Gå til innhold

TEST: CG speedARMOUR357 møter CG Jetseal109


Ghostrider264

Recommended Posts

Ghostrider264

Fant ut at jeg skulle benytte anledningen til å ta en liten test av Chemical Guys nyeste forsegling. Som kontroll bruker jeg jetSEAL109 siden den er fra samme firma og er velkjent her på forumet. Formålet er å se om speedARMOUR357 har lengre varighet og/eller mer bling enn jetSEAL.

jetSEAL koster kr 320,- hos SS. Priex har ikke lagt speedARMOUR inn i nettbutikken, men den koster rundt kr 200,- ekskl. frakt og mva hos Chemicalguysuk.com (dagens valutakurs). speedARMOUR er litt billigere enn jetSEAL samme sted.

Litt om produktet speedARMOUR357:

sA357 har undertittel "speed refined anti static super finish". Dette lover godt - super finish - det vil vi ha. Si hva du vil, men ingen slår Kjemi Gutta på navn! Bare det å velge kaliberstørrelsen 357 sier sitt. Mangler jo bare "Magnum" bak...

speedARMOUR er i praksis jetSEAL tilsatt carnaubavoks og en del oljer. På en måte en trimma utgave av jetSEAL. En vinkjenner ville nok si at speedARMOUR har et hint av banan som lukt men er ellers ganske luktfri. Instruksjonene og cureing-tid for hhv speedARMOUR og jetSEAL er helt identiske - 15 minutter på og 20 minutter etter fjerning. Jeg lot det stå dobbelt så lenge da det kun var 10 plussgrader ute. Produktene skal egentlig legges på og fjernes to ganger, men det hadde jeg ikke tid til og det ble bare en gang nå. Håper allikevel jeg vil få en viss peiling på hva som har mest bling og lengst varighet.

Produktene:

post-252-1239649533_thumb.jpg

Litt om bilen:

2008 Ford Mondeo Panther Black. Bilen har/hadde Duragloss 101+105+111 kombo lagt på i fjor høst. Den er vasket noen ganger i løpet av vinteren. Som forberedelse nå ble den avfettet, såpeskummet og vasket, ganger to. Clayet litt på erfaringsmessig utsatte steder (Megs clay) men bilen var såpass rein i lakken at lite eller ingenting satt igjen på claybar.

Bilen ble "delt" i to. Førersiden fikk jetSEAL, passasjerside fikk speedARMOUR. Brukte to forskjellige pads til å legge på produktene for å unngå å blande. Slik så det ut etter at produktene var lagt på:

Front

post-252-1239650941_thumb.jpg

Bak

post-252-1239651139_thumb.jpg

Passasjerside (speedARMOUR)

post-252-1239651259_thumb.jpg

post-252-1239651554_thumb.jpg

Førerside (jetSEAL)

post-252-1239651324_thumb.jpg

post-252-1239651681_thumb.jpg

Både jetSEAL og speedARMOUR var lette å legge på. Som med de fleste CG-produkter er det viktig å legge disse på tynt. Legger du på tykt må du bare gni mer for å få det av igjen. speedARMOUR virket "fetere" enn jetSEAL. Det skyldes sannsynligvis at sA inneholder voks og oljer som jS har mindre/ingenting av. Fikk inntrykk av at jS er drøyere i bruk og jeg synes det gikk mer sA enn jS, men ikke store forskjellen. Jeg veide ikke flaskene først og kan ikke slå i bordet med harde fakta her, kun inntrykk.

jS er forholdsvis lett å fjerne, du kan nesten bare dra mf'en over bilen. speedARMOUR krevde noe mer kraft men egentlig ikke store forskjeller. Brukte to forskjellige mf'er til fjerning for å unngå "forurensing".

Slik så det ut etter fjerning (cureing ca 40-60 min):

Front

post-252-1239652374_thumb.jpg

Bak

post-252-1239653284_thumb.jpg

Passasjerside (sA)

post-252-1239653355_thumb.jpg

Førerside (jS)

post-252-1239653413_thumb.jpg

Like etter at produktene var fjernet kunne man se en liten forskjell. jS var litt mer "klinisk", "flat" og reinere enn sA som var "varmere" og sortfargen var litt mer grå. Dette forsvant imidlertid etter ca 5 minutter og det var da vanskelig å se forskjell på produktene.

Her er bilder av litt beading etter cureingen er overstått:

Passasjerside (sA)

post-252-1239653852_thumb.jpg

Førerside (jS)

post-252-1239654040_thumb.jpg

Sheething:

Passasjerside (sA)

post-252-1239654204_thumb.jpg

Førerside (jS)

post-252-1239654299_thumb.jpg

Mht bling blir min konklusjon: dødt løp mellom jS og sA. Jeg oppdaterer tråden med bilder om en stund når jeg ser mer til holdbarhet.

OBS. Duggen kom mot slutten og derfor synes ikke bling'en så mye. Tørka så fort jeg kunne, men den kampen tapte jeg.

Edit: korrigert rekkefølgen av bildene og tastaturfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
  • Admins
truhaa

Knall....

gulle godt med VS tester..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å følge med på holdbarhetstesten,

Blir ekstra bra hvis du tar samme bilder fra samme vinkler som de du allerede har lagt ut hver gang du vasker.

Kjempeflott !

mvh

Ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
ClearCoatChristR

Artig test! Ser ut til at til tross for at JetSeal har eksistert i et par år, holder den fortsatt stand :)

Gleder meg til å se resultat av holdbarhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Ghostrider264
hvordan er det med sealerene? er det noe forskjell?

Uff dårlig samvittighet her ja, men det kommer update snart - vasket bilen og tok bilder 16. mai, men det er jo f... ikke mulig for en stakkar å få tid til overs for hobby'n. Du skjønner, min kone har bestemt oss for å pusse opp gangen. Håper på litt forståelse under slike forhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Ghostrider264

Endelig tid til en liten update.

Stoffet har vært på bilen i ca en måned. Dette er bilder tatt 16. mai. 2009 (jeg ligger litt etter...).

For å holde litt track på dette, blir bilen kun vasket en gang i måneden (shame on me). Prosedyren er skumlegging, avspyling m/høytrykk, 2-bøtte-metoden m/Megs NXT Gen Car Wash (liberal mengde) og Megs MF Wash Mitt. Avspylling med hageslange (uten munnstykke). Tørket med Cobra Guzzler og Megs MF Water Magnet til slutt.

Slik så det ut etter vasken i mai, like etter at bilen er avspylt:

Tak førerside (JetSeal 109):

post-252-1245616251_thumb.jpg

Tak passasjerside (speedARMOUR 357):

post-252-1245616347_thumb.jpg

Tak bakfra:

post-252-1245616526_thumb.jpg

Her er bilder av beadingen.

Jetseal 109 (Det beader forsatt litt, men ikke lenge):

post-252-1245617385_thumb.jpg

speedARMOUR 357 (Beader mer, naturlig nok):

post-252-1245617448_thumb.jpg

Jetseal 109 (Vannet sheater ganske fort unna):

post-252-1245617559_thumb.jpg

speedARMOUR 357 (Vannet blir liggende i perler):

post-252-1245617617_thumb.jpg

Dette er bilder tatt 26.05.2009 i regnvær for å vise forskjell på beadingen:

Jetseal 109:

post-252-1245617842_thumb.jpg

speedARMOUR 357:

post-252-1245617784_thumb.jpg

Foreløpig konklusjon:

Voksen i speedARMOUR 357 er fortsatt tilstede i rikt monn og dette fører til at overflaten er hydrofobisk og vannet trekker seg sammen i perler. Siden som er pålagt Jetaseal 109 er mer hydrofil siden vannet flyter utover og bruker noen minutter på å renne vekk. Når det gjelder "bling" er det liten eller ingen forskjell. Men altså: Voksen i speedARMOUR 357 har holdt seg, men den har liten eller ingen effekt ut over at vannet beader og forsvinner fortere.

Bilen er vasket igjen i dag (21.6.09) og bildene ligger klare. Jeg må dessverre holde evt. lesere på pinebenken siden det er blitt litt sent nå, men jeg oppdaterer testen en av de nærmeste dagene. Med litt flaks får jeg tatt et bilde av duggen i morgen tidlig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostrider264

Her er en oppdatering pr 21.6.09

Jetseal 109 og speedARMOUR 357 har nå vært på bilen i drøye 2 måneder.

Bilen ble som forrige gang skummet, avspylt med HT, vasket med Megs NXT og avspylt med hageslange uten munnstykke.

Her er resultatet etter to måneder:

Jetseal 109 (umiddelbart etter avspyling - vannet beader, men kun en kort stund):

post-252-1245700314_thumb.jpg

Jetseal 109 (ca 2 minutter etter avspyling - vannet sheeter og renner fort av):

post-252-1245700484_thumb.jpg

speedARMOUR 357 (umiddelbart etter avspyling - vannet beader bra):

post-252-1245700575_thumb.jpg

speedARMOUR 357 (ca 2 minutter etter avspyling - vannet beader fortsatt bra, men slipper på flater som heller)

post-252-1245700814_thumb.jpg

Mitt inntrykk er at vann og skitt slipper bedre på flatene med speedARMOUR enn på flatene med Jetseal. Flatene virker også glattere og er ikke så utsatt for skjolder som flatene med Jetseal. En litt rar effekt som jeg ikke helt kan forklare er at knott (lite irriterende insekt) ser ut til å trives bedre på flatene med Jetseal. Det er en del som setter seg på denne siden på kvelden, men nesten ingen er å se på siden med speedARMOUR. Kanskje knotten ikke liker voks? En annen merkelig ting jeg legger merke til er at når bilen blir tørket ligger det på Jetseal-siden igjen endel "vannmerker" som det er færre av (men ikke helt fritt) på siden med speedARMOUR.

Konklusjon så langt er at voksen fortsatt sitter på. Selv om bilen kun er vasket to ganger siden stoffet ble lagt på, synes jeg det er ganske bra at voksen som er tilsatt i sealer som en sekundæreffekt fortsatt holder. Og husk på at jeg kun la på ett lag og ikke to som det står på flasken. Det finnes voks som ikke vil holdt så lenge og det er et poeng til speedARMOUR synes jeg. Når det gjelder "bling" er det fortsatt ikke noe nevneverdig forskjell. Jeg kan kun se at det er forskjell på flatene når det ligger mye dugg på bilen. Bilde av dette kommer så snart forholdene ligger til rette for det. Det er ikke lett å kåre en vinner her, men så langt mener jeg at Jetseal egentlig ligger best an for entusiaster som velger å legge på sin egen voks over forseiling. De som heller vil ha en sealer og voks i samme produkt bør velge speedARMOUR. Da sparer du litt tid og får en viss beskyttelse, men ikke så utpreget "bling".

Jeg vurderer nå å gå over til å vaske bilen en gang i uken ettersom jeg er redd for at testen ellers vil trekke ut i tid.

Synspunkter mottas med takk.

Endret av Ghostrider264
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...