Jump to content
Sign in to follow this  
awt

To røde BMW-er (e61 523i og F26 X4) og en Opel Astra

Recommended Posts

awt

Fikk noen hint om å lage en tråd på bilen min, så lager en på begge. :)

19.12.2015 - 6.48, Johans skrev:
Denne må du fortelle mere om 

19.12.2015 - 11.55, AleksJensen skrev:
Showcase :thumbs:

Folk som har vært innom diverse BMW-forum har muligens sett disse før, så da er det bare til å finne seg en annen tråd å lese. :)

Bil 1:

Sommeren 2011 ble det familieforøkelse, noe som gjorde at vår 3-serie coupé ble hakket for upraktisk. Jakten på ny bil ble satt i gang (den hadde vel vært i gang en stund allerede), og valget endte til slutt på en norsksolgt 2008-modell BMW 523i stasjonsvogn.

Bilen har fargen Imola-rød, noe man ikke akkurat ser hver dag. Legger man til bensinmotoren antar jeg at jeg er ganske alene her til lands med denne kombinasjonen (om noen vet om noen andre, ikke nøl med å rop ut. :))

Slik så bilen ut rett etter henting:

DSC05725.jpg

Interiøret er av fargen naturbrun. Jeg var ikke veldig fan av dette i begynnelsen, men det har vokst veldig på meg, og i dag ville jeg ikke hatt noe annet. Aluminiumslistene krasjer litt på bilder, men de er hakket mørkere i virkeligheten, så jeg er igrunn fornøyd der også.

DSC05717kopi.jpg

Jeg klarer dessverre ikke å la ting være i fred, så i mitt eie har det blitt gjort litt småting:

Ettermontering av navigasjon professional (CIC som kom på senere modeller):

8168dc83.jpg

704ae03e.jpg

(den er engelsk nå)

Originale M5-speil:

fdb76fde.jpg

20" Hartge Classic 2 (disse er nå solgt) og karbonsplittere (ligger i garasjen for tiden...)

cd21b406.jpg

Ettermontering av automatisk bakluke:

Ettermontering av head up-display: (her har jeg riktignok litt jobb igjen)

file.jpg

1EB12A5F-DF7C-46DF-ABD1-34E9D7D24F81-469

Ettermontering av bluetooth-handsfree:

A856DC9C-2F1C-4A99-B267-EB84C479ACC9-104

Ellers er det gjort litt andre småting som sort grill o.l.

Hartge-felgene på bildet over her brukte jeg i tre sesonger, men disse ble solgt nå i høst. I sommer har jeg kjørt med originale 19" style 403-felger som opprinnelig tilhører dagens 3-serie. Hva som kommer på til sommeren jeg aner jeg ikke, men jeg har disse liggende enda.

IMG_2237_zps23szlg0w.jpg

Her fra sommerenes campingtur...

Ellers har jeg originale 19" style 172 som vinterfelger. Disse lakkerte jeg nå i høst, da de hadde smakt noen kanter når jeg kjøpte de.

IMG_8820_zpshaaxjnmh.jpg

Edited by awt
  • DCN Point 18

awt

Bil 2:

Lysten på en bil til hadde svirret lenge etter at e46-en ble solgt litt etter 5-serien ble kjøpt inn. Februar 2013 kom jeg over en 2008-modell BMW 116i med tre dører til en ganske pen pris i Drammen, så da ble det handel.

file_zpsbfeaa91e.jpg

Denne skulle egentlig få være i fred, men det varte ikke så lenge...

Originale blackline-baklykter:

file_zps437ef9bb.jpg

Montering av navigasjon professional: (samme type som i 5-serien)

FC1E4F2D-E898-4F40-A39B-E74C45C2D643-127file_zps2ebfcba5.jpg

Diverse interiørdetaljer i alcantara: (originale deler fra BMW 1M)

file_zps006748d6.jpgfile_zps890a72c9.jpg

Forseter i helskinn fra BMW 1M:

file_zpsfecbde39.jpg

Senket 50/30mm med H&R-fjærer: (her avbildet med originale 18" sommerfelger)

null_zpsb51a32ac.jpg

Originale frontlykter fra facelift 1-serie coupé med lyslist/øyenbryn øverst, samt 18" replika BBS-felger til vinteren:

file_zps23934d24.jpg

Combox for bluetooth-handsfree, overføring av musikk via bluetooth, Spotify-integrering, internett, og litt andre småting:

file_zps4e579cd6.jpgfile_zpsddf08934.jpg

IMG_0277_zpsvnq5pxk5.jpg

Original baklukespoiler: (samt nylakkert luke grunnet en stygg rustflekk)

IMG_3414_zps032991e3.jpg

Nye sommerhjul, 18" Hartge Classic 2: (samme som på 5-serien)

IMG_6397_zps97d548d3.jpg

Bakseter fra 1M i helskinn: (dette var hakket mer jobb enn en skulle tro)

IMG_5240_zps12a3bb56.jpg

Original frontfanger fra 1-serie coupé med "tåkelys-delete" (135i-look) og karbonleppe:

IMG_5055_zpse41f4d97.jpg

Bytting av dashbord, da jeg ikke var fornøyd med passformen på det forrige i forbindelse med monteringen av navigasjon: (det er forskjell på dashbord i biler med og uten navigasjon)

IMG_6211_zps31iv9ryq.jpg

Eksospotte fra 130i med dobbelt utblås:

IMG_7171_zpsbmheizs2.jpg

BMW Performance-ratt i alcantara med display shift light:

IMG_0310_zpsbi6rfj6w.jpg

Hartge-felgene ble solgt etter en sesong, og de originale ble satt på igjen med 20mm spacere foran og 15mm spacere bak:

IMG_0294_zpsuxh0aupp.jpg

...noe som ikke varte lenge, da jeg kom over et sett originale 18" style 323 som egentlig tilhører BMW X1:

IMG_0609_zpsmbdwoipx.jpg

Bilde fra Nürburgring i sommer:

ringen1_zpsaozdriku.jpg

Nå er den tilbake på vinterhjul, og det har igrunn ikke skjedd så mye siden sommeren.

• DCN Point 18

CooperWorks

Steike! Dette må være den grommeste/best utstyrte 116i (eller 1-serie) i Norge Smakfulle modifikasjoner

Johans

Flotte biler som skiller seg ut! Råe oppgraderinger på 1`eren!

Conkey

Du er ikke mye redd for å sette i gang. Mektig imponert over disse bildene med strippet dash. Jeg hadde ikke sovet før alt var tilbake på plass. Imponert!

Vennesla-BilSpa

hadde fått infarkt om min bil ble så ribbet :wacko: men du vet tydeligvis hva du gjør:thumbup:

likte spesielt det rattet:D

sandera

Oææ, har kommentert på bimmers også, men 1eren din ble så kul på Style 323!

Sekse

Wow. Den røde femmeren er jo bare helt perfekt! Riktig motor, gir og fargekombinasjon!

Blankbil / polishduden

Steg 3 innsug så er du oppe i 272 hk :)

• DCN Point 1

awt

Takk skal dere ha. :)

11 timer siden, Robin S skrev:

Imponerende. Gleder meg til fortsettelsen :)

Det skjer dessverre ikke så veldig mye utover vedlikehold og vask for tiden (og har heller ikke gjort på en stund), da jobb, skole, barn og oppussing av hus krever sitt, men har litt smådeler liggende jeg håper på å få montert. :)

1 time siden, polishduden skrev:

Steg 3 innsug så er du oppe i 272 hk :)

Dessverre, hadde det vært mulig hadde det vært gjort for lengst. :) Jeg har 523i med 2,5-liter 190hk og ikke 525i med 3,0-literen, så det er lite jeg kan gjøre der. Skal man ha noe mer effekt her (av betydning) må man nok enten bytte motor eller montere kompressor.

Tyggern

Retrofit mestern ! :)
Fine biler begge to, skulle gjerne ettermontert DAB+ i F25n redd det er mye jobb dog.
Og enklere å sette inn noe ettermarkeds opplegg.

hvor finner du forresten alle disse delene? regner ikke med du kjøpet alt nytt

Blankbil / polishduden
Takk skal dere ha.

Imponerende. Gleder meg til fortsettelsen

Det skjer dessverre ikke så veldig mye utover vedlikehold og vask for tiden (og har heller ikke gjort på en stund), da jobb, skole, barn og oppussing av hus krever sitt, men har litt smådeler liggende jeg håper på å få montert.

Steg 3 innsug så er du oppe i 272 hk

Dessverre, hadde det vært mulig hadde det vært gjort for lengst.  Jeg har 523i med 2,5-liter 190hk og ikke 525i med 3,0-literen, så det er lite jeg kan gjøre der. Skal man ha noe mer effekt her (av betydning) må man nok enten bytte motor eller montere kompressor.

Aja scheisse. Hadde n52b25 selv. 50k hos ess så har du +100hk :)

alexanderst

Dette var morsomt å se. Bilentusiasme på høyt nivå. Lekre biler du har. Retrofitting av utstyr er det moro å lese om :)

awt
10 timer siden, Tyggern skrev:

Retrofit mestern ! :)
Fine biler begge to, skulle gjerne ettermontert DAB+ i F25n redd det er mye jobb dog.
Og enklere å sette inn noe ettermarkeds opplegg.

hvor finner du forresten alle disse delene? regner ikke med du kjøpet alt nytt

Det er ikke det verste du kan gjøre, men litt vil det jo alltids bli. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i hva som kreves i disse bilene, så jeg har ikke så mange tips her dessverre. Utover det bør du går for NBT-systemet om du først skal gjøre noe slik. :)

Delene handles der de selges. :) Mye finn.no og eBay, men også endel fra Koed sin bruktavdeling og bilopphuggere. Mindre deler handles stort sett nytt.

10 timer siden, polishduden skrev:

Aja scheisse. Hadde n52b25 selv. 50k hos ess så har du +100hk :)

Ja, hadde det bare latt seg godkjennes uten større problemer. :) For de pengene frister det nok mer med motorbytte enn kompressor (så kan man heller ha kompressor på der igjen :D).

10 timer siden, Aero skrev:

Flott den femmeren! Og imponerende med ettermontering av utstyr :)

Takk for det. :) Ja, noe må man jo gjøre når de som handler ny bil er sparsommelige på utstyrslisten. :D

6 timer siden, alexanderst skrev:

Dette var morsomt å se. Bilentusiasme på høyt nivå. Lekre biler du har. Retrofitting av utstyr er det moro å lese om :)

Takk for det. :)

Om du skulle ha (veldig) lite å gjøre på en kveld så kan du jo kikke litt her, der står ting litt bedre forklart. :)

Sortehaug

Shit! Litt av noen modder du gjør. Har bluetooth i min egen bil, men den støtter ikke strømming av musikk! Sykt irriterende. Vurdert å oppgradert hele dritten til navi pro, men går vel kanskje an å gjøre noe ligende som du gjorde men bare til audi? Er den comboxen kun for bmw eller? :) 

awt

Jeg kjenner dessverre heller lite til hvordan det fungerer til Audi, annet enn at det virker litt enklere å ettermontere slike ting der?

Uansett, combox virker nok dessverre bare på BMW-er, da det er en original BMW-del. :)

Ellers har bilparken fått et nytt medlem; en veldig spennende Opel Astra. :blink:

IMG_9097.thumb.jpg.0baac70045319226e3140

(Dette er dagen etter den ble hentet, så den var relativt skitten.)

Noe som igjen betyr at 1-serien kommer for salg, når jeg en dag får fingen ut.

For de som måtte lure på hvorfor i all verden en 1-serie blir byttet i en Astra er det enkelt og greit på grunn av behov for en bil vi ønsker å være mindre redd for, da fruen må benytte den i jobb til tider.

• DCN Point 2