Gå til innhold

Salt og groms på vinterfelgene


bilinteresse

Recommended Posts

bilinteresse

Hei:)

Som overskriften sier, lurer jeg på hva jeg kan gjøre for å få tilbake shinen på to felger som har fått gule flekker av salt og skitt på seg. Prøvde å bruke svamp/ Meguiars vaskehanske med noe hell. Alikevel er det altfor mye igjen som sitter fast og er nesten umulig å få bort. Har noe Autoglym polish og Meguiars NXT tech såpe liggende, kan det hjelpe?

Jeg har lagt ved fire bilder tatt med mobilkamera. (Se nederst)

Tips og råd mottas med takk;)

post-510-1239554979_thumb.jpg

post-510-1239554988_thumb.jpg

post-510-1239554996_thumb.jpg

post-510-1239555003_thumb.jpg

Endret av bilinteresse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Ferrobet Rustvask gjør susen på de gule merkene... Får du kjøpt hos Torshov Bilrekvisita eller malerforretninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilinteresse
Ferrobet Rustvask gjør susen på de gule merkene... Får du kjøpt hos Torshov Bilrekvisita eller malerforretninger..

Hei og takk for raskt svar:)

Vil Meguiars NXT tech såpe sammen med noe Autoglym polish jeg har liggende, hjelpe noe mer? Tenkte jeg skulle vaske bilen idag, men da må jeg nok vente med felgene til tirsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Alltid en fordel å begynne med så mild vask/rens som mulig. Det har du gjort og her må det kraftigere saker til å da er Bernhards tips vel verdt å følge. Hvis det ikke en nok er en runde med Clay en fordel. Så kommer beskyttelsen.

Kjør på med enten SV Cleaner Fluid eller CG Vertua Bond først. Så f. eks. SV Autobahn felgvoks så er du i mål. Det finnes sikkert alternativer til de jeg nevner men har selv god erfaring med de nevnte produkter. Om du ikke vil kjøpe noe mer så kan du bruke AG SRP som du har men da med kortere holdbarhet.

Endret av Ole Gunnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilinteresse
Alltid en fordel å begynne med så mild vask/rens som mulig. Det har du gjort og her må det kraftigere saker til å da er Bernhards tips vel verdt å følge. Hvis det ikke en nok er en runde med Clay en fordel. Så kommer beskyttelsen.

Kjør på med enten SV Cleaner Fluid eller CG Vertua Bond først. Så f. eks. SV Autobahn felgvoks så er du i mål. Det finnes sikkert alternativer til de jeg nevner men har selv god erfaring med de nevnte produkter. Om du ikke vil kjøpe noe mer så kan du bruke AG SRP som du har men da med kortere holdbarhet.

Tusen takk for råd og tips :) Jeg skal se hva jeg får kjøpt av disse produktene på tirsdag, når butikkene åpner igjen.

Lover å komme tilbake med bilder av ferdig resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Gjør det, hvis du går for rustvask så vær forsiktig hvis noen av felgene er skadet.. La det ligge på maks 1min og spyl av.. Jeg brukte denne med stort hell på mora mi sin bil..

Clay vil nok etter all sannsynlighet ikke ta dette dessverre, men en runde med clay etterpå gjør absolutt ikke noe dumt på vinterfelger....

Til neste vinter og for den sakens skyld legg på beskyttelse på felgene også, hvis du har Autoglym's Extra Gloss Protection så legg på den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor man får kjøpt 3m General Purpose Adhesive Cleaner i Norge?

Hvis den tas inn til Norge kan jeg ta den inn. Finner den ikke i lister og kataloger jeg har, så det er mulig den hører inn under et annet "segment"

Sjekker med 3M på tirsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketil har vel begynt å ta denne inn mener jeg på.. Send han en PM og spør :)

Hvis ikke kan sikkert jeg skaffe deg den privat.

Flott. Hører med Ketil først da. Skulle gjerne hatt litt av 3M General Purpose Adhesive Cleaner eller Wurth Silicone Remover. Vet heller ikke hvor man får tak i Wurth Silicone Remover i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Vask med såpe og mitt, ta så på noen dusj med Ferro-Bet rustvask og gni så med en mitt el mikrofiberklut på de gule flekkene, pass på da rustvask er sterk både mht hender og felger, er det skader i felgene må du være ytterst forsiktig, da anbefales IKKE rustvask.. så skyller du med vann og vasker over igjen med såpe og mitt... NB: ta en og en felg av gangen...

Så renser du flatene med en lakkrens ala Ole Gunars tips, og legger på enten en sealer eller Autobahn felg voks fra Swissvax...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket felgene på A4'en vår med Meguiars Hot Rims all wheel cleaner. De var i utgangspunktet "gule", men ble skinnende rene etter behandlingen. Sprayet på og gikk fort over med en Megs felgbørste før jeg spylte med en høyttrykksvasker. Denne felgrensen inneholder syre så da bør du helst ta av felgene ellers kan stoffet angripe bl.a. bremsekalipperne (kan begynne å ruste).

Endret av gjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor man får kjøpt 3m General Purpose Adhesive Cleaner i Norge?

De selger den f.eks. på Tiller AS her i Trondheim (og sikker også de fleste andre steder som fører 3M-produkter).

Den heter 3M 08984. (GPAC navnet blir ikke brukt i Norge. Det står bare Rensmiddel & Voksfjernet osv på den).

Med mindre jeg har bommet helt da :)

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...