Jump to content
Sign in to follow this  
Marius Engel

LED lykt, 5000 lm, "insane led".

Recommended Posts

Marius Engel

Denne lykten har angivelig 5000 lm, veier 200 gram, og koster for tiden 499 inkl frakt: http://www.ladelys.no/products/led-hodelykt

Hadde egentlig tenkt meg en Petzl Nao (nyeste utgaven) til orienteringsløp i skogen og på fjellet. (Muligens noen turer på fjellski og, kanskje). Men denne andre "insane led" har jo en helt sinnsyk lysmengde, og koster en brøkdel.

Nå er det ikke bare å sammenligne lysmengde heller, og Petzl vet jeg er kvalitet. Hva tenker dere om denne "Insane Led" lykten. Er den noe å satse på, eller ville dere gått for Petzl Myo.

Ingolf

Må følge denne. Jeg har bestilt en led lenser h14r.2 til min far denne jula. Lyset der er bra nok og batteritiden er betydelig lenger, men dette er jo halv pris (så kan jeg evnt. ta en selv)

Marius Engel
Gutter, denne før dere på ebay til 150-200kr inkl frakt. Har tilsvarende denne selv, meget go, å kjøpt på ebay. Tror dere må søke på cree 5000lm

link http://www.ebay.com/itm/5000LM-3-Head-CREE-XM-L-T6-LED-POWER-Rechargeable-Headlamp-Headlight-Light-Lamp-/252194074440?hash=item3ab7f02f48:g:JicAAOSwFGNWRbTq

Men dette er uten batteri og lader?

Night Train
1 time siden, Marius Engel skrev:

Denne lykten har angivelig 5000 lm, veier 200 gram, og koster for tiden 499 inkl frakt: http://www.ladelys.no/products/led-hodelykt

Hadde egentlig tenkt meg en Petzl Myo (nyeste utgaven) til orienteringsløp i skogen og på fjellet. (Muligens noen turer på fjellski og, kanskje). Men denne andre "insane led" har jo en helt sinnsyk lysmengde, og koster en brøkdel.

Nå er det ikke bare å sammenligne lysmengde heller, og Petzl vet jeg er kvalitet. Hva tenker dere om denne "Insane Led" lykten. Er den noe å satse på, eller ville dere gått for Petzl Myo.

Heisann. Jeg kjøpte denne lykta for en stund siden. Den heter Boruit. På full styrke holdt min greit i 30 min. Har ikke prøvd den på minste styrke, men ble veldig skuffet over at den ikke holdt lenger. Dessuten ble jeg sliten i hodet pga. at den hadde ett inntenst hvitt lys i midten forran meg. Øyet vil automatisk følge det sterke lyset i midten. Ellers var passformen bra til mitt hode. (jeg har lite hode)

Marius Engel
1 time siden, Marius Engel skrev:  

Hadde egentlig tenkt meg en Petzl Myo (nyeste utgaven) til orienteringsløp i skogen og på fjellet. (Muligens noen turer på fjellski og, kanskje). Men denne andre "insane led" har jo en helt sinnsyk lysmengde, og koster en brøkdel.

Heisann. Jeg kjøpte denne lykta for en stund siden. Den heter Boruit. På full styrke holdt min greit i 30 min. Har ikke prøvd den på minste styrke, men ble veldig skuffet over at den ikke holdt lenger. Dessuten ble jeg sliten i hodet pga. at den hadde ett inntenst hvitt lys i midten forran meg. Øyet vil automatisk følge det sterke lyset i midten. Ellers var passformen bra til mitt hode. (jeg har lite hode)

Takk for info.

Jeg trodde egentlig dette var for godt til å være sant ja. Billige ledlykter, er ofte - billige ledlykter.

Night Train
2 minutter siden, Marius Engel skrev:

Takk for info.

Jeg trodde egentlig dette var for godt til å være sant ja. Billige ledlykter, er ofte - billige ledlykter.

Gikk tur med en kompis på skauen og han hadde Led lenser seo 5 som han kjøpte på clas ohlson til 500,- og den lyste på full styrke hele turen ca. 1 time, men den lyste ikke så langt som min da. Men til mitt bruk trenger ikke jeg at den lyser så langt.

El_Jefe

Jeg har en lykt som gir 6000 "ekte" lumen. Det vil si målt, ikke teoretisk som de fleste opererer med. Har en Bright As Day 6000 og den får xenonfjernlysene på bilen til å virke skikkelig stusselige. Så mye lys er kun nødvendig om man skal holde høy fart på sti med sykkel (naturligvis der man ser at man er alene), eller til toppturer på ski i mørket. Til orientering kan det kanskje være et poeng, men jeg tror halvparten er plenty, for batteriet til denne lykta blir svært om man skal få noe levetid ut av det.

Det som er viktig på så sterke lykter er å få god spredning. Om man ikke har det vil man bli blendet av den store mengden lys i midten av strålen. De billigste lyktene er sjeldent konstruert med tanke på dette.

Til "vanlig" bruk ville jeg gått for en relativt sterk kvalitetslykt eller minimum en kinasak fra XXL. Sjekk gjerne forumet på terrengsykkel.no hvor de har testet en haug med lykter og har tatt bilder som viser styrke og spredning.

• DCN Point 2

olav framvik

Hei min anbefaling er å gå for led lenser. H6 er mest for pengene. Liten lykt 200 lumen og justerbart fokus og styrke.Du får den i vanlig og R utgave (r betyr oppladbar) Har selv h7 (den gamle modellen før de ble store). Den lyser 140 lm og er mer enn nok for å se det du trenger i mørket. H14.2 r er selvfølgelig helt rå på lysmengde men kan kanskje virke litt stor å løpe med. H6 finner du fra 495 kr og oppover, legg på 100 kr og du får R utgaven

• DCN Point 1

Marius Engel

Taker for tips.

Jeg har selv h7, h14 og petzl xp.

Petzl xp gir klart best lysbilde, og konstant lys til den begynner å få lite. Men jeg vil ha noe sterkere.

H7 og h14 synes jeg har for smal kjegle, for lite strølys, og for brå "slutt" på lyskjeglen. Alt utenfor blir for svart. Har brukt disse i noen år.

Til gangfart funker det meste, til løping/jogging i ulendt terreng trenger jeg litt mer lys som ikke blender.

Aero

Eg har led lenser h7 og h14. Veldig gode lykter eg er knall fornøyd med. H7 er liten, lett og bra lys. Bruker den stort sett til alt mulig lykt. H14 bruker eg til fjellturer. Sitter godt på hodet, på sparemodus er det mer en godt nok lys, og da varer batteriene lenge! Justerbar linse på begge 2. På H14 får en veldig bredt lysbilde, samt den lyser ganske langt på zoom modus. Så anbefaler led lenser på det varmeste! :)

///Jacobsen

Går kun i Led Lenser her også.

Som med alt annet, får du stort sett hva du betaler for, og Led Lenser er gode lykter.

Har selv en P4 jeg bruker til inspeksjonslykt H7 om jeg skal gå meg en tur og X21R.2.

Siste tar jeg kun med om jeg trenger mye lys. Er litt stor å tung å dra med, men for et lys den gir

paalsen

Har selv Petzel Nao, og kan trygt anbefale denne. Bruker den til løping og den gir veldig bra lys. Lykten er lett og fin, og sitter godt på hodet. Syntes også den automatiske dimmingen fungerer veldig bra.

• DCN Point 1

Marius Engel

Har prøvd petzl Nao nå, jeg vet at petzl er god kvalitet og oppgir realistisk lumens. WOW! For en lykt

Reactive lightning fungerer også utrolig bra. Det gjør at man får en liten, lett, og kraftig lykt med lang batteritid, og ett meget bra lysbilde. Perfekt til løping/orientering i skog og mark, som jeg har brukt den til, og plenty med lys. Med reacrive lightning blir man aldri blendet og beholder "nattesynet" mye bedre.

At man kan låse den slik at den ikke slår seg på i sekken/lommen, at den tåler mye, at man kan betjene den lett med tykke votter, flat linse som det ikke samles snø/is på, batteriindikator, mulig å plassere batteri i innerlommen når det er kaldt eller man vil ha det lettere på hodet, og mulig å justere lykten med programvaren slik at den passer ditt bruk er fenomenale fordeler! At man kan bruke aaa-batterier som nødløsning er også en kjempefordel om man drar på lengre turer. Ekstra originalbatteri er og standardvare og tar veldig liten plass.

Superfornøyd!