Gå til innhold

Rask vask mellom storvaskene


Cirrisky

Recommended Posts

Heisann!

 

Har etter tips fra dere her inne, kjøpt inn en del produkter, og har fått gjort et par vask nå.

For øyeblikket går storvasken min slik:

 

- Prickbort på tørr bil, spyle av
- Surfex, ca 1:20, spyle av
- Foam (når skumkanon føler for å funke)
- Berøringsvask
- Collinite lagt på (tror jeg legger ganske tykt, for jeg har brukt sånn 1/3 av flaska etter 2 påføringer :p. Dog jeg synes det blir mye "friksjon" når ikke puta har en del middel på seg, og er redd for å ripe opp bilen), buffet av.

 

Etter denne vasken skulle jo bilen være ganske beskytta, men tar bare ca en uke med pendlings-kjøringa mi (170km per dag), før den er ganske nedskitna på disse fine høst/vinterveien i plussgrader.

 

Det jeg lurte på er, siden dette er en ganske omfattende vask, og tar ganske lang tid for min del, finnes det er vask jeg kan gjøre sånn 1-2 ganger i uka for å holde bilen ganske fin, men som tar minimalt med tid? Så heller ta en full vask slik som nevnt over 1 gang i måneden e.l.

 

Tusen takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åi hjelpes, da legger du ikke bare ganske tykt men helt latterlig tykt. Ha påføringsputa under vann og vreng den. Da går det fint å legge tynt. Det blir så utrolig mye enklere å buffe også når du legger tynt. Less is more gjelder nesten alt innen detailing. 

Jeg spyler av bilen en gang i uka med høytrykkspyler og bruker bare avfetting(Prikkbort). Jeg tar ingen berørings-vask som oftest. Blir en skikkelig vask et par ganger i mnd på vinteren. 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, forstår at jeg har lagt på ganske tykt da ja, var ganske vanskelig å få av igjen haha, slitsomt :p.

Men, er det vanlig at man føler litt "friksjon" i puta?

Så prickbort fjerner ikke voksen nei? Er skum noen ide? Eller er dette nok til å vaske av dritten som ligger oppå voksen? 

Takk for svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen blir så utrolig fort møkkete igjen uansett på det føret her, og det gjør det litt demotiverende med en grundig håndvask i kulda :) Vaska vel bilen ordentlig (håndvask) forrige helg, tror jeg. Eller er det to uker siden alt?

Uansett; nå så den forferdelig ut, samt at jeg er veldig bekymret for at saltet skal ligge for lenge og "godgjøre" seg i kriker og kroker. Så jeg dynka den tørre, møkkete(!) bilen i Prickbort i dag, og spylte av. I dag brukte jeg faktisk ikke høyttrykk en gang, bare hageslange med lunkent vann og pistol. Og fy, bare det er ganske effektivt, altså! :) Det som er viktig for meg er å få bort salt fra hjulbuer o.l, da dette er området hvor saltet virkelig kan gjøre mye ugagn. Er ekstra nøye med avfetting i hjulbuene, og spyler grundig ut av dem på innsiden med vann etter litt virketid for Prickbort'en. Tar pistolen inn mellom dekket og hjulbuen, og spyler så godt som mulig vekk det smusset som har samlet seg inni der. Og gørra renner ut, det kan jeg bekrefte, ja...

Selv om en lang, god håndvask selvfølgelig er det eneste som blir virkelig perfekt, er det mye bedre enn ingenting å ta en slik avspyling iblandt, og jeg har troen på at det er veldig viktig etter å ha kjørt på saltede veier. Det er greit når det er kaldt, eller når man har litt dårlig tid, som meg i dag, å ta en slik kjapp runde med avfetting og slange. Bilen (og felgene!) ble ganske bra etterpå, faktisk, og med litt lunkent vann rant gørra virkelig godt av. Så det ekstra godt på skiltene, som var helt brune, men ble ganske hvite og fine igjen :) Også får jeg forhåpentligvis vekk en god del salt. Selv om det kommer igjen ganske kjapt, er det helt sikkert bra å få vekk det som har samlet seg opp, så det ikke får ligge og tære og gnage seg innover alt for lenge...
 

Endret av Anders MK
  • DCN Poeng 2

The more you clean, the more you’ll notice it's dirty. If you’re not careful you’ll end up polishing the inside of the tyre valves and then not wanting to use your car if it’s raining. This behaviour is called “being a concours enthusiast” and it’s very dangerous. Many “concours enthusiasts” go on to be murderers.
- Jeremy Clarkson
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Madas i at Prickbort ikke fjerner voks som sådan. Men det meste av kjemi tærer jo på beskyttelsen. Det handler derfor om å bruke de produktene som gir best mulig rengjøringseffekt samtidig som de er mest mulig skånsomme mot LSP. Der scorer Prickbort godt.

  • DCN Poeng 1

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott :).

 

Til skum så har jeg " Bilt-Hamber Autofoam 5L". Når det gjelder blandingsforhold med denne. Skal dette blandingsforholdet oppi beholderen til høytrykkspyleren, eller skal den gå rett oppi beholderen, også tar høytrykkspyleren og blander den med vann selv når den blir spylt på?

 

Når det gjelder å tørke en bil som har blitt "hurtigvasket" på denne måten, er det skadelig å dra et tørkehåndkle over en bil som bare har blitt vasket med prickbort? Bedre å la den luft-tørke? Eller er dette fy-fy

Endret av Cirrisky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg veldig dårlig tid så får jeg fjernet ganske mye med bare 2 minutter med varmtvann i høytrykk på selvvasken.

Er jeg hjemme og tid til å kveile ut alle slangene etc, men ikke resten så synes jeg en tynn blanding med forvask i flere lag gjør nytta. Du kan også knipe inn litt på tida med å legge det lagvis, uten å spyle av i mellomtida, men ikke legg sjela di i å gjøre så mye mer enn grovarbeid da det er umulig å få et skikkelig bra resultat uten håndvask.

Selv så bruker jeg ikke prickbort i hjulbuer da den er understellsbehandlet, men bruker gjerne vann, skum og surfex. Det ligger vanvittig mye drit igjen i sprekken ut mot lakken i hjulbuene, så selv etter å ha kjørt høyttrykkslansa inn på skrått der får jeg løs mye mer når jeg bruker bøyd lanse og spruter rett på.

 

 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cirrisky skrev:

Flott :).

 

Til skum så har jeg " Bilt-Hamber Autofoam 5L". Når det gjelder blandingsforhold med denne. Skal dette blandingsforholdet oppi beholderen til høytrykkspyleren, eller skal den gå rett oppi beholderen, også tar høytrykkspyleren og blander den med vann selv når den blir spylt på?

 

Når det gjelder å tørke en bil som har blitt "hurtigvasket" på denne måten, er det skadelig å dra et tørkehåndkle over en bil som bare har blitt vasket med prickbort? Bedre å la den luft-tørke? Eller er dette fy-fy

Ikke tørk med håndkle nei når du ikke har gjort noe berøringsvask. Fraråder å bruke autofoam da den legger igjen en hinne som bare går bort etter berøringsvask. Vises godt på svarte biler. 
Men det går bort om man har varmtvann på vaskeren. 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cirrisky skrev:

Til skum så har jeg " Bilt-Hamber Autofoam 5L". Når det gjelder blandingsforhold med denne. Skal dette blandingsforholdet oppi beholderen til høytrykkspyleren, eller skal den gå rett oppi beholderen, også tar høytrykkspyleren og blander den med vann selv når den blir spylt på?

Når det gjelder å tørke en bil som har blitt "hurtigvasket" på denne måten, er det skadelig å dra et tørkehåndkle over en bil som bare har blitt vasket med prickbort? Bedre å la den luft-tørke? Eller er dette fy-fy

Autofoam kan legge igjen en liten grå hinne, men det får du se ann hvordan det blir på akkurat din bil og om du skal vurdere også en annen forvask på neste innkjøp.
For å finne blandingsforholdet må du nesten teste hvordan det er med akkurat din spyler+skumkanon, fyll den med vann og sprut oppi en bøtte du vet antall liter på, så finner du brøken. Noen kjører rent i kanonen med blandingsskruen max ene veien, andre blander f.eks 1foam:8vann i kanonen og skruen andre veien.

Ville aldri funnet på å berøre med tørkehåndkle før håndvask! :) Da får du heller gasse opp i 120 og lufttørke

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om vintern når bilen blir møkkete etter en dag kan du sikkert nøye deg med en runde svak surfex og spyle av uten berøringsvask så kan du kjøre på med prickbort og full pakke når det har gått noen uker og du fått lysten tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...