Gå til innhold

cheffens logg


cheffen

Recommended Posts

Det nærmer seg ett år siden jeg registrerte meg på DCN, og gitt at jeg snart passerer 1000 innlegg er det nærliggende å konkludere med at detaling har fanget min interesse. Jeg har tatt meg selv i å søke opp egne innlegg i "Hva har du gjort med bilen i dag" for å finne ut når jeg gjorde det ene og det andre med bilen. Det tyder på at det kunne være greit med en egen logg for å holde oversikt med hva som er gjort når. Dessuten kan det være greit å ha sin egen kanal for å stille diverse spørsmål relatert til bilen.

Jeg har egentlig aldri vært spesielt interessert i bil og aldri gjort noe mer avansert med bil enn å legge om dekk vår og høst, samt etterfylle olje regelmessig på en sliten gammel Astra vi tøffet rundt i for noen år siden. Men jeg merker at interessen for å skru selv også øker i takt med interessen for detailing, så det er ikke umulig loggen vil komme til å inneholde mer mekanisk arbeid også. Problemet er selvsagt tid. 

Loggen vil nok stort sett omhandle min egen bil. Vi snakker om en Ford Mondeo 2011 i fargen Midnight Sky. Lakktilstanden er på det jevne, men med forholdsvis mye steinsprut nederst på frontfanger samt noe på panser. Ser også at folk som ikke er detailere har fylt noen steinsprut rundt omkring på bilen. Ikke voldsomt pent utført. Det er også litt lakkdefekter her og der, det meste helt kurant å korrigere bort. En del av det tok jeg i forbindelse med vinterklargjøringen, men fikk altfor lite tid til å gjøre en skikkelig jobb. Så har litt å drive på med til våren også.

Jeg spoler litt tilbake for å sette nullpunktet for loggen:

  • 08.10.15 ble bilen polert med PF2500 på grønn Uber . Rakk ikke coating, men slang på jeg det jeg fant i farta - AG aqua wax.
  • 31.10.15 ble bilen vasket grundig og coatet med Nanolex Lakk Ultra. Samme på vinterfelger. Frontrute fikk tre lag Gtechniq G1.
  • 08.11.15 ble vedlikeholdsvask gjennomført. Forvask med Nanolex Prewash 1:30 ut av skumkanon. Berøringsvask med Nanolex Reactivating Shampoo. Sideruter og bakrute fikk en runde med Scholl Neo.

Når det gjelder det mekaniske har bilen i samme periode fått nye støtdempere bak og nye klosser og skiver foran. I morgen blir klosser og skiver bak skiftet. Hadde egentlig tenkt å ta sistnevnte jobb selv til våren, men fikk litt hastverk da jeg fant ut at klossene tar i skivene på begge bakhjulene og utvikler ganske heftig varme. I stedet for å smøre opp på bremser som uansett skal i søpla til våren valgte jeg å bytte hele rallemikket omgående. Og siden jeg ikke har tid til å sette meg inn i det nå, blir det gjort på verksted.

Planer fremover:

  • Bytte muttere til hjulboltene da de jeg har nå er helt rustne. 
  • Bytte blad på vindusviskerne. Nye blader kom i posten i går.
  • Utbedre en knirkelyd fra bagasjerommet. Den forsvant nesten helt ved et par bestemte dunk i plasten under den bakerste sideruta på passasjersiden, men tenker å litt grundigere til verks for å se om det er noe som er løst.
  • Innvendig rens.
  • Vaske og coate sommerfelgene før de settes til lagring.
  • Fjerne et insekt (!) i den ene baklykta.
  • Skifte det ene skiltlyset bak. Det er løst så det henger og dingler en smule.
  • Fylle steinsprut, våtslipe og polere. Venter nok til våren med det.
  • Smøre opp avtakbart hengerfeste. Skulle vært gjort for lenge siden. Bør jo egentlig bare ligge i bagasjerommet når det ikke er i bruk.
  • Gi et par av parkeringssensorene et strøk med lakk.

Nok for denne gang. Så gjenstår det å se om jeg klarer å holde liv i loggen da :) 

Endret av cheffen

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 innlegg på 1 år tilsier..? 😆

Skal følge denne

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg altså om 317 dagers medlemskap om jeg ikke har talt helt feil. Med 955 innlegg skulle det tilsvare ca. 3 innlegg om dagen. Jeg lurer egentlig på om det har skjedd noe gæli' i forbindelse med oppdateringen i sommer. Det var en del som mistet innlegg da, kanskje jeg har fått noen av dem? :D Alternativt har jeg rett og slett bare brukt litt (for) mye tid på DCN..

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp pris fra Ford på nye muttere. 30-40 kroner per stk. Det skulle tilsi mellom 600 - 800 kroner for 20 stk. Om det er spesielt dyrt vet jeg ikke, men det er i alle fall en del penger for muttere.

For øvrig tror jeg enda at jeg har til gode å få en konkret pris diverse ting ved første henvendelse til min lokale Ford-forhandler..

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i Ford Club Norway, medlemmer der får inntil 23% rabatt på deler hos Røhne & Selmer i Lillestrøm

Men ville nok kanskje anbefalt deg å kontakte Autoglaze(bilprodukter) for å få en trivelig pris på muttere :)

 

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset om å kontakte Autoglaze er godt - takk for det :) Tenkte ikke i farta på at de også driver med felger og slikt.

Jeg klarte i det minste å få jobben med å bytte skiver og klosser på prisgaranti, så sparte 1500,- på det.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått skiftet viskerblad. Det er jo selvfølgelig plankekjøring, men instruksjonene til Bosch er i grunnen kontraproduktive. Får med 4 ulike adaptere til Aerotwin-bladene. Delen der apapteren skal festes i viskerarmen finnes i både 16 og 19 mm. innvendig bredde. Grei skuring. Plukker frem adapteren for 16 mm. bredde, klikker den på viskerbladet og klikker fast bladet på viskeramen. Neste visker står for tur. Gjør akkurat det samme, men den vil ikke klikke inn på viskerarmen. Sjekker instruksjonene og ser at jeg har valgt riktig adapter. Snodig. Sjekker den andre viskeren og ser at jeg har blingset og tatt feil adapter i henhold til instruksjonen, men den passet jo som hånd i hanske. Så da er det bare å konkludere med at det er feil i instruksjonen.

Målet er selvsagt å bruke viskerne minst mulig.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye muttere til hjulene er bestilt fra Autoglaze, regner med å få dem på i løpet av helga. Skal bli godt. Er også på utkikk etter nye senterkopper til vinterfelgene.

Prosessen med å kjøpe nye skiltlys hadde godt driv forrige uke, men har stoppet opp. Billigste jeg har funnet i Norge er drøyt 400 inkl. frakt. Synes egentlig ikke det er voldsomt mye å hente på å handle utenlands heller. Ender fort på 300 der også.

Ellers blåste jeg over bilen med HT på et selvvaskeanlegg i går. Greit å bli kvitt litt møkk.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noen bilder av denna bilen da ? :D

 

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive følgende setning i forrige post: bilder kommer snart :D

Edit: hadde et bilde liggende på maskinen. Er tatt med mobilkamera tidlig på vårparten i år. 

 

20150422_201936.jpg

Endret av cheffen

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bremyk lakk på denne? (panther black)?

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midnight sky, dettranes her.

Jeg har for å være ærlig ikke veldig mange referansepunkter da jeg ikke har polert andre biler og i grunnen hatt lite tid til å polere min egen også. Men noen runder spotkorrigering og vinterklargjøring i år har det jo blitt. 

Jeg opplever i grunnen ikke lakken som spesielt problematisk på noen måter.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom en tur over fjellet til meg så skal du få et referansepunkt... Et helvete å få vekk polish uten å lage mer ugagn enn det som var utgangspunktet. Hadde jeg visst dette da jeg jaktet bil ville det blitt en annen farge/lakk. Ellers går det bedre med meg nå... 😁

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ingen problemer under buffing av polish her i gården i alle fall. Godt å høre det går bedre med deg :D 

  • DCN Poeng 1

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort litt i helga. Det er ikke stor stemning i heimen når far skal bruke halvparten av søndagen til å gnukke på bilen, men jeg tror min bedre halvdel er enig i at det er bedre enn at jeg går rundt og surmuler :D

Lastet opp kjerra med diverse utstyr og kjørte til Oslo for å stå i garasjen på jobb. Med nærmere 10 blå utendørs er det deilig å kunne holde på i t-skjortetemperatur innendørs - og med forstyrrende elementer langt unna. Og noe av det aller beste er at det ikke gjør noen verdens ting om jeg glemmer svamp eller vaskebøtte - her er det bare å forsyne seg. En kjapp spylings så er de som nye :thumbup: Vurderte å kaste dem i søpla av allmennpreventive hensyn, men lot det være. Folk får gjøre som de vil med sine egne biler. Bare hold det langt unna lakken min!

20151122_115651.thumb.jpg.770d50c39881c4

Utgangspunktet var slik det kommer til å være de nærmeste månedene. Vintertrøtt og grå bil badet i møkk og salt.

20151122_071946.thumb.jpg.c0051833635c43

Beklager dårlig bildekvalitet. Mobilkamera er en fordømt uting. Vurderer å legge det pensjonerte kompaktkameraet i detailingbagen, så får man i alle fall høvelig kvalitet på dokumentasjonen. Uansett er det tydelig at det trengs en vask :)

Jeg glemte selvsagt å ta bilder mens jeg holdt på, så det får holde med tekstlig beskrivelse. Startet med interiøret:

  • Ut med matter for å støvsuge interiøret. Brukte IPC Foma Handyvac. Veldig fornøyd med den lille rakkern, selv om den har litt kort slange.
  • Vasket over dørkarmer, kriker og kroker med MF og Finish Kare QD.
  • Dro over dashbord og dørpaneler med MF og SV Quick Interior Finish.
  • Renset fører- og passasjersete med Greenclean 1:15, skobørste og Mimo. Dro ut en del dritt, men var ikke så ille. "Gulvteppet" og mattene ble også våtrenset, samt at pedalene fikk en liten skrubb. Baksetet og bagasjerommet ble bare støvsugd da jeg ikke hadde tid til full rens der. Vasket dog bagasjeromsmatten med Surfex og børste.
  • Alt som ble våtrenset ble behandlet med Nanolex Skinn og Tekstil etter det hadde tørket.

Eksteriør:

  • Surfex 1:5 på dekksider. Skrubbet med Vikan dekkbørste. Veldig fornøyd med den børsten.
  • Tartech fra vinduer og ned, samt hele pansetet og hele baken. Lot det virke i ca. 5 minutter før jeg toppet med Surfex 1:30. Felger fikk også Surfex 1:30. Lot det ligge ytterligere 5 minutter før jeg spylte av med HT. Etter inspeksjon konkluderte jeg med godkjent forvask og gikk videre til berøringsvask.
  • Gjorde klar vaskebøtta. 50 ml. Nanolex Reactivating Shampoo på ca. 18 liter vann. For å sikre korrekt dosering og minst mulig sløsing av produkt er desilitermålet fast følgesvenn i detailingbagen. Skummet opp med HT, men Reactivating skummer svært lite. Nesten ubehagelig lite. Skikkelig forvask er avgjørende.
  • Berøringsvasken ble gjennomført med North Detailing spesialsvamp.
  • Siste rest av vaskevannet ble helt over i felgbøtta og felgene vasket med egnede koster. Felgene bak fikk også en ekstra runde med Rim 7 1:1 da det satt en del fastbrent bremsestøv som følge av at jeg har hatt trøbbel med klosser som tar i skivene (fikset nå). Spørs om ikke det har tatt knekken på Lakk Ultra der også..
  • Tørket med SV Micro Dry. Første gangen jeg brukte det, men hadde fått seg en runde i vaskemaskinen. Litt skuffet i starten, men det tok seg opp og gjorde en god jobb. Dro frem North Detaling-håndkleet for siste rest.
  • Tørket også grundig i alle dørkarmer, kriker og kroker. Påførte AG Vinyl and Rubber care på pakninger. 
  • Påførte Auto Finesse Satin på dekksider. Ikke veldig imponert over holdbarheten, men jeg synes jeg må bruke den opp før jeg kjøper noe nytt. Bare så synd flasken er på 500 ml. og "aldri" går tom. 

Så kunne man tøffe avgårde i ren bil.

20151122_115638.thumb.jpg.8155fe70f919ed

 

Endret av cheffen
  • DCN Poeng 3

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha 2 ting du har:

1) drage som forstår innerst inne at hun må gi opp og la meg kose med bilen før hun får, og

2) jobb der jeg kan kose med bilen i fred og være lettkledd.

Saitn jeg må vaske egen bil. Brukte du AG på pakninger for å hindre frost?

  • DCN Poeng 3

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Conkey skrev:

Jeg vil ha 2 ting du har:

1) drage som forstår innerst inne at hun må gi opp og la meg kose med bilen før hun får, og

2) jobb der jeg kan kose med bilen i fred og være lettkledd.

Saitn jeg må vaske egen bil. Brukte du AG på pakninger for å hindre frost?

Løsningen er der, muligens du som ikke har vurdert den :D:ph34r:

1) Bytte dragen

2) Bytte jobb

Endret av pejourdan
  • DCN Poeng 2

It´s all about the details!

Bilpleielogg
Jourdan´s Automobile Spa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke byttelapp. Dessuten er hun knakende god til det meste annet. Jobbbytte drømmer jeg om minst en gang i uken, typisk mandag

  • DCN Poeng 3

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Conkey skrev:

Jeg vil ha 2 ting du har:

1) drage som forstår innerst inne at hun må gi opp og la meg kose med bilen før hun får, og

2) jobb der jeg kan kose med bilen i fred og være lettkledd.

Saitn jeg må vaske egen bil. Brukte du AG på pakninger for å hindre frost?

Teksten min kan nok ha gitt inntrykk av at jeg har det lettere enn det som faktisk er tilfelle. Vi er i mange tilfeller ikke så langt unna å kjøre en Solsidan-variant med innføring av husholdningsvaluta der ulike oppgaver gir ulik betaling som man kan bruke for å kjøpe seg egentid :D 

Og ja, det er digg å kunne bruke fasilitetene på jobben. Solid HT, OK belysning og godt med plass. Ulempen er at jeg bor 5 mil utenfor Oslo, så blir halvannen time i kjøring tur/retur. Dermed er det ikke noe jeg gjør veldig ofte. Men veldig greit å ha muligheten, særlig om vinteren da jeg ikke har garasje hjemme.

AG på pakninger for å forhindre frysing, ja. I likhet med flere andre AG-produkter er jeg ikke overbevist av kvaliteten, men har bestemt meg for at den skal brukes opp før jeg handler noe nytt.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettopp "halvannen time med akkurat det jeg vil ha på stereoen eller bare stillhet. Total stillhet. Ingen mas om hva som må gjøres før jul."

  • DCN Poeng 1

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...