stisykkel/enduro sykkel. Hadde ikke vært interessert i å kansje vise frem noen gode stier i bergensområde en gang?

har vært på ulriken (til fots) og tenkte at her må det da være mye flotte flytstier og utforske:) så stien som gikk ned igjen og den så bra ut!

Nautilus
1/15/2016 - 8.20, Josruu skrev:

Jeg har brukker zalo blanding og en oppvaskbørste på sykkelen min, har funket bedre enn muc off feks. Brukte surfex før men tenkte vel at det kansje var harde saker for pakninger osv.. 

Med det samme det er en syklist til her:): jeg er av og til i bergen på noe kursing og hadde tenkt å ta med sykkel neste gang. Ikke donwhill men stisykling jeg driver med. Har en saracen ariel 152 27,5 2015. Er vel en grov stisykkel/enduro sykkel. Hadde ikke vært interessert i å kansje vise frem noen gode stier i bergensområde en gang?

har vært på ulriken (til fots) og tenkte at her må det da være mye flotte flytstier og utforske:) så stien som gikk ned igjen og den så bra ut!

Er vel ikke for gale å svare fire måneder senere ;)

Er dessverre bare utfor på meg, men sjekk ut med Bergen Mountainbikeklubb. De er kanongreie folk som mer enn gjerne inkluderer deg i sine turer om du ønsker :)
https://bergenmtb.com/

Josruu

Er nesten en måned for sen med svar selv så det går bra:) Har ikke blitt noen bergens tur enda men blir det så skal jeg kontakte de gutta der! Takk!