Gå til innhold
OleIvar

Ny bil - lyst til å ta vare på selv

Recommended Posts

OleIvar

Har for første gang kjøpt splitter ny bil, en ford mondeo 16 mod av farge deep impact ( mørk blå metallic ), denne ønsker jeg så langt det er mulig å ta vare på selv.
Noen som har noen gode forslag til handleliste av produkter jeg trenger for å ta vare på lakken?
Hvilken tilstand er denne i når jeg mottar den?
Er det sånn at jeg strengt tatt burde kjøre inn i nærmeste varme garasje og starte på behandlingen?
På forhånd takk for svar / forslag :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Les denne tråden til øyet blir stort og vått og du kjenner at lommeboka allerede føles slunken :D

http://www.detailersclub.no/forums/topic/24989-guide-michaels-bilpleieguide-fra-a-til-å/?page=1

Les gjerne også ØyvindGs utmerkede guider: http://www.detailersclub.no/pages/artikler/hvordan-komme-igang-med-bilpleie-r130/

Da får du en god pekepinn på hva du bør ha i hyllene i kjellerboden :) 

Du kan gjerne kjøre bilen rett fra forhandler og inn i garasjen for å starte behandling, ja. Det varierer litt hvordan bilene er klargjort fra forhandler, men en runde med finpolish og en god voks/sealer/coating er absolutt ikke å forakte på spell ny bil. 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
OleIvar

Tusen takk skal du ha! Skjønner jo bare mer og mer at det kommer til å ryke på bra med både tid og penger det her ;-)
Planen blir nok å kjøre rett inn i garasje ja, bare få startet på jobben med det samme :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bytterga

Blir litt penger. må nesten smugle bilpleieproduktan inn i kjellar boden når kjerringa e ute...

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael

Tilstand på biler som folk mottar nye fra forhandler varierer veldig så vidt jeg har skjønt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mammut89

Det beste du kan gjøre er å ikke gjøre så fryktelig mye. Og med det mener jeg å ikke gå overbord med polering og gnikking og gnuing på en flunka ny bil. I det store og hele kommer nye biler i bra stand. Kankje har forhandlern kjørt en runde med en polish og ullpute som ikke var helt suveren men det er minimalt. Nå er det straks vinter og jeg ville bare kjøpt inn en stor dunk med Prickbort og en stor dunk med Surfex og en flaske med for eksepel Collinite 845 og noen gode sprayflasker fra Kwazar. 

Gå over bilen med Prickbort og Surfex og deretter tørk og legg på Collinite voksen. Da ha du behandling for vintern. Så kommer du kjempelangt med å aldri bruke børstevask, bare bruk produktene jeg nevnte over i selvvaskehall.

Og hvis du da synes at dette var fryktelig morro og funka bra så har du hele vintern på å lese om alt som har med polering og voks og coatings osv. Jeg vil anbefale å se på Show and Shine, les alt detaljert og sug til deg alt som har blitt gjort og hva andre har erfart. Da er du godt rustet for å utføre en seriøs detail av bilen din til våren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel

Jeg hadde klart meg bra med prickbort, surfex, korrosol, såpe, en god voks (Bh Finis) og scholl neo til plast, felger og ruter.

Poleringsmiddel og maskin, eller evt en lakkrens som kan brukes for hånd før voks, så er man nesten i boks.

Bøtter, svamper, kluter, håndkle, sprayflasker mv. er sånt som man trenger og.

Er nybilen veldig bra ville jeg gått på med lakkrens for hånd og en god voks. Så en finpolering til våren igjen før ett nytt lag voks, så er den pen til solen kommer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH

Hvis du har kjøpt bilen på R&S så kan du si at du ikke ønsker at de polerer bilen, men kun fjerner transportfettet. Så tar du en lett maskinpolering hjemme med f.eks Rupes UHS eller lignende, og legger på en god voks eller forsegling.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
OleIvar

Igjen, tusen takk for alle tips! :-)
Overrasket over hvor mye respons jeg har fått, erfaringsmessig fra andre forum har de tilnærmet vært "døde".
Pga jeg må kjøre bilen ett par dager før jeg rekker å start på, så må jeg nok ta hele prosessen.
Tenker nå i bane av IronX, prickbort, noe god form for såpe, swisswax cleaner fluid og shield, ok valg?

Har ingen erfaring med maskin, kun slitne skuldre og armer.
Hvordan er det å bruke maskin uten annet enn youtube opplæring? Frykten er stor for å gjøre noe som ender med permanent skade.
Klarte å lese meg frem til at DA maskin var å anbefale? 
Noen uten salgshensyn som har maskin som anbefales for nybegynner?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael

Hehe, DCN er jo Norges beste forum, så respons må man få :)

DA-maskin er det beste for nybegynnere, og gir deg kjempegode resultater også. Ikke vanskelig å bruke. Se er par videoer og du er godt på vei.

Og som Cheffen sa tidligere; ta en titt på guiden jeg har laget for nettopp denne typen spørsmål. Her får du svar på det meste du kan lure på. Sjekk del 2, 3, 5, 6 og 7.

http://www.detailersclub.no/forums/topic/24989-guide-michaels-bilpleieguide-fra-a-til-å/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kim-S

Igjen, tusen takk for alle tips! :-)
Overrasket over hvor mye respons jeg har fått, erfaringsmessig fra andre forum har de tilnærmet vært "døde".
Pga jeg må kjøre bilen ett par dager før jeg rekker å start på, så må jeg nok ta hele prosessen.
Tenker nå i bane av IronX, prickbort, noe god form for såpe, swisswax cleaner fluid og shield, ok valg?

Har ingen erfaring med maskin, kun slitne skuldre og armer.
Hvordan er det å bruke maskin uten annet enn youtube opplæring? Frykten er stor for å gjøre noe som ender med permanent skade.
Klarte å lese meg frem til at DA maskin var å anbefale? 
Noen uten salgshensyn som har maskin som anbefales for nybegynner?

Produktene du har ramset opp høres ut som en god start! :) 
Maskinpolering med da er ikke veldig vanskelig, bare man tar seg god tid, og ikke og kjører for hardt. 

Forresten, var det du som tok kontakt med meg ang shine? :) isåfall kan jeg sikkert hjelpe deg litt om det er noe du lurer på! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey

Mht maskiner er det lommeboken som bestemmer. Generelt er North Detailing maskinene som Bilnerden selger god value for money. Der har du en som jobber godt med 15 mm utkast http://bilnerden.no/north-detailing-pda-15-900-w-oscillerende-poleringsmaskin

Ellers er das6-pro som selges i samme butikk en god begynner maskin. Bruker gjerne noe mer tid enn med den jeg linket til for å ta hele bilen. Jeg har begge, bruker das6 som spotmaskin til trange/kurvete flater.

Om pris er mindre viktig er rupes dietto en god allround maskin, dog koster denne mer enn de førstnevnte.

En siste anbefaling - bli VIP først som sist. Sparer det inn bare ved maskinkjøp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
olav framvik

Hei. Gratulerer med ny flott bil.

Mitt tips er prickbort og jif bilsåpe. på vask/ avfetting. Sv regular på lakkrens (utrolig effektiv og gjør bilen veldig blank og fin for hånd. Du nevner shield og det er en flott og holdbar voks. Men for ca 350,- så får du 90% shield egenskaper i en fusso voks. bruk heller de tusenlappene på kluter, gummifornyer interiør rens/fornyer osv. I løpet av vinteren så kan du piffe opp jif såpa med litt (ikke mye) surfex hd i vaskevannet for å få vekk salt mye lettere, og friske opp egenskapene til voksen med wet coat av og til.

Mvh Olav

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
OleIvar

Da fikk jeg endelig litt pc tid igjen og fikk bestilt meg ett lite "start-kit".
I tillegg til kluter, påføringsputer+++
Endte med en noe mer nøktern liste etter tilbakemeldingene jeg fikk: 

Bilt-Hamber Korrosol
Størrelse
1 liter
BH-KRS1L    
Bilt-Hamber Surfex HD
Størrelse
5 liter
BH-Surfex5L    
Kwazar Venus Super Pro+ 1 liter KZ-VP1.0    

Bilt-Hamber Auto-wash BH-AWASH    
Poorboy's Wheel Sealant PB-WS    

Kjører på med dette først og får på ett godt lag med voks før jeg venter på black friday salg og kjøper polish, noe form for coating og en god DA maskin.
Tenkte å få kjørt på coatingen etter vårklargjøring osv, er det ok tidspunkt å få kjørt unna på? Eller burde jeg få lest meg opp og fått erfaring med å få lagt asap før vinter ?
Kim S: Ja, det stemmer! Men, siden du ikke hadde muligheten til å gjøre jobben fant jeg like greit ut at dette fikk jeg lyst til å ta selv :-
)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig