Gå til innhold
SimnS

AIO eller medium slipende polish for "blank"gjøring på 5-6t?

Recommended Posts

SimnS    69
SimnS

Fikk i dag forespørsel fra en eldre dame om jeg kunne polere bilen hennes. Hun har tidligere fått bilen polert av en godt likt verkstedmann på sin lokale bensinstasjon. Han var nå sykmeldt og hun hadde fått nummeret mitt av en av de som jobber der.

Snakket med henne i dag, og hun spurte om pris. Jeg sa at det er veldig vanskelig å svare på da det finnes mange forskjellige behandlinger. Forklarte henne forskjellen mellom en fyllende polering og en slipende polering. Hun var litt skeptisk til bruk av maskin, men fikk overbevist henne om at det ikke er noe farlig. Slipe bort klarlakk var en annen sak.

Til slutt fant vi ut at hun vil ha en ordentlig vask og få igjen glansen i lakken. Hun hadde betalt 1000 forrige gang, og var villig til å gjøre det nå også. Siden dette er mitt første betalte oppdrag så takket jeg ja, selv om resultatet ikke blir verdig noen show and shine. Har tenkt å bruke 1-1,5t på vask og fem timer på poleringen. Går over plast og gummi utvendig hvis tiden strekker til. Hun forsikret meg om at hun skulle spre ordet hvis hun ble fornøyd.

Det jeg lurer på er om jeg skal bruke en fyllende polish / All-In-One eller om jeg skal gå på med f.eks Menzerna 2500 (eller noe av det nye fra Etalon hvis det rekker å komme).

Mitt spørsmål til dere er da: Hvis dere hadde fem-seks timer til rådighet på polering, ville dere gått for en All-In-One eller en dårlig utført en-stegs slipende polering?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonkanon    48
jonkanon

Jeg ville tatt en AIO på denne for ikke å risikere enda mer jobb utover det som allerede er avtalt. Det er ingen grunn til at en enstegs skal være dårligere, men det kommer an på tilstanden på lakken. Underpromise and overdeliver :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mammut89    105
mammut89

Enstegs hadde jeg gått for. Dette ser ikke ut til å være en jobb for å tjene masse penger men danne seg litt erfaring og kose seg litt med jobben i samme slengen. En AIO tar ikke så mye kortere tid enn en enstegs. særlig hvis du blir ivrig og kjøre masse pass uten at det tar så mye riper. menzerna 2500 er suveren, brukte den på vinterpeppen på privatbilen selv på lørdagen.

Endret av mammut89

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Interessant :) Jeg ville utført en grundig 1 stegs også lagt voks etterpå.Resultatet kommer fremfor pris som nybegynner mener jeg.Du kan lett ta 1500 kr + til lignende jobber senere når eier av bilen sprer ordet om deg :) Lykke til, og jeg vil ha S&S ;)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SimnS    69
SimnS

Fint med meninger fra begge hold :-)

Du har et godt poeng, hmsilset. Et godt rykte er viktigere enn et par ekstra timer når man er fersk i gamet. Bare jeg en dag klarer å sette ned foten, så jeg ikke bestandig går med på "jammen hun som tipset meg om deg sa du tok x kroner per time".

Men ja, går nok for det. Med litt flaks så rekker jeg å få Etalon-produktene, så kan jeg teste de i samme slengen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 771
Audi S8

Interessant :) Jeg ville utført en grundig 1 stegs også lagt voks etterpå.Resultatet kommer fremfor pris som nybegynner mener jeg.Du kan lett ta 1500 kr + til lignende jobber senere når eier av bilen sprer ordet om deg :) Lykke til, og jeg vil ha S&S ;)

x2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 911
Christer

Siden det stort sett tar like lang tid å kjøre en grei 1-stegs som en AIO, ser jeg ingen grunn til å ikke kjøre 1-steg og klaske på en voks etterpå. Da blir ripene faktisk fjernet og ikke bare skjult, og så er det bare å satse på at hun ikke lager for mange riper til neste gang den skal poleres, så kan du få den enda litt bedre den gangen.

Og goodwill og godt rykte er priceless :)

For venner, kjente og søte gamle damer tar jeg bare såpass for jobben at jeg dekker produkter og har nok igjen til en pizza og etpar øl. Jeg driver bare på gøy for å spre det blanke ord, og hvis jeg kan tjene penger en gang i blant er det bare bonus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SimnS    69
SimnS

Siden det stort sett tar like lang tid å kjøre en grei 1-stegs som en AIO, ser jeg ingen grunn til å ikke kjøre 1-steg og klaske på en voks etterpå. Da blir ripene faktisk fjernet og ikke bare skjult, og så er det bare å satse på at hun ikke lager for mange riper til neste gang den skal poleres, så kan du få den enda litt bedre den gangen.

Og goodwill og godt rykte er priceless :)

For venner, kjente og søte gamle damer tar jeg bare såpass for jobben at jeg dekker produkter og har nok igjen til en pizza og etpar øl. Jeg driver bare på gøy for å spre det blanke ord, og hvis jeg kan tjene penger en gang i blant er det bare bonus.

Ja, blir til at jeg gjør det. Rekker nok ikke å få de nye Etalon-produktene, men har igjen Menzerna 300,400,2500 og 4000, så bør da få til noe. Slik jeg forsto så vasker hun i vaskemaskin. Skal hente bilen på mandag kveld og levere den tilbake onsdag kveld. Skal høre med henne om hvor ofte hun vasker bilen. Kanskje jeg kan få henne til å vurdere børsteløs de gangene bilen ikke er veldig møkkete.Jeg kjenner ikke til holdbarheten for voks på bil som kjøres i børstevask, men vil tro det ikke er noe supert opplegg.

Har jeg ekstra flaks så kanskje jeg får til en avtale om at jeg vasker bilen hennes for hånd de gangene den er ekstra møkkete. Ikke store penger å tjene på det, men er det noe eldre damer liker så er det god service. Hun ville visst prøve å holde den litt ved like og polere den minst èn gang i året, så det er håp.

Edit: Har ikke sett bilen, men tror hun sa den er svart. Og svart børstevasket bil gir meg håp om gode 50/50-bilder.

Endret av SimnS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SimnS    69
SimnS

Hvordan gikk dette? Ble det blankt? :)

Gyver på i morgen. Bilen står i garasjen, vasket og clayet. Når det kommer til bilpleie skulle jeg ønske jeg bodde på en gård eller et småbruk, og ikke midt på et byggefelt..

Bilen er en Mitsubishi Spacestar med 92xxx på telleren. Har ikke rukket å sjekke årsmodell, men tidlig 2000-tallet ihvertfall. Og den var rød, ikke svart, og etter rask inspeksjon ser det ut til at det kan bli noen fine før-og-etter-bilder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera    1 021
Magnera

Lykke til! Henger meg på ønsket om en S&S når du er ferdig :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 911
Christer

Rød tutsi fra tidlig 2000-tall kan tyde på single stage-lakk, så dette kan bli bra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SimnS    69
SimnS
4.10.2015, 23.07.03, hmsilset skrev:

Lykke til, og jeg vil ha S&S ;)

13.10.2015, 12.50.57, Magnera skrev:

Lykke til! Henger meg på ønsket om en S&S når du er ferdig :D

14.10.2015, 09.11.13, Christer skrev:

Rød tutsi fra tidlig 2000-tall kan tyde på single stage-lakk, så dette kan bli bra :)

Ble ikke verdig en S&S, men et par bilder av jobben finnes her: http://www.detailersclub.no/forums/topic/23881-simns-bilpleielogg/?page=2#comment-491632

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera    1 021
Magnera

De to siste ferdig bildene dine så helt rå ut! For en enkel høvding har hun fått veldig mye value for money eller bang for the buck om du vil. 

Og det er veldig kjekt at hun ringer opp å skryter etter overlevering, da har du gjort mye rett! Godt jobbet! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig