Gå til innhold
Audiblb

Hvilken av disse pakkene ville dere ha valgt?

Recommended Posts

robinrl    188
robinrl

Kjøp heller en ordentlig poleringspakke Bilnerden.no. De maskinene har jeg ikke prøvd, men kan ikke dro det er noe særlig å kjøre med. Autoglym er heller ikke noe å skryte av, men menzerna er gull. 

Når det kommer til clay, så vil jeg anbefale det hvis du skal polere. Det gjør poleringsjobben mye lettere, og er i mine øyne nødvendig før man setter i gang med maskin. 

Jeg ville sett på dette som en investering, istedet for et innkjøp. 
Så hvorfor ikke kjøpe Rupes istedet? Er en del dyrere, men kvaliteten er også verdt hver krone. 

Rupes LHR 15 Bigfoot med alt du trenger hos Bilnerden.

Evt North Detailing PDA 21 med Menzerna polish(FG400 og SF4000) og Uber Pads. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
shiznit    81
shiznit

Ingen av de.

Jeg hadde handlet en das6+uber+menzerna fra bilnerden.

Clay/claymitt/claytowel anbefales. Uten så risikerer du at partikler dras rundt med maskinen når du polerer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
immortell    47
immortell

Til bilen din, ingen av dem.

du gjør et godt valg med DA maskinen i siste pakken. Jeg hadde den selv som nybegynner, og den er helt grei. Du bør unngå roterende! DA gjør en like bra jobb til ditt formål og er tryggere. 

Den siste pakken har derimot bare grovsteg, og bruker autoglym super resin polish som finsteg, som er helt uten korigeringsevne. Du trenger en finpolish som rydder opp etter grovsteget (menzerna rubbingen). Autoglym fyller bare på med silikon. 

Jeg har også bmw med hard lakk, og synes menzerna er vanskelig å jobbe med på den. Jeg bruker rupes eller scholl som ikke blir så oljete og lager så mye mikk for å buffe av.

et veldig godt tips fra meg er å maile bilnerden.no og høre om han vil sette sammen en nybegynnerpakke med en North detailing maskin, og scholl eller rupes fin/grov. Det funker veldig bra på bilen du har,mot vil legge seg i samme prisleia tipper jeg. Er budsjettet høyere, gå for en flex eller rupes maskin som er bunnsolide og bare virker lenge. 

Vær også sikker på st det ligger 10 gode microfiber buffekluter i handlekurven din. De trenger du!

jeg clayen bilen før hver polering. Har brukt vanlig claybar frem til nå, men investerte akkurat i en clayklut som har gjort jobben mye enklere. Anbefales 

lykke til!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Mitt forslag til maskin, produkter og puter. 

Maskin: North detailing SDA 8 (denne maskinene er så og si lik DAS6 pro. Velger denne da den er på tilbud nå)

Produkter: Rupes blå og gul (blå er grov og gul er medium)

Puter: Rupes blå og gul (hører til produktene jeg linker til over) Husk å endre størrelse på putene til 150mm.

Poleringspakke%20ND%20Rupes.jpg

Totalt kommer dette på 1656 kr uten VIP rabatt. Registrerer du deg som VIP her på DCN (koster 200 kr) får du 10% på de varene som ikke det er rabatt eller tilbudspris på fra før. Som du ser så er ikke prisen så mye høyere enn de du linker til selv. 

Jeg har ikke tatt med MF kluter og lakkbeskyttelse Dette bør du også ta med. 1 stk. 10 pakning med MF koster ca. 200kr. Du får også mange typer voks/lakkbeskyttelse som fungerer bra til rundt 200kr

Dette er et eksempel. Du må gjerne bytte ut dette med andre forslag. Det finnes utrulig mye bra produkter og utstyr og det meste som blir anbefalt her inne er gode og trygge forslag. 

Du trenger også endel andre ting hvis ikke du har fra før av. For det første må du få bilen helt ren. Da trenger du div produkter og utstyr for dette. Du kan lese mer om dette her.

Når det gjelder maskinpolering, så er ikke dette så vanskelig hvis du går frem på rette måten og vet hva du skal gjøre og ikke skal gjøre. Les litt mer om dette her.

Håper dette er til hjelp. 

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bytterga    26
bytterga

har selv den DA maskinen og synes den fungerer bra. har også en to hodet biltema maskin som egentlg er god den og.

kommer vel an på hvor ofte man skal polere og hvor mange biler man skal polere.

ingen tvil om at det finnes bedre maskiner men det er på ingen måte en "dårlig" maskin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nautilus    47
Nautilus

Jeg har både SDA-8 og PDA-21. Jeg har nettopp vært på Swissvax-kurs og opplevde at jeg for det meste brukte SDA-8 med en medium pad størrelse. Jeg fikk også låne en Rupes Mini som gjorde at jeg i etterkant har også handlet denne maskinen fra min lokale detailer-sjappe som yter astronomisk bra service. 

Av erfaring (siden mai ;) )kan på det STERKESTE anbefale Bilnerden som butikk og North Detailing produktene. Solide saker til en fin pris. Jeg er rimelig "følsom" på service og de har vært ekstremt behjelpelige. De er også SVÆRT raske på labben med å sende ting du bestiller :)

Jeg har så til de grader spart inn de 200kr jeg brukte på VIP-medlemskap her inne. Jeg tror jeg siden mai har handlet for 30.000,- da jeg er fullstendig hekta. Dette tilsvarer da lett regnet en besparelse på 3000,- sålangt.

Jeg er svært fornøyd med Bilnerden og Swissvax. Scandic Shine er også bra, men opplevde mye rest, mangler i forsendelsen, og at mange av flaskene er fyllt fra gallons med "kopimaskin"-etiketter. Dette er vel kosmetisk, men når bildet av varen viser originalflasken så er det litt kjipt med en gjennomsiktig flaske og sort hvitt etikett. De er også svært dyre på frakt. Det skal sies at de var kjappe i responsen og sendte det som manglet kjapt. Servicen var det ingenting å utsette på.

Endret av Nautilus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audiblb    1
Audiblb

Tusen hjertelig takk for svar folkens! Jeg velger da å stå over de pakkene som jeg linket til. 

Øyvind G: Den pakken du satt opp for meg fristet veldig og er nok den jeg kommer til å gå for, men er det en pakke som skal fungere ganske greit på BMW lakk ? Lakken heter forøvrig sophisto grå. Målet med poleringen er å fjerne swirls og diverse små vaskeriper. 

Er jeg nødt til å kjøre på med grov polering også, eller kan jeg hoppe over til fin polering?

Hvor lang tid vil en slik behandling ta, og må jeg ta alt på en dag? Kan jeg bruke bilen i mellomtiden? Kan jeg polere en dag og vokse dagen etterpå for eksempel?

Har masse vaskeutstyr hjemme, blant annet 3-4 vaskehansker, Meguiars miracle dryer, kraftig Nilfisk høyttrykkspyler. Mangler bare surfex og ironx. 

Er meguiars deep crystal carnaubua wax bra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
immortell    47
immortell

Støtter øyvindg sitt forslag. Er en vettug pakke du får bedre glede av og ikke minst bedre resultater. Legg i 10 gode mf, og en clayklut så er mye gjort. 

Er vanskelig å svare om du trenger grov polering, og sier at det ser du nesten selv. Jeg gikk akkurat over bilen min og brukte grov noen steder og bare fin andre. Det erfarer du fint selv første gang. 

Jeg skriver dette innlegget fra gammel pad som ikke vil være med på å hente linker, men sjekk litt på forumets guider så ser du hvordan du får lakken ren før du polerer. Er greit å ikke ha skit som surrer rundt med maskina. ikke veldig farlig, men gir deg bare mer ekstra arbeide.

Meguiars voksen du snakker om har jeg også forsøkt. Blir pent med en gang, men har elendig holdbarhet. Er borte etter få vask..

her spørs det på budsjett, og hva du ønsker. Jeg har testet den meguiars voksen du omtaler og er skuffet, har testet svisswax og synes shield er bedre enn concorso. Det jeg har på bilene nå er fusso, som gir en latterlig vannskrekk, er ok priset, men litt mer plunder å legge. Dog ikke verre enn at du lett fikser det! Det går ikke an å gjøre noe galt. Fusso vil gi deg vokshologrammer! De forsvinner etter noen vask. 

Voks er veldig individuelt. Her får du like mange tips som det er medlemmer omtrent.  Titt litt i dette svært gode forumet så får du mye gode tips. Mitt tips er å spørre deg selv hva du vil ha som resultat. 

Lykke til! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Siden du mest sannsynlig har hard lakk på bilen så bør du kjøpe og eventuelt kjøre grov kombo. Kjører du fin kombo på hard lakk, så ender du opp med at lakken forblir uforandret eller at du ikke får fjernet nok riper da en mild kombo ikke er "sprek nok" på en hard lakk. 

På hard lakk kan det hende at du får et fint nok resultat ved å bare kjøre 1 steg med grov som i dette tilfellet er blå Rupes, men for å være på den sikre siden så bør du ihvertfall kjøpe gul også. Gul er en kombo som passer til de fleste lakktyper. Trenger du ikke den i denne omgangen så kan du garantert få bruk for den en annen gang. 

Hvis du ønsker en voks i 200kr klassen så skal Fusso som nevt over her være meget god på vannskrekk og holdbarhet. Selv har jeg ikke testet den da den er litt ekkel å jobbe med utifra det jeg har lest. Personlig så kan jeg ofre litt holdbarhet til fordel for at voksen er god å jobbe med. Eksempler på vokser som er gode å jobbe med som selges hos BN er bla. Collinite #845 og Natty's paste voksene

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    682
Conkey

Du kan fint dele jobben opp, men husk at bilen må være ren før polering, samt når det skal legges voks. Det betyr potensielt mye vasking, i seg selv ikke et annet problem enn tiden det tar, men muligheten er jo der for å skape vaskeriper.

Jeg måtte ta egen bil i flere omganger, gjorde det til en regel å legge voks for hvert panel jeg gjorde ferdig. Ble drittlei av vask og tørk til slutt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audiblb    1
Audiblb

Tusen takk for hjelpen folkens, settes veldig stor pris på. Nå har jeg fått svar på det meste som har surret rundt i hodet mitt. 

Kan man forvente å fjerne alt av swirls og vaskeriper ved å ta en 2-stegs?

Lurer også på hvor mye det koster å ta en behandling hos dere proffe detailere ? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig