Jump to content
Sign in to follow this  
JGNotland

Spørsmål til fagprøve

Recommended Posts

JGNotland

Hei! Eg er midt i ein fagprøve i elektrikerfaget. Eg har fått ei teorioppgåve eg er usikker på kva eg skal svare på. Spørsmålet lyder som følge:

Som elektriker og privatperson får du spørsmål om å montere elektrisk anlegg  i eit tilbygg til ein kjenning.

kva for reglar gjeld for deg  i ein slik situasjon? 

Med bakgrunn i og tilvisning til regelverket, grunngi svaret ditt til denne kjenningen.

så longt har eg svart

Reglane som gjeld for meg i ein slik situasjon er at eg som elektrikar ikkje har lov til å ta imot betaling for ein slik jobb, og at den må gjerast og godkjennast igjennom ein autorisert elektroinstallatør.

MEN eg er usikker på kva regelverk eg skal henvisa til. nokon som har eit forslag?

magne

Skatteetaten forbyr deg jo å gjøre slik. Så det er regelverket deres som er gjeldende, men fagprøven består jo av den elektriske delen av ting (med mindre du har fagprøve i skatteregelverk)

Så du må vel nesten bare referere til hvilke regler som gjelder uavhengig av om du monterer hos bekjent eller vanlig kunde.

Det viktigste vil jeg tro er at bekjenten ikke har lov til å montere noe selv, som du sjekker. Samt at alt må registerers hos elektrikker bedrift så han får samsvarelseserklæring osv.

Vegard S.

Kvalifikasjonskrav forbundet med elektriske anlegg står i FKE. Den finner du på lovdata. Uansett om du hadde fått betalt eller ei så har du ikke lov til å gjøre dette med mindre det sitter en installatør over deg som står ansvarlig for arbeidet du utfører. Hadde du fått betalt ville du også kunne få problemer med skatteetaten som magne nevner.

Edited by Vegard S.

Blankbil / polishduden

Jeg ville utdypet begge scenarioer. 1. Ansatt i bedrift hvor installatør papirer er i orden.

2. At du er trikker uten installatør papirer og må hyre inn installatør :)

JGNotland

Dette er eit teoretisk spørsmål som er ein del av fagprøven.

tjafsaren

Er det ikke sånn at man ikke har lov utenfor sin egen fastjobb å utøve sitt eget yrke. Altså ikke lov med kamerattjenester så lenge profesjonen matcher tjenesten det er snakk om?

Blankbil / polishduden
Er det ikke sånn at man ikke har lov utenfor sin egen fastjobb å utøve sitt eget yrke. Altså ikke lov med kamerattjenester så lenge profesjonen matcher tjenesten det er snakk om?

Man har lov til å bytte tjenester av tilsvarende verdi :)

JGNotland

Takk for hjelpa! Fagprøve bestått i dag med karakter "Meget bestått" :thumbup:

• DCN Point 4

Marius Engel

FKE er den gamle forskriften, FEK er den nye.

Er man elektriker har man lov å installerer egen bolig (bopel, IKKE utleieenheter!) og fritidsbolig ikke primært brukt til utleie. Man må tilfredstille kraven i par. 5 eller 6 (jeg tar det fra hodet), i tillegg til tre års praksis fra den aktuelle installasjonstypen.

For å prosjektere, vedlikeholde og bygge andres elektriske anlegg må man tilfredstille par. 7. Man må være installatør for å ha de faglige ansvaret med tilleggskompetanse på den aktuelle anleggstypen, så trenger man fagbrev for å kunne utføre arbeidet.

Driver man virksomhet må man registrere virksomheten ihht. par 3.

Så litt for nerder:

Man må ha IK-system jf IK-HMS par 4/5 (8 punkt), FSE opplæring jf. FSE par 7, samt rutiner for standard typer arbeid jf. par 10, 12 og 14-18. Rutine for melding av evt ulykke jf. FSE og FEL.

Tok alt fra hodet, så jeg har kanskje glemt noe :)

Gratulerer med bestått fagprøve.

Trondeg
26.11.2015, 17.20.45, polishduden skrev:

Man har lov til å bytte tjenester av tilsvarende verdi :)

Uansett ikke lov og installere elektrisk anlegg uten riktig godkjenning, uansett verdi. Kun i egen bolig.

Marius Engel

Og da må man i tillegg bo selv i den boenheten, og ha 3 års praksis etter fagprøve.