Jump to content
Sign in to follow this  
Marius Engel

Minikompressor - tips?

Recommended Posts

Marius Engel

Noen som har tips til minikompressor til å fylle luft på dekk (og ett lite badebasseng, kanskje)?

Den bør være passe nøyaktig på lufttrykket, gjerne digital. Kommer til å bli brukt ved omlegging av vinter-/sommerhjul, og evt. etterfylling i løpet av sesongen.

Jeg har sett på denne, er den grei? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Batteridrevet-kompressor-2000033659/

Noen gode tips?

Marius Engel

Hvis du skal fylle svømmebasseng og litt større ting ville jeg nok satset på noe litt større og kraftigere. Må den værebærbar og mulig å frakte med i bilen? http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer-og-vakuumpumper/kompressorer/kompressor-200086/

Den trenger ikke å være bærbar nei, men må kunne settes lett inn i en hylle.

Den du linket til ser grei ut, er manometeret brukbart?

magne

Har den ikke selv. Jeg bruker stor kompressor og dekkfyller. Men har erfart at det ikke nytter med små kompressorer hvis du ikke har veldig god tid til oppgaven som skal gjøres.

Marius Engel

Er det en kjempefordel å gå opp til en kompressor med en liten tank, eller er det ikke noe vits i til dekkfylling og sånt?

Marius Engel

Har den ikke selv. Jeg bruker stor kompressor og dekkfyller. Men har erfart at det ikke nytter med små kompressorer hvis du ikke har veldig god tid til oppgaven som skal gjøres.

Er det en kjempefordel å gå opp til en kompressor med en liten tank, eller er det ikke noe vits i til dekkfylling og sånt?

Eks denne: http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer-og-vakuumpumper/kompressorer/kompressor-200057/

magne

Jeg har tro på en liten tank i tillegg, men det er mer nødvendig med bruk av luftverktøy. På en så liten kompressor vil motoren stå og gå hele tiden uansett. Det som er viktig er avgitt luftmengde per minutt.

Aero

Om det bare er luftfylling i forbindelse med sommer/vinterdekk omlegging osv, og sånne små ting fungerer kompressor uten tank utmerket/perfekt. Men skal du bruke luftdreven verktøy osv må du ha tank

Marius Engel
Om det bare er luftfylling i forbindelse med sommer/vinterdekk omlegging osv, og sånne små ting fungerer kompressor uten tank utmerket/perfekt. Men skal du bruke luftdreven verktøy osv må du ha tank

Ja, det var luftfylling jeg tenkte å bruke den til.

Jeg kjøpte den black & decker som magne linket til. Den var jo nedsatt med 600kr nå, og ble solgt med slange, manometer og alt man trenger. Men jeg har ikke fått prøvd den enda.

Skulle fylle luft i dekket på bensinstasjonen på vei til jobb. Den virket ikke, såklart... Da bestemte jeg meg for å kjøpe denne på vei hjem :)

Marius Engel

Prøvde den i sted. Fungerer utrolig bra, kjapp, og lett å pakke vekk.

Den bråker litt, og det er ikke lett å få helt nøyaktig lufttrykk med det medfølgende analoge manometeret. Jeg vet ikke om det er så nøye med +/- 0,2 bar, men jeg har en sånn liten digital billigsak jeg bruker for å kontrollere lufttrykket mer nøyaktig.

Øystein
Kenneth Nilsen
18 minutter siden, Øystein skrev:

Så lenge du ikke har det kjempetravelt så funker alle disse.

De bruker litt tid med 2-3 BAR.

Øystein

Har du testa noen av de? Kan jo være litt kvalitetsforskjeller, eller?

Conkey

Jeg har den fra jula som en reserve i bilen. Kjørte på dekket til en kollega som hadde sunket farlig sammen ila natten. Fylte det til 2.5 bar på få min.

Øystein

Testa den fra Torshovbil. Den sleit med å levere 2.5 bar. Så den tror jeg blir lagret som en nød-backup.

Kenneth Nilsen
2.2.2018 - 11.00, Øystein skrev:

Nei, jeg har ikke testet noen av de som er listet her, men har andre fra samme aktører. I tillegg til at vi selger Continental sine, og basert på erfaring fra 3-4 forskjellige 12V kompressorer som dette, så tar det gjerne litt tid. Men har man litt tid så er det jo en rimelig investering. :)

alfheim

Jeg bruker nr.2 (fra Biltema, uten batter) til å ha liggende i bilen. Gjør jobben der. Den er ikke akkurat superrask når du skal opp til 3 bar, men gjør at du får fylt, og har helt grei kvalitet i forhold til prisen.