Gå til innhold

Lakkere bremsecalippere


Ståle

Recommended Posts

Jepp..har søkt og ikke funnet (annet enn hos "kjenner noen som har en onkel som kjenner en som har brukt" - forumet...AKA bilforumet) så her fyrer jeg av en tråd for å spørre meg til råds hvis noen har EGNE erfaringer rundt temaet :

Lakkere velbrukte bremsecalippere mens de ennå står på bilen ?

- i så fall

Hvordan rengjør man før man påfører lakk (redskaper&produkter)

Kan man bruke kost/pensel til lakkpåføring ?

Kan man bruke Hammerite - med hvilket reultat og hvilken holdbarhet ?

Kan man bruke Bengalakk - med hvilket resultat og hvilken holdbarhet ?

Herdetider i feks +15 grader ?

Andre tips ?

mvh

Ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rengjøring - fjern fett og grums, deretter børst med stålbørste, og vask med tynner etterpå.

Jeg brukte svart halvblank bengalakk på den forrige bilen min, og det holdt så lenge jeg hadde den. Den ble forøvrig grundig pisket på bane flere ganger i året, men bengalakken holdt fint den.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Lakkerte calipperne på min bil, da pusset jeg først med sandpapir, og brukte bare pensel til å legge bremsecalipper lakken på med. Jeg tok de ikke av bilen.

Det er holdt veldig bra i 2 år nå på alle utenom den ene som har flasset litt, men det er nok fordi jeg ikke pusset godt nok med sandpapir først.

Du må nok bruke bremsecalipper lakk eller kanskje motorlakk eller annen lakk som tåler mye varme, hvis ikke flasser nok lakken av fort.

Og som torby sier er det viktig at de er grundig rengjort før man starter å lakke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg rengjorde først med stålbørste til drill, blåste rent med trykkluft, vasket over med rødsprit, og lakkerte med Hammerite.. 3 år siden og still going strong....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens raskeste forum :)

Da skal dere ha takk for innspill folkens...

Oppsummerer slik :

Rengjøring - avfetting, deretter stålbørste, påfulgt av sandpapir og avsluttes med trykkluft og deretter lynol/rødsprit

påføring av produkt - kost/pensel

produkt - Bengalack, Hammerite

Varighet - akseptabel (antagelig +3 år ved godt grunnarbeide)

Ytterligere SELVOPPLEVDE innspill mottas med takk

mvh

Ståle :)

Endret av smellycat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Hammerite sin hammerslaglakk jeg også, denne fåes jo også m/u hammerslageffekt og matt/halvblank.

En kjenning var i fjæra og plukket opp en gammel rusten dregg som han fant, "tørket" av den med stålbørste, smurt inn med Hammerite og bært ned til havet igjen......dette er over 5 år siden og den er still going strong......så noe funker den ihvertfall til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Hammerite sin hammerslaglakk jeg også, denne fåes jo også m/u hammerslageffekt og matt/halvblank.

En kjenning var i fjæra og plukket opp en gammel rusten dregg som han fant, "tørket" av den med stålbørste, smurt inn med Hammerite og bært ned til havet igjen......dette er over 5 år siden og den er still going strong......så noe funker den ihvertfall til :D

Det hørtes ut som et ekte kvalitetsstempel i mine ører - kanskje ikke fordi havet i tromsø er så varmt, men salt er det utvilsomt :D

Jeg går antagelig for Hammerite halvblank sort, eller mørk blå (som bilen)

synspunkter på farve anyone ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Har også brukt Bengalakk på mine biler, å den siste brukte jeg til banekjøring i 2 år, å hadde aldri noen problemer med lakken på kalipperene.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Sort brukte jeg ihvertfall.. Sølv er også fint, da ser de ut som om de er originale og ubehandlet også...

Jeg bor også nede ved sjøen, kan nesten kaste stein fra park.plassen og ned i Mossesundet, så er noe tilsvarende luft her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

En kompis av en onkel av meg som kjenner en som har en bror, og faren hans ville tatt å lakkert de sølv...

Han er jeg enig med ;)

Kort utg... jeg ville tatt de i sølv jeg..

Og ikke for å kuppe tråden da det har noe med det du lurer på også å gjøre...

Calipterlakk bare tull? kjøpte til V40n her, aldri kommet så langt som til å legge det på men regner med at Hammerite er like bra da, eller bedere?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Hammerite fremfor Benga iallefall.. Den blir mye hardere, og blankere.

Sort, sølv og rød er aktuell for min del :) Skulle egentlig ha mine sølv, men fant ut at rød så bedre ut.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Jeg liker ikke sølv på kalipperene, for de fleste felger er sølv, å da ser det ut som kalipperen går i ett med felgen.

Jeg har sorte på min M3 nå, men hadde samme farge som bilen på min tidligere M3GT som var British Racing Green.

Ferdig%20(8)_8.JPG

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke sølv på kalipperene, for de fleste felger er sølv, å da ser det ut som kalipperen går i ett med felgen.

Jeg har sorte på min M3 nå, men hadde samme farge som bilen på min tidligere M3GT som var British Racing Green.

Ferdig%20(8)_8.JPG

Pokker ass....nå hadde jeg bestemt meg for sølv, så kommer du trekkende med det bildet der som så veldig bra ut.

Nå er jeg usikker igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fester Hammerite på aluminium også?

Calipperne på passaten er av en eller annen aluminiumlegering. Ruster ikke, men er ikke noe pene alikevel..

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Alupolish?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjorde jeg det med mine:

Først sandblåste jeg dem.

0d608f8f.jpg

Så lakkerte jeg dem med bremsecaliperlakk fra mekonomen. (de hadde desverre ikke sølv eller sort på lager når jeg trengte den.)

412a8f4e.jpg

90c19435.jpg

Deretter monterte jeg ett overhalingsett med nye tetninger.

a3d15f37.jpg

Sluttreultatet.

borbet.jpg

Disse er fremdeles like fine etter ett år. De har også vært utsatt for banekjøring.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy
Pokker ass....nå hadde jeg bestemt meg for sølv, så kommer du trekkende med det bildet der som så veldig bra ut.

Nå er jeg usikker igjen :D

Bare tenk deg at kalipperen på bildet over hadde vert sølv, da hadde det sett ut som felgen "manglet" et hull.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

"normal" bil med sølv... rødt er litt mer ærn ærn.. samme er i bilens farge.. sort funker vel på alt..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...