Gå til innhold

Fremgangsmåte; Få bilen ren vinterstid?


EspenE

Recommended Posts

5 timer siden, trogha skrev:

Man bruker QD/hurtigforsegling når beskyttelsen begynner å bli slapp, hvor lenge voksen/forseglingen varer kommer an på hvilken voks/forsegling det er, hvilket forarbeid som er gjort før den ble lagt, klima, vaskekjemi og hvor ofte det blir vasket.

Skjønner. Da må man følge med på glans og hvordan vannet pærler seg etter avspyling i.f.t LSP ?

Eller er det andre måter/metoder og se om LSP er slitt/vekk.  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestarpolish
Skjønner. Da må man følge med på glans og hvordan vannet pærler seg etter avspyling i.f.t LSP ?
Eller er det andre måter/metoder og se om LSP er slitt/vekk.  ?
Meiner selv at cg glossworkz er sticky slik at det fester seg lett ting til denne om du brukte denne i bøtta før Lsp?Lsp får dårlig heft fordi du egentlig allerede har lagt to lag et med syntetiske polymer + carnuba til Lsp.fks.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Oekern skrev:

Skjønner. Da må man følge med på glans og hvordan vannet pærler seg etter avspyling i.f.t LSP ?

Eller er det andre måter/metoder og se om LSP er slitt/vekk.  ?

Følge med på hvordan vannet oppfører seg ETTER håndvask, og til en viss grad hvor lett eller vanskelig det er å få bilen ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, trogha skrev:

Følge med på hvordan vannet oppfører seg ETTER håndvask, og til en viss grad hvor lett eller vanskelig det er å få bilen ren.

Etter ja, got it - tak for innspill :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Var innom en bensinstasjon for å ta en børsteløs vask for å få under spyling og vekk noe av dritten som hadde lagt seg på bilen, så klarte selvfølgelig stasjonen og kjøre full vask med børster osv, fikk helt vondt inni meg når børstene holdt på og bilen ristet godt.

 

Stasjonen sier jo selvfølgelig at man ikke får vaskeriper av dette og mener det var så skånsomt.

Er det noe å hente her? Har kvitteringer og de har innrømmet å ha gjort feil.

Endret av Xtraa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtraa skrev:

Var innom en bensinstasjon for å ta en børsteløs vask for å få under spyling og vekk noe av dritten som hadde lagt seg på bilen, så klarte selvfølgelig stasjonen og kjøre full vask med børster osv, fikk helt vondt inni meg når børstene holdt på og bilen ristet godt.

 

Stasjonen sier jo selvfølgelig at man ikke får vaskeriper av dette og mener det var så skånsomt.

Er det noe å hente her? Har kvitteringer og de har innrømmet å ha gjort feil.

Det er vell bare å dra frem lyset på telefon og vise dem at det har blitt riper da..

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestarpolish
Var innom en bensinstasjon for å ta en børsteløs vask for å få under spyling og vekk noe av dritten som hadde lagt seg på bilen, så klarte selvfølgelig stasjonen og kjøre full vask med børster osv, fikk helt vondt inni meg når børstene holdt på og bilen ristet godt.
 
Stasjonen sier jo selvfølgelig at man ikke får vaskeriper av dette og mener det var så skånsomt.
Er det noe å hente her? Har kvitteringer og de har innrømmet å ha gjort feil.
Menneskelig og gjere feil dessverre!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Xtraa skrev:

Var innom en bensinstasjon for å ta en børsteløs vask for å få under spyling og vekk noe av dritten som hadde lagt seg på bilen, så klarte selvfølgelig stasjonen og kjøre full vask med børster osv, fikk helt vondt inni meg når børstene holdt på og bilen ristet godt.

 

Stasjonen sier jo selvfølgelig at man ikke får vaskeriper av dette og mener det var så skånsomt.

Er det noe å hente her? Har kvitteringer og de har innrømmet å ha gjort feil.

Hvis du har bildebevis som utover enhver tvil viser at bilen var 100% ripefri før du kjørte inn i maskinen kunne du kanskje kommet noen vei, uten det blir det opp til stasjonen å vurdere hvor grei de evt. skal være eller ikke være. Dog mener de jo helt seriøst at børstevask er skånsomt uten produksjon av vaskeriper, så jeg blir mektig imponert om du skulle få noe mer enn pengene igjen for vasken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hjelper ikke deg dessverre, og det er ikke lett å tenke på følgende om man ikke er forberedt:

Alle store maskinanlegg skal ha en eller flere nødstoppbrytere. Ser man at det starter et program som er feil så stoppe maskinvasken og redde din perle.

Endret av Silenhag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den mørke tiden før jeg fant DCN så hadde jeg også testet børsteløs i børstemaskin og sett at børstene startet, så i ettertid styrer jeg unna alle kombimaskiner.

Tenker vel også at en dedikert børsteløs kanskje gjør jobben bedre? (kommer aldri til å bli testet hehe)

 

Du har min dypeste medfølelse og sympati, men det blir nok bare litt mer jobb til vårpussen. Sats heller på en litt mer realiatisk erstatning i form av poletter 😜 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ingolf skrev:

Tenker vel også at en dedikert børsteløs kanskje gjør jobben bedre? (kommer aldri til å bli testet hehe)

De børsteløse maskinene (altså der det ikke er installert børster engang) er i praksis automatiske høyttrykkspylere. De får ikke gjort mer ugagn enn det du klarer selv med kraftig høttrykkspyler. 

 

Det eneste usikkerhetsmomentet der er hvor skånsomt vaskemiddelet er mot beskyttelsen.

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Prinsen skrev:

Det eneste usikkerhetsmomentet der er hvor skånsomt vaskemiddelet er mot beskyttelsen.

Right on 👍 Definitivt verdt det for å få seg litt underspyling, men kunne jeg valgt kun under så ja. Tror vi snakker lite marked for dette 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...