Gå til innhold

Sondre's garasje tråd - nytt prosjekt side 6


Sondre

Recommended Posts

Litt uten om det vanlige, men hva har dere av tips til produkter til å male impregnert treverk med? 


Har vasket grundig, og snart tenkte jeg å male trappa og rekkverket bak garasjen i hvitt. 
Ser for meg en tynn beis, som trekker godt inn.

 

Trinn og dekket skal det være terrassebeis på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, ser ut som du endte opp med hushovd modellen? Jeg ser på akkurat samme garasjen og lurer på hva du endte opp i med tanke på pris, endte du opp med å bestille elementer?

 

Hva synes du om målet på garasjen, får du nok plass i både bredde og lengde?

 

Har også sett på jackon sin løsning, hvordan synes du den fungerte? Hva ble prisen på sålen og mur(jackon Large koster vel ca 28000) og fylling fra bilen?

Kjempeflott prosjekt, ble rålekkert!

 

mvh
Eirik

Endret av eiriksss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk fin garasje,uteområde og hus 👍😍
jeg anbefaler ikke å bruke beis på gulvdekke/platting da det vil begynne å flasse av etter kort tid. Fikk råd fra en i akzo nobel om kun bruke en billig olje, viktig at det trekker godt ned i treverket for å forhindre sprekker. Selv har jeg brukt møre royal, den får du i 3 forskjellige farger og fungerer bra. På hytta har jeg beis og det begynte å flasse etter 1 år. 
ved maling av impregnert/hvit materiale som er værutsatt så kan du godt blande det første strøket 50/50 med terpentin da det får trengt godt inn i treverket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, eiriksss skrev:

hei, ser ut som du endte opp med hushovd modellen? Jeg ser på akkurat samme garasjen og lurer på hva du endte opp i med tanke på pris, endte du opp med å bestille elementer?

 

Hva synes du om målet på garasjen, får du nok plass i både bredde og lengde?

 

Har også sett på jackon sin løsning, hvordan synes du den fungerte? Hva ble prisen på sålen og mur(jackon Large koster vel ca 28000) og fylling fra bilen?

Kjempeflott prosjekt, ble rålekkert!

 

mvh
Eirik

Takk for det :) 

Husker ikke alle summer i hodet, men ca 200 for garasjen, (kostet langt over det etter å blitt ferdig) INK oppløft og forlenget front. Hushovd modellen stemmer nok, men denne var fra Pors garasjen som nå er en del av Grimstad garasjen. Levert i modul ja, fire vegger heist på plassen. Taket kom dagen etterpå, selve ferdig stilling gjorde jeg selv.


Du får aldri nok plass. Savner mer plass i bakkkant. Mål er 620x800. Skulle jeg gjort noe endring, hadde det vært følgende: bygd leilighet i 2 etasje. Verksted i bakkant nede med teknisk rom, da får du inn kompressor, VVT, benk og litt hyller. Så kunne selve garasjen vært vaskeplass og bil oppstilling plass. Skulle bygd det som en vaskehall, får da har du en flott plass på vinteren til å vaske bilen. 

 

Jackon er genialt. Lett og jobbe med, isolerer og du slipper forskalling. Betongen og jackon var en del av en pakke pris med mureren. Men verdt hver en krone. Skal du legge penger i noe, så er det nettopp her. Styrofoam først, detter jackon. Legg trekke rør klart før støpen og vips så har du en lettere utgangspunkt t for både vann og strøm inn .  Jackon setter du opp lett selv, du får slike garasje moduler til dette. Lego bygging. Anbefales på det sterkeste !

 

Men hvis du synes jackon blir for dyrt, så ta hvertfall styrofoam i bunn, da får eliminert litt kuldebro.

 

Lykke til med prosjektet ditt :) 
 

1 time siden, Gizmo skrev:

Fantastisk fin garasje,uteområde og hus 👍😍
jeg anbefaler ikke å bruke beis på gulvdekke/platting da det vil begynne å flasse av etter kort tid. Fikk råd fra en i akzo nobel om kun bruke en billig olje, viktig at det trekker godt ned i treverket for å forhindre sprekker. Selv har jeg brukt møre royal, den får du i 3 forskjellige farger og fungerer bra. På hytta har jeg beis og det begynte å flasse etter 1 år. 
ved maling av impregnert/hvit materiale som er værutsatt så kan du godt blande det første strøket 50/50 med terpentin da det får trengt godt inn i treverket. 

Takk for tips! Terpentin skal prøves ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Exide skrev:

Er i gang og skal bygg tilnærmet lik garasje, Hvordan oppleves gulvet oppe da det er et spenn på over 6 meter. Gynger gulvet eller føles det stabilt ? 

Dønn stabilt. Men jeg la gulvspon som er skrudd og lima, så det stiver av en del. 
På Oppløftet så blei takbjelkene (gulvet) vekslet inn, det er helt nødvendig for å unngå sig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
4 timer siden, Exide skrev:

Hvordan ble det oppe på loftet, ferdig ?

Er i mål der ja, mangler bare noen gode bilder for å bevise det hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Lekkert!

 

Eneste du burde tenke på er et mer omlegg på gulvet. Og et fast mønster for OCDens skyld. 😄

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tommy skrev:

Meget lekkert

takker :)

11 timer siden, Klykken skrev:

Lekkert!

 

Eneste du burde tenke på er et mer omlegg på gulvet. Og et fast mønster for OCDens skyld. 😄

Gulvet la jeg feil, skjønte det når jeg var halvveis.. men da fikk det bare være. Går på erfarings kontoen.. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei igjen :)

 

Nytt år i gang og nå er alt ferdig med uteplass og gårdsplass. Asfalt ble lagt i høst og blei meget lekkert og jeg får si det selv. 
 

Når jeg omsider har fått alt jeg trenger , ja da selger vi denne perlen😜 blir lagt ut for salg i morra. Fruen vil tilbake til Sandefjord, og da er det bare å pakke sammen😂

 

5D5FF838-41E5-43D6-A6F4-A8A6A8A8A583.thumb.jpeg.94fa1e049d22a1139e25a6b252d58091.jpeg

 

 

F87E528B-BDF0-4AAC-918F-48ACB33E17BA.jpeg

48AE0510-3D2D-4236-A3ED-5D4095E95C45.jpeg

5D5EA1A7-3592-4359-9EF7-92CA5CCE6EB7.jpeg

284552E9-9FEE-4B77-93EA-FD8822CD2D0D.jpeg

38E52DDE-CB86-450F-9B79-1BAAC9F3AE0F.jpeg

8D7E93DC-B55C-4B1A-8EC3-EFD4F67B13A2.jpeg

En ting jeg lurer på om noen her har erfaring med: Prickbort på asfaltert gårdsplass?
 

Jeg vaska bilen på nyttårsaften, med prickbort og nerta skum. Og jaggu ble skoa svarte under.. noen som vet om når asfalten evnt har herdet seg ferdig og dette ikke vil være et problem? 
Ble lang i trynet når jeg oppdaga det for å so det sånn😜 men er ikke så rart heller at det skjer, asfalten renner av bilen med denne avfettingen😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Akkurat ferdig og deretter flytte, det hørtes kjent ut 😅 Ble veldig bra i alle fall. Lykke til i nytt hus. Blir sikkert ny runde der også 😉 Til spørsmålet om Prickbort, har ikke opplevd det selv men har hørt flere som har fått løst opp deler av asfalten ved vasking med petrokjemisk avfetting på asfalt. Bør i alle fall være flink til å spyle over etterpå for å unngå at det får ligge for lenge å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hans Marius skrev:

Akkurat ferdig og deretter flytte, det hørtes kjent ut 😅 Ble veldig bra i alle fall. Lykke til i nytt hus. Blir sikkert ny runde der også 😉 Til spørsmålet om Prickbort, har ikke opplevd det selv men har hørt flere som har fått løst opp deler av asfalten ved vasking med petrokjemisk avfetting på asfalt. Bør i alle fall være flink til å spyle over etterpå for å unngå at det får ligge for lenge å virke.

Takk for det :)

har fått høre at Nerta er tøff på asfalten også, men det ga meg tanke for gårdsplass prosjekt i fremtiden. Støpe en plate som er dedikert vaskeplass :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sondre skrev:

Takk for det :)

har fått høre at Nerta er tøff på asfalten også, men det ga meg tanke for gårdsplass prosjekt i fremtiden. Støpe en plate som er dedikert vaskeplass :) 

Liten varmekabel i den plata, så er det bare å vaske året rundt også ;)

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Er i gang med nytt garasje prosjekt. 
dette ble igangsatt veldig plutselig, siden nabo huset skulle rives og tomta deres skytes ned. Det viste seg derfor at VA rørene til naboen gikk over våres tomt.

Dette ble gravet frem og nytt lagt ned, men siden jeg ville ha vekk all fjell og stein på min side, tok jeg kostnaden med å få dette skytet helt vekk. Og dermed er grunnlaget lagt for en garasje på ca 55 m2 ( hvis  jeg maxer det)

Legger ved noen bilder av grunnarbeidet.

FFC1757C-9A0F-4690-8BC9-E9939947163E.thumb.jpeg.dfca6b77f17110fda54c945e197df078.jpeg

starten.

28B76FD2-5EDA-4E2E-B546-401B368E80CE.thumb.jpeg.32fae27d0712694876906d9026c1e6ea.jpegBFC5434A-EB0D-4B5E-9B5E-E4D9A033B623.thumb.jpeg.ba797bd1d65bae063088b49d7b2f61f5.jpegBC9BC2AA-FEDF-4C8F-8A15-8CE435BA0D7E.thumb.jpeg.a29382885096b6df4baebe7853fda084.jpeg

 

 

Siste finpussen gjøres av entreprenøren.

Komprimerte masser hele veien.

Granitt blokk på 60 cm høyde er satt i kanten med grøfta, rett innenfor tomta grensa mi.

4E54F06E-A86B-4F65-A3CD-1F5FF6571CCA.thumb.jpeg.ea23a1d90da8265332527ed6e222d63d.jpeg4E6459D1-EA79-4DB0-85A1-1371E08CD0C1.thumb.jpeg.4eec331f0a3d31a815a8fad61e8c75bf.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ble det.

Dette skulle være en oppstillings plass, men jeg ser at når det er ferdig, så er det fin plass til en garasje.

51CF6FC9-A2B3-49C7-82C0-571A4DBF0116.thumb.jpeg.0c77bec10eb358f99f1a54977fe4c099.jpeg

 

Slik jeg ser en garasje det bær være, vi har valmet tak på huset og bør derfor følge det.

Jeg ser for meg to vegger i Leca isoblokk på en lang side og bakvegg. Siden dette må fylles inntil uansett.

06FD6563-6094-4B71-972E-C497697BA3DA.thumb.png.fdcd0c76bb6638eb2a2837f8936da619.png

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...