Gå til innhold
cheffen

Mondeo 2011 - hjula skriker! Oppdatert med lydklipp 06.11

Recommended Posts

cheffen

Som skrevet i tittelen - hjulene (eller kanskje bare ett, vanskelig å høre, men har en magefølese på høyre foran) på Mondeoen min har begynt å skrike. Merket det på kjøretur i dag. Kjører jeg dønn rett frem er det ingen lyd, men vrir jeg rattet en tanke til høyre kommer lyden med en gang. Ingenting når jeg vrir mot venstre. Høres også godt i ordentlige høyresving, altså ikke bare når jeg vrir litt på rattet. Forekommer i alle hastigheter.

Lyden virker å komme etter litt kjøring. Etter at jeg hørte lyden første gang i dag var jeg innom en butikk og bilen stod i ca. 20 minutter. Da jeg kjørte avgårde igjen tok det en god stund før lyden kom tilbake (en god mil) og var med meg de to neste milene på vei hjem.

Alltid vanskelig å beskrive lyder, det mest presise jeg klarer er å si at det tidvis høres ut som hvesing og oftest som piping. Litt sånn metallisk pipelyd.

Jeg vet at klosser og skiver foran må byttes, men de har enda litt igjen før det skal være nødvendig.

Noen som vil synse? Klosser som tar i skiva? Hjullager? Annet?

Endret av cheffen
Lagt til lydklipp og beskrivelse av lyd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SverreP

Høres ut som klosser som henger seg på når det blir litt varme, antagelig tregt caliper?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mmosberg

Hvis det kun høres med litt sving til høyre tror jeg det er et hjullager. Hvis du jekker opp bilen fremme og prøver å tilte hardt med nevene i hjulet bør du kunne kjenne det. Tipper på venstre fremhjul siden det høres ved høyre svinging.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN

Jeg fikk nøkkelen til en kollegas Golf, med ønske om min mening. Bilen pep/skrek foran når man svingte den ene retningen. Der var det bremsene. De byttet klosser og lyden var vekk.

De feil med hjullager jeg har vært borte i (min Yaris og X-Trail) har laget romlelyd ved lett sving.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mazda_323F

Som skrevet i tittelen - hjulene (eller kanskje bare ett, vanskelig å høre, men har en magefølese på høyre foran) på Mondeoen min har begynt å skrike. Merket det på kjøretur i dag. Kjører jeg dønn rett frem er det ingen lyd, men vrir jeg rattet en tanke til høyre kommer lyden med en gang. Ingenting når jeg vrir mot venstre. Høres også godt i ordentlige høyresving, altså ikke bare når jeg vrir litt på rattet. Forekommer i alle hastigheter.

Lyden virker å komme etter litt kjøring. Etter at jeg hørte lyden første gang i dag var jeg innom en butikk og bilen stod i ca. 20 minutter. Da jeg kjørte avgårde igjen tok det en god stund før lyden kom tilbake (en god mil) og var med meg de to neste milene på vei hjem.

Alltid vanskelig å beskrive lyder, det mest presise jeg klarer er å si at det tidvis høres ut som hvesing og oftest som piping. Litt sånn metallisk pipelyd.

Jeg vet at klosser og skiver foran må byttes, men de har enda litt igjen før det skal være nødvendig.

Noen som vil synse? Klosser som tar i skiva? Hjullager? Annet?

Kan også bare være noe enkelt som et bremseskjold.

men ville tru det var klossene som trenger en bytt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stianoh

hadde samme med min mondeo. akkurat samme symtomer. måtte bytte bremsene og en caliper

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Takker for deres synspunkter :)

Høres ut som klosser som henger seg på når det blir litt varme, antagelig tregt caliper?

Jeg har vært borti treg caliper tidligere. Da ble det en sinnsyk varmgang og jeg brant meg nesten da jeg tok på felgen. Det er sikkert variasjoner her, men jeg merket i alle fall ikke noe unormal varme på noen av hjulene da jeg kjente på dem etter drøyt 3 mils kjøring på landevei i går.

Tenker det får bli litt tidligere utskifting av klosser og skiver enn planlagt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Løfter denne igjen for å stille et annet spørsmål :)

Må også bytte demperne bak. Snakket med et lokalt verksted som jeg har god erfaring med både på utførelse, redelighet og pris. De er imidlertid ikke eksperter på alle merker, så noen ganger blir det nødvendig med avklaringer :)

De mener at det ikke skal være nødvendig med gjennomslagsgummi på demperne, se http://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/stotdemper-og-fjarer/stotdemper/gjennomslagsgummi-ps257a10-900210no. Jeg kan godt stole på dem, men han hadde ikke noe voldsomt god grunn til at det ikke var nødvendig, så derfor synes jeg det er greit å sjekke ut. Jeg aner ikke noe om dette.

Noen som vet? Det er altså tale om Mondeo 2011 stasjonsvogn. 

Endret av cheffen
La til lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lars.froysa

Det kan være at de mener du ikke trenger å skifte disse. Det er vanlig å flytte over fra de gamle demperene. Disse blir sjelden utslitt. Hverken disse eller støvkappene er vel utslitt på en 2011 modell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Det kan være at de mener du ikke trenger å skifte disse. Det er vanlig å flytte over fra de gamle demperene. Disse blir sjelden utslitt. Hverken disse eller støvkappene er vel utslitt på en 2011 modell.

Du har sikkert rett. Får høre litt med dem. Han jeg snakket med spurte om jeg hadde stasjonsvogn eller ikke og syntes å mene at det hadde betydning for om han skulle bestille opp gjennomslagsgummi eller ikke. Godt mulig jeg misforstod :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Fått skiftet klosser og skiver nå. Regner med skrikingen i hjula er borte nå, men må kjøre litt for å finne ut av det.

For å følge opp på demper-saken. Begge demperne bak er skiftet (gjennomslagsgummi ble gjenbrukt). Det var merkbar forskjell fra de gamle. Jeg hadde håpet og trodd det også skulle tatt knekken på noen knirkelyder jeg har hørt bak på passasjersiden en god stund, men det gjorde det ikke. Foringer skal være OK, og demperne er altså ikke årsaken. Noen som har peiling på andre ting som kan forårsake knirk baki der? Jeg har lest litt om traversforinger/innfesting tll bakstillingstravers.

Det første som slo meg da jeg hørte knirkingen var at det er en slags "gummiknirkelyd"

Alle synspunkter verdsettes :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Jeg vender tilbake til utgangspunktet for tråden - skriking i hjula. Knirkelyden nevnt i forrige post ser ut til å komme fra noe av plastinteriøret i bagasjerommet, så det skal jeg nok klare å håndtere forholdsvis greit.

Skrikingen fra hjulene er det verre med. Det hjalp ikke med bytte av skiver/klosser foran, da jeg nå har oppdaget at lyden kommer fra bakhjulene. Hadde bilen på sjekk hos merkeverksted i går. De kjørte et par mil, men kunne ikke høre lyden. Så ikke så mye å feilsøke ut fra, men de sjekket det åpenbare. Selv om klosser/skiver bak også må byttes om ca. 10 000 km., kunne de ikke se at det var noe galt med dem som skulle forårsake lyden. De fant heller ikke noe annet åpenbart galt. Selvsagt hørte jeg lyden da jeg kjørte i går kveld - typisk :thumbup:

Vet at det er håpløst å diagnostisere per skjerm. Men i håp om at noen har vært borti dette og får eureka, lister jeg opp noen karakteristikker ved lyden:

• Oppstår etter rundt én mils kjøring.
  • Høres når vi kjører rett frem. Litt dreiing på rattet, både til høyre og venstre gjør at den forsvinner.
  • Forsvinner når man bremser.
  • Typisk en lyd som "følger" rotasjonen på et av hjulene. Kjører jeg sakte hører jeg et pip hver gang hjulet roterer. Kjører jeg fortere er det som et konstant pip.

Og legger ved et lydklipp der lyden kan høres (tatt opp fra utsiden, kjører i første gir):

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_Mads_

Er det trommel med innvendige bremsebånd til håndbrekket på disse bilene? Kan det være noe der kanskje? Har selv hatt ulyder som kom derfra, men riktignok på en Mercedes da. Har også vært borti at for lange hjulbolter kan lage lyd om de kommer i kontakt med ting og tang på innsiden av bremsetromlene bak. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Aner ikke hva slags leamikk det er på håndbrekket, men det kan jo sjekkes opp :) 

Kjerra er ustyrt med studs, altså bolter som kommer ut av navet og som det skrus muttere på. Så tviler på at noe kan være for langt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Normalt at skivene bak blir vesentlig varmere enn foran? Etter å ha kjørt fem mil (med hvining i hjula halvparten av dem) kan jeg ikke ta på noen av skivene bak uten å brenne meg. Foran er det også varmt, men kan ta på dem uten å risikere forbrenning. Felgene bak er også varmere enn foran. Langt fra glohett, men varmere enn den lille lunken som er foran.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pusene

Bremser tar mest fremme, så høres ut som de henger bak. Oppsmøring må nok til, dessverre ganske vanlig når man tøffer rundt i norsk saltlake på veiene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Tok på dem igjen etter 5 mil kjøring igjen. Hett som i glohaugen bak, foran kan jeg holde fingrene på skiva en stund før jeg kjenner det blir litt ubehagelig. Calipere er ikke særlig varme. Klossene sjekket jeg ikke i farta, men det er kanskje en idé?

Bilen var som sagt på verksted for sjekk i går. Om det er slik at det glir dårlig bak og det er årsaken, er det jo et lite mysterium at de ikke har fanget det opp..De kunne tvert imot ikke se noe galt, sa de.

Dette er i det minste god læring :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden

Kjenn på senter av felgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Har kjent på senter, ikke noe.særlig varme egentlig.

Men kjørte meg en tur på et par mil nå. Brukte i praksis ikke bremsene. Ved endt tur var skivene foran helt kalde. Høyre bak var varm, men kunne holde fingrene på den uten ubehag. Venstre bak var så varm at jeg ikke kunne ta på den. Klossen var også hot mama.

Så da er man kommet et langt stykke videre.

Prøve å smøre glideboltene/pinnene? Usikker på om jeg har verktøy til å gjøre det selv. Demontering og smøring er greit, men må vel til med bremsestempelverktøy for å montere rallemikket igjen?

Ellers holdt jeg på å kjøre på en elg mens jeg satt og fiklet med kjørecomputeren.. Skjerpings - hold øya på veien hele tiden!

Endret av cheffen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig