Gå til innhold

Handlekurv polering


Bayerische

Recommended Posts

Hei!

 

Tenker nok en gang å ta steget til polering J Har ikke fått gjort det enda, har holdt på med DCN vask og voks i 1-2 år. Så det er på tide å polere bilen. Tenker å ta en en-stegs med UHS, jeg får lånt meg en Rupes LHR 15. men har et par spørsmål

 

Har jeg det jeg trenger?

Trenger man clay lube om man skal polere uansett?

Kan jeg for eksempel kjøpe en flaske med grovt middel og en grov pad til å bruke på de verste plassene? (Eks bakfanger rett nedenfor bakluke)

Vil det være nok med 5x 150mm pads på en hel bil? Har ikke pad washer men kan jo evt spyle under vannkrane.

Har en ledlenser lykt men er den god nok til å finne swirls?

Kan man bruke noe annet en 150mm pads på LHR 15, i så fall burde jeg kjøpe noe annet i tillegg? (F eks 180mm?)

 

 

Det jeg har fra før:

 

-          10 vanlig MF, 20 Langhårete

-          Alt som trengs til vask

-          Swissvax QD (vet ikke om denne vil fungere med rupes produkter?)

-          Maskeringsteip

-          Fusso (Fornøyd med denne så kommer til å bruke den etter polering)

 

Det jeg har i handlekurven for øyeblikket:

 

-          Claymitt

-          GYEON Q2M ClayLube – 500 ml

-          Rupes UHS Foam Medium Polishing pad 150mm x 5

-          Rupes UHS Easy Gloss – 250 ml

-          GYEON Q2M WetCoat

-          Metallhalogen 150 W lampe med stativ (http://bilnerden.no/metallhalogen-150-w-lampe-med-stativ) Finnes det alternativer her da jeg ikke vet om det er nødvendig med en så heftig lampe.

Endret av Bayerische
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok bruke noe smøring når du clayer - er ikke noe grunn til å lage mer ugang enn nødvendig selv om du skal polere. Vil tro det holder med såpevann når du bruke claymitt.

Har registert at mange bruker LED-lenser til inspeksjon, så det går sikkert fint. Alternativt kan du bruke blitzen på kameraet.

Hva skal du bruke SV QD til? Forveksler du med wipedown?

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en flaske Optimum No Rinse i stedet for en halvliter med clay lube. Koster ikke noe mer, men gir deg maaange liter med claysmurning. Kan også brukes til bilvask uten avspyling eller blandes som quick detailer hvis du vil.

Jeg har en led lenser lykt, som er den jeg bruker mest til polering. Bra lykt, men faktisk på grensen til for kraftig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut, forveksler sikker med wipedown ja? Tenkte å bruke til å tørke over paneler før jeg begynner osv. :) Hva tror dere om lampen er det nødvendig? Jeg regner med det er solide greier og holder en stund men om jeg trenger det for å polere en gang i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bilen er skikkelig klargjort for polering er det glimrende å gå over med ONR (samme som jeg anbefalte som clay lube, men gjerne i litt sterkere blanding) for å tørke bort støv på et panel hvis det er nødvendig. Etter polering går jeg heller over med wipedown.

QD er til siste finish/fjerne støv/clay lube. Wipedown er for å fjerne oljer etter polish. Jeg syns utblandet blårens (isopropanol) funker rimelig greit til det formålet.

Jeg har ikke prøvd den lampen, men det skal visst være en veldig bra lampe ut fra det jeg har hørt, heftige greier. Jeg pleier å bruke vanlige 400W halogen på stativ. Ikke like fancy, men jeg syns det fungerer ganske bra.

Endret av Simenhbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, men jeg bruker to tilsvarende lamper på høyere stativ (tripod). Jeg syns de er mer praktiske med tanke på å justere de til riktig høyde.

Tilsvarende denne:

krigsvoll440611.jpg

Endret av Simenhbe
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det eneste man oppnår med metalhalogen, men det første man erfarer er at det lyser for godt! Man ser alle feil! Og ikke alltid det er nødvendig. Lys som Simen anbefaler er mer enn godt nok. 

Ellers dropp egen claylube, kjøp som anbefalt ONR og ha lube til års forbruk til samme pris. Kan sikkert eksperimentere med alt det kjekke lube kan brukes til som vi i dette miljøet har oversett...:P

Hvilken lakk er det snakk om? Ikke sikkert uhs gir best resultat. Den er best til hardere, typisk tysk lakk. Til mykere lakk er scholl s20 black kanskje bedre (?). I tillegg synes jeg uhs putene er overpriset ut av proporsjoner. Jeg ville kanskje heller kjøpt uber og handlet inn et par ekstra.

du KAN bruke større pads men risikerer å miste litt kontroll med det. Igjen avhengig av bilen, om denne er relativt rett i panelene eller har mye buer osv. Jeg bruker selv typisk 180mm pad på tak og panser, ellers har jeg merket en forkjærlighet til spotmaskin og 100mm da jeg med disse opplever god kontroll. 150 mm fungerer godt jevnt over.

 

sist men ikke minst. Få deg VIP medlemskap (kjapt spart inn) og vent med handelen til fredag i tilfelle gode priser

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar da dropper jeg lampen og bruker på andre ting heller :) Svart tysk BMW lakk :) Ja de er kanskje det men virket bare som en grei plass å begynne med 1-stegs. Kan jo kjøpe 2 180mm pads og da til tak\panser.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lakken er et par år den kanskje knallhard. Uansett er nok uhs rett vei! Vet ikke helt hvilke puter jeg ville anbefalt. Som sagt synes jeg uhs putene er merkelig dyre, i alle fall ift andre rupesputer og uber (som jeg digger)

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut, takk for hjelp :) Tror lakken er knallhard ja. Håper at 5 pads holder til hele bilen da + muligens 1-2 180mm for de største flatene.

Hvem selger forøvrig ONR? :)

Endret av Bayerische
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Bayerische skrev:

Hvem selger forøvrig ONR? :)

Eg kjøpte min hos bilnerden, kjøpte en liter, og har vel 70-80 % igjen etter sikkert 10 biler og diverse annet.

Men tror eg ville lagt innpå noe allah Menzerna FG400 eller noe sånt. Den er kjekk å ha på BMW. Eg kjørte en svart E60 med Orange eller gul uber og FG 400 på enstegs, og det gikk helt fint, så lenge man kjørte skikkelig. Uansett greit å ha viss du må fjerne noen dypere riper.

IGL Kenzo master installer

 

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

 

 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville satset på kun fg400 i så fall. Har inntrykk av at trådstarter er rimelig fersk og vil da trolig trenge 2 steg. Men alternativer er selvsagt å kjøpe denne pakken fra BN og klaske på 3-4 ekstra gule og grønne puter:

http://bilnerden.no/poleringspakke-menzerna-uber-140-mm

onr: ser ut som at bilnerden er tom(?)

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Conkey skrev:

Vet ikke om jeg ville satset på kun fg400 i så fall. Har inntrykk av at trådstarter er rimelig fersk og vil da trolig trenge 2 steg. Men alternativer er selvsagt å kjøpe denne pakken fra BN og klaske på 3-4 ekstra gule og grønne puter:

http://bilnerden.no/poleringspakke-menzerna-uber-140-mm

onr: ser ut som at bilnerden er tom(?)

Eg tenker ikkje kun FG400, men den er veldig kjekk å ha i bakhånd, viss det skulle være litt kraftigere striper, eller han kan prøve seg å se ka han får til. Og evt kjøre over med UHS, etter FG400 viss han vil gjøre det sånn.

Endret av longbow

IGL Kenzo master installer

 

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

 

 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil kjøre UHS uten tilhørende pute har jeg veldig god erfaring med UHS på oransje Uber :)

Skal du ha noe grovere tar du med noen gule puter også, så har du mulighet til å kjøre et grovt førstesteg der det er mye riper.

Min høyst personlige mening er at 180mm pute er unødvendig, i hvert fall hvis du ikke har Rupes 21 eller en bakplate som er ment for så store puter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Da dropper jeg 180mm kan se for meg at det egentlig ikke er nødvendig ja. Jeg kan jo bare bestille noe grovere i ettertid, bilen forsvinner jo uansett ikke med det første. Men vil det fungere å bruke for eksempel FG400 på UHS puter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fasit for hvilke puter og poleringsmidler som fungerer sammen. Det fungerer garantert, men det er vanskelig å si hva resultatet blir.

Det går an å si med ganske stor sikkerhet at det vil korrigere mindre og avslutte finere enn FG400 på en grovere pute, men hvordan det korrigerer og avslutter på den lakken du har går det ikke an å si noe om før du har testet. Men ja det vil fungere, og det vil korrigere mer enn UHS på UHS pute :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at de har ONR noen plass. Da regner jeg bare med å bruke såpevann og claymitt, kan jeg bare bruke G-wash til dette? (skal det evt skummes opp?)  Hva kan jeg bruke til wipedown om  jeg ikke får tak i ONR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...