Gå til innhold

Sondre's garasje tråd - nytt prosjekt side 6


Sondre

Recommended Posts

Tenkte å lufte interressen min for dette nye huset http://www.finn.no/finn/finncode/result?finncode=64196922

Det er støpt såle til en garasje på 50 m2. Men den er smal og lang, og jeg lurer derfor på hvordan det stiller seg og og utvide sålen? Vil gjerne ha den litt bredere isåfall.

Tips og råd mottas gjerne, her er det jo mulighet for å kunne bygge en staselig detailer garasje.

Skal undersøke med kommunen også, for hvis den blir utvidet blir den over 50 m2.

Endret av Sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo tenke deg fra til lengde bredde innenfor 50 kvadrat og holde deg der. Så kan du bygge carport som vedheng i etterkant på en av sidene. Da slipper du å søke og en carport beskytter jo bra, bilen tørker fort opp og du kan ha sementdekke under vaskeplassen i den:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint hus du har sett deg ut Sondre. Skal du utvide i bredden stemmer jeg i på AreJJ sitt forslag om carport. Eventuelt strekke sperrene hele veien til bakkant av bygget å ha en slags carportvariant på enden av til lagring av plenklipper og denslags. 

Utvider du i bredden må du huske å ta hensyn til strengere krav til isolering av garasjen pga brannforskrifter. Mulig den er så nære allerede? 

Har du mål på sålen? og mål på avstander til bolig?

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AreJJ skrev:

Du kan jo tenke deg fra til lengde bredde innenfor 50 kvadrat og holde deg der. Så kan du bygge carport som vedheng i etterkant på en av sidene. Da slipper du å søke og en carport beskytter jo bra, bilen tørker fort opp og du kan ha sementdekke under vaskeplassen i den:-))

Er du sikker på dette ang. søknad? Jeg tror ikke det er tilfelle dessverre. En carport vil nok bli medregnet som som en del av garasjens totalareal, og da innebærer dette søknad når garasjen er såpass nær huset. I tillegg vil man måtte oppfylle brannkrav (kan riktignok variere litt fra kommune til kommune).

Ellers er jeg absolutt enig i at noe bør gjøres med bredden. Jeg har selv en lang og smal garasje på samme størrelse, og selv om lengden er flott, savner jeg så absolutt muligheten til å kunne parkere to biler uten problemer. Hvor mye har du å gå med med tanke på avstand til huset helt foran?

Endret av awt

- 07 Opel Astra 1.4 - 15 BMW X4 30d -

Min garasje - Mine biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innhente målene på sålen fra megler. Jeg var på visning på forrige fritur og slo tanken litt fra meg, men den beliggenheten er kjempefin og en såle går alltids an og utvide :)

Til mandagen undersøker jeg med kommunen om hvordan de stiller seg til å utvide den, den blir jo over 50 m2 isåfall.

Carport er jo en mulighet på siden, men er ikke så gira på det.

Det blir isåfall en fullisolert garasje lik det jeg har i dag. Ser flere garasjer som er trøkt innat  husveggene, så burde ikke være problem her og utvide :)

Vi får se hva som skjer :) men veldig greit og spørre litt her på forumet :) rette plassen for garasje spørsmål hvertfall :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke være noe problem å utvide den, så lenge en oppfyller branntekniske krav. Om du ser litt på Rockwool sine hjemmesider står det ganske bra forklart hvordan man skal oppnå REI30 og REI60, og merarbeidet er faktisk ikke så mye (hva du trenger av disse avhenger av kommunens tolkning av gjeldende regelverk, min kommune krever REI60 uansett, mens andre klarer seg med REI30, eller i beste fall ingenting om du deler opp garasjen innvendig). Det største problemet med å oppnå branntekniske krav er normalt selve garasjeporten, men siden denne vil stå på siden som peker ut mot veien i dette tilfellet vil ikke dette være noe problem.

- 07 Opel Astra 1.4 - 15 BMW X4 30d -

Min garasje - Mine biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, awt skrev:

Det bør ikke være noe problem å utvide den, så lenge en oppfyller branntekniske krav. Om du ser litt på Rockwool sine hjemmesider står det ganske bra forklart hvordan man skal oppnå REI30 og REI60, og merarbeidet er faktisk ikke så mye (hva du trenger av disse avhenger av kommunens tolkning av gjeldende regelverk, min kommune krever REI60 uansett, mens andre klarer seg med REI30, eller i beste fall ingenting om du deler opp garasjen innvendig). Det største problemet med å oppnå branntekniske krav er normalt selve garasjeporten, men siden denne vil stå på siden som peker ut mot veien i dette tilfellet vil ikke dette være noe problem.

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar på ny visning i morra :) har med en kamerat også, greit å få synspunkt fra noen andre også ;)

Skal måle litt på sålen til garasjen osv.. men under 50 m2 i kommunen trenger man bare 1 m avstand til huset, og 1 m til naborgrense, så tror dette kan løse seg greit mtp og utvide.

Banken var positiv også, til at jeg vil legge inn bud. 

Er det noen som har ca pris på hva dobbel garasje vil komme på ferdig satt opp fra en anerkjent leverandør? F eks: Strl 6,2x8 m Sett litt på denne https://youtu.be/zVpYPF5GEXA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tilbud på dobbelgarasje i tilknytning til hus. 70 kvadrat og 3 meter takhøyde. Her var selvfølgelig bare 2 vegger med borkledning pluss røstvegg og 2 vinduer samt ei dør inkludert. Og sperrer, tak, grunnet kledning og røysverk. Støyp og krone måtte jeg stå for selv. Dette havnet på 280 000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hei sveis :)

 

Vært lite aktivitet etter at jeg overtok siden jeg for det meste har vært på jobb. Men nå er jeg snart inne i siste nattvakt og har pønsket en del på garasje i denne perioden.

Har sjekket opp litt i regulerings planen for området, men har oppdaget at den ene skråningen har et skravert felt som betyr "sikringsone". Har sendt mail til kommunen for og høre hva det går utpå. 

Regner med at det ligger vann og avløp her.. legger ved snip bilde, tomta heter 16/103

 

Skal ta kontakt med kommunen når jeg kommer hjem og få en avklaring på dette og hva jeg kan bygge. Reguleringsplanen sier opptil 50 m2. Men jeg har mulighet for litt større, så vil sjekke ut det.

 

Har også fått pris på garasje fra norges garasjen.no men det synes jeg var litt stivt prisa, så sjekker med noen andre leverandører også. Det var riktignok ferdig satt opp, flere vinduer, kraftigere reisverk og med oppløft på taket. 268 000 kr takk.

Her kan jeg få anbud av en snekker jeg kjenner som kanskje kan sette det opp for meg. (leverandøren tar 60 tusen for å sette det opp)

 

Tar gjerne imot tips og råd :) leser en del på andre garasje tråder her, som er til inspirasjon :)

 

Legger ved skisse slik jeg ser det for meg hvis den havner på 50 m2.

SnipImage.JPG

GARASJE 620X800 001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunders88

268.000 er vel sikkert + grunnmursarbeid + evt isolasjon og innvendig kledning. I såfall syntes jeg det blir dyrt. Da ville jeg, om du har muliget. Organisere alt selv, kjøpe materialer selv, leie inn snekker'n du kjenner og bli med som håndtlanger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Gunders88 skrev:

268.000 er vel sikkert + grunnmursarbeid + evt isolasjon og innvendig kledning. I såfall syntes jeg det blir dyrt. Da ville jeg, om du har muliget. Organisere alt selv, kjøpe materialer selv, leie inn snekker'n du kjenner og bli med som håndtlanger :-)

 

Det stemmer, er bare bygget ja. Skal sjekke opp med Pors garasjen også. Faller mere mot og leie inn snekker selv ja, tar det på litt timer og jeg hjelper til burde det ikke bli så galt.

 

Hva bør jeg kle vegger innv for at det ikke skal slå seg/være robust? Har tenkt slik: Isolasjon, plast, rupanel og gipsplater. (?)

 

Siste nattvakta igang nå, og om noen timer bære det hjemover til Norge og en etterlengtet fritur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

33 minutter siden, Chef skrev:

Hei Sondre, hvilken rigg jobber du på? 

Hva har du tenke å bruke overetasjen til?

 

Hei du. Jeg er på Songa Encourage, ligger i Las Palmas. På vei til Norge.

 

Planen med overetasjen er rett og slett et gutterom :) Eller alternativ bod siden jeg har lite med bodplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Ser at Songa Encourage ble levert til Songa Offshore fra verftet i Sør Korea i begynnelsen av desember 2015. Hvor lang tid tar det å få riggen til Norge? Fascinerende greier.

 

Beklager OT :) 

Endret av cheffen

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

268k er vel kun garasje uten grunnarbeid, rimgmur/plate og El. Arbeid?

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sondre skrev:

 

 

Hei du. Jeg er på Songa Encourage, ligger i Las Palmas. På vei til Norge.

 

Planen med overetasjen er rett og slett et gutterom :) Eller alternativ bod siden jeg har lite med bodplass.

 

Så artig, jeg jobber på Songa Delta for NOC. Iallefall en liten stund til :wacko:

 

Jeg er inne på tanken selv med et ekstra rom med full takhøyde over garasjen. Så det blir kult å følge med på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...