Gå til innhold

Opplegg for vintervask - la produkt stå på flaska?


El_Jefe

Recommended Posts

Jeg har som mange andre et litt kronglete opplegg for vask om vinteren. I tillegg har jeg ikke noe sted å stå for å gjøre vinterklargjøringen og midlene strekker ikke til for å sette bort hele opplegget denne høsten. Derfor har jeg en plan som både er tidsklemmevennlig og som jeg håper beskytter bilen greit nok. Spørsmålet er om planen vil funke, så jeg håper dere kan hjelpe meg.

 

Planen er at jeg vasker bilen på storbilvasken på Rud:

Forvask 1: Surfexblanding (1:15-1:30?) på en Kwazar Orion Pro+ Super 6 liter

Forvask 2: Autoglaze Ultra på en Kwazar Venus Super HD Solvent 1,5 l

Håndvask: Bøtte med varmt vann og Gyeon Bathe+ med nerdesvamp om jeg ikke bruker WetCoat

Avspyling: Gyeon Wetcoat i ny og ne.

Spørsmålene min er:

  1.  Vil dette gi meg god beskyttelse gjennom vinteren uten at jeg trenger å vokse? Jeg får dessverre kun vasket med 3-4 ukers mellomrom, men bilen brukes ikke daglig og vaskes oftere om den er kjørt i slapsesuppe. Kanskje jeg bør kjøre både Bathe+ og WetCoat hver fjerde uke?
  2. Tåler flaskene om produktene står på flaskene mellom hver vask, mest sannsynlig gjennom hele vinteren? Jeg slipper ut trykket mellom hver gang. Jeg sparer mye tid om jeg bare kan raske med meg en kasse med flaskene jeg trenger og de er ferdigfyllt. Da kan jeg ankomme vaskehallen, pumpe opp og fyre løs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drev og tømte skylte sprayflaskene og pumpekannene mine helt i starten, men det gikk ikke lang tid før det ble slutt på slikt. Har ikke opplevd noen problemer med flasker fulle av produkt i etterkant. Verken med Prickbort, diverse Surfex-blandinger, felgrens eller annet. Her går det i Atomiza-sprayflasker med chemical head og Kwazar-pumpekanner.

Jeg tror du klarer deg fint gjennom vinteren med den vedlikeholdsplanen du har lagt opp til. Ser ikke noe spesiell grunn til å ha et fast intervall på påføring av ny beskyttelse. Legg heller ny beskyttelse når den eksisterende begynner å dabbe av.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg lar alltid produkt stå på flaskene... har ikke hatt noen problemer med det ut over at IronX spiste munnstykkene på noen lavtrykkskanner fra Biltema og Clas Ohlson.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da regner jeg med at opplegget er gjennomførbart. Med alt på lavtrykkskanner ferdig fyllt vil jeg faktisk spare litt tid.

Hva sier folk om bare avspyling med Prickbort/Autoglaze Ultra + Surfex HD uten bøttevask som nødløsning i saltsuppa? Vil man unngå waterspots om man "kjører bilen tørr"? Det er jo tross alt ikke spesielt varmt om vinteren... Et slikt opplegg vil jo virkelig spare tid når man har alt klart på lavtrykkskanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som kjører bilen tørr etter en runde på selvvasken, så det funker nok det.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre får svare på siste spørsmål, jeg ville håndvasket og tørket, mest pga døråpninger og isdannelse, for som du sier det er alltid en nødløsning å ikke håndvaske. Men jeg er nybegynner her. Ville bare istemme ditt opplegg med kanner, leste her noen (Marius Engel?) som hadde et bra opplegg på dette med kanner, så jeg kjøpte 3 Kwazar 6 liter hvor jeg har Prickbort, Surfex 1:5 og Surfex 1:30. Så hadde jeg en 2 l Marolex trykksprøyte fra Torshov Bilrekvisita som jeg har blandet Auto Finesse Imperial felgrens på, for tiden ligger det 1:6 der. Har blandet ut Carpro PERL på en 0,5l Autoglym flaske i 1:2. Veldig kjapt og å slenge disse baki, og Kwazar sprøyter med slange er raske til påføring. Store volum på kannene gjør at du slipper å blande så ofte. 

Selv skal jeg bruke en flaske Carpro HydroLite wetcoat i vinter, har heller ikke varm garasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med erfaring fra andre som kjører tilsvarende opplegg. Ekstra moro om det er noen som har linker til tilsvarende opplegg med tidsbesparende tiltak ;)

Jeg skal prøve å holde tråden oppdatert med erfaringene mine gjennom vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kort spørsmål til, er den solvent-versjonen til Kwazar nødvendig, eller holder det med en vanlig Penus Pro+ (uten 360)? Kunne tenkt meg en 2-liter til Prickbort eller Autoglaze Ultra, solventvarianten er kun 1,5 liter. Og PB/Ultra må kunne stå på flaska året rundt.

Endret av El_Jefe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Da er vinteren (så godt som) over og jeg kan komme med en liten oppsummering.

 

20.10.2015 - 13.10, El_Jefe skrev:

Forvask 1: Surfexblanding (1:15-1:30?) på en Kwazar Orion Pro+ Super 6 liter

 

Den store Kwazarflasken gjør livet en god del enklere. Slipper å blande hver gang og det er fantastisk å pumpe opp én gang for så å vandre rundt bilen og pøse på med Surfex. Kjørte 1:30 og bilen var lett å få ren selv om det gikk fire uker mellom vask

 

20.10.2015 - 13.10, El_Jefe skrev:

Forvask 2: Autoglaze Ultra på en Kwazar Venus Super HD Solvent 1,5 l

 

For en investering! Det gikk superkjapt å legge på avfetting med denne. Siden det ikke nødvendigvis er hele bilen som må dekkes og man sprayer på tynt holder to pumperunder til hele bilen og det går virkelig unna. Autoglaze Ultra fungerer meget bra.

 

20.10.2015 - 13.10, El_Jefe skrev:

Håndvask: Bøtte med varmt vann og Gyeon Bathe+ med nerdesvamp om jeg ikke bruker WetCoat

Avspyling: Gyeon Wetcoat i ny og ne.

 

Dette ga nok beskyttelse og krever lite arbeid. Jeg merker ikke forskjell mellom Bathe+ alene og WetCoat alene, men har prøvd WetCoat etter Bathe+ på de nedre panelene og det ser ut til å gi en god vinterbeskyttelse fram til neste vask. Når jeg legger WetCoat sprer jeg produktet utover ved å spyle fra avstand så vannet renner nedover panelene før jeg spyler skikkelig av.

 

Alt i alt. Denne løsningen er kanskje litt dyrere enn pumpeflasker i stedet for lavtrykkskanner og voksing i stedet for Bathe+/WetCoat, men fy søren så enkelt det er! Om man ikke har tilgang på varm garasje eller ikke har tid til voksing og slikt er dette en god løsning året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...