Gå til innhold

Øystein's Saab 900i 1988mod


Kontorpult (Øystein)

Recommended Posts

Kontorpult (Øystein)

SOLGT/VRAKET/GITT OPP 21.01.2016

Yessda, ny bil i hus, igjen! Denne gangen en sliten, men go' gammal traver av en Saab 900i. 1988mod, automat, takluke, kun 150000km. Kjørte den noen mil fra en grustak til verkstedet på skola som jeg bruker, blir prosjektbil til å lære seg å sveise på mekken detta. Holdt på å koke over en gang, men fikk vrengt inn og stoppet i tide, slik at den fikk kjøle seg ned. Den klarte turen fint. Mye mulig det lekker kjølevæske, for den spydde ut mye væske på turen. :)

miCwKIC.jpg

To-Do:

  • Sveise rust i dører
  • Fikse rust i venstre bakre hjulbue, forsøke å rette noe på bulken.
  • Finne lekkasje/årsak til koking av motor, fikse det.
  • Sjekke over med tanke på rust i understell og oppheng.
  • Fikse opp i bremser, da de er veldig dårlige.
  • +++

dhi4lM4.jpg

Målet er å få en grei bruksbil som kan gå noen år, for det er synd at en sånn traver bare har fått så få kilometer etter veien.

laC7xfa.jpg

VpeI3tD.jpg

a8wy4nO.jpg

kM0g9AH.jpg

HD6rDKN.jpg

 

Kommer med mer når jeg har litt bedre tid :)

Endret av KontorPult (Øystein)
  • DCN Poeng 4

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt prosjekt, dette blir spennende å følge med på! For fy som den ser ut, hehe :P Men det kommer jo til å bli utrolig nyttig lærdom å jobbe med den der, det er helt sikkert.

En bil med veldig særegent utseende, og det er vel ikke så mange igjen av dem heller? Så godt du tar vare på :) Den kommer nok til å se ganske så bra ut om ikke så lenge!

The more you clean, the more you’ll notice it's dirty. If you’re not careful you’ll end up polishing the inside of the tyre valves and then not wanting to use your car if it’s raining. This behaviour is called “being a concours enthusiast” and it’s very dangerous. Many “concours enthusiasts” go on to be murderers.
- Jeremy Clarkson
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Det er endel rust som må taes tak i, ihvertfall i karroseri. Blir interessant å se hvordan den er under, da jeg ikke har en anelse.

Bakre venstre hjulbue:
Her ble den påkjørt av en litt stor bil og fikk seg en god trøkk, de banket det ut igjen, så mye at den nå buler utover istede... Så her må noe gjøres, skal prøve å få det helt greit pent, og så fikse opp i rusta og lakke.

Drz5us9.jpg

Resten av hjulbuene ser greie ut, skal få rivd av de halvveis oppsprukka listene og se nøyere etter, men den ser velholdt ut i disse.

 

Begge dører:
Her er det rusthull i begge dørene innvendig, ikke veldig stort, men kronglete å sveise. Alt skal demonteres fullstendig og skrapes og renses for rust, så det blir bra, deretter sveises.

PQtZVFA.jpg

 

Ellers er det endel småtteri, som tanklokk, motorrom, panser, dørstokker, etc.

img

resvHdB.jpg

ZPIBBUs.jpg

 

Knust baklykt etter kollisjonen, frontlykta er også knust. Har brukte for hånd, så det skaffer jeg lett :)

sPDt346.jpg

2RS7TOc.jpg

 

Ellers er det ikke så mye å bemerke, kommer helt ann på hvordan den ser ut under :) 

Endret av KontorPult (Øystein)

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiida! Her var det litt av hvert og ta tak i.:blink: Men du vil selvfølgelig lære fryktelig mye av å holde på med denne bilen, masse nyttig lærdom som du kan ta med deg videre i livet.:)

Godt det finnes noen med motivasjon og pågangsmot nok til å hindre biler i å bli vraket og glemt. Jeg har verken tid, energi eller plass for den saksskyld til å fikse opp den stakkars Galanten min, så om ikke noen tar tak som du gjør med Saaben og fikser den opp så blir den vraket... Litt synd egentlig da jeg føler den fortsatt er for god til å bli spiker.:( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Hehe, best å ha mye å gjøre, ellers blir det bare så kjedelig når den er ferdig fort... Veldig viktig å ha en bil man virkelig liker da, motivasjonen hadde nok vært en helt annen om det hadde vært en Passat eller Mondeo. Dette blir jo et langtidsprosjekt, så dermed har jeg god tid til å ordne opp i den :) 

Hjulkapselen som mangler på noen av bildene har jeg, den hadde bare funnet ut av den skulle sprette av felgen og to meter avgårde HELT av seg selv på et sted den ikke hadde vært flyttet på på mange måneder, så det var litt sært, men. Den var på felgen når jeg så på den i midtsommers. Og de sitter hardt på. :P 

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Idag har jeg slipt rust, slipt rust ooog... slipt rust... Bakre hjulbuen med en skade fikk seg en grundig puss idag, samme med hjulbuen foran på samme side.

pmJdvLI.jpg

Bakre hjulbue: Demonterte bakfangrn, pusset ned med drill, vasket med hvitsprit og smurte inn i Owatrol Olje. Dette skal lakkeres i senere tid :)

SSkQcjA.jpg

Fremre hjulbue: Her har jeg bare pusset ned med drill, klargjort for Owatrol Olja.

Gc7492N.jpg

Uuuh, mer rust, her smuldra det bare opp... Godt det er bak forfangern, så gjør det ikke noe som sveisen blir stygg :)

RClkmCk.jpg

 

Også fant jeg en fiffig detalj! Genialt når takluka er åpen, så man får skikkelig luftgjennomstrømming :)

BS5O6bc.jpg

 

Bremseskivene skal dreies for å få vekk rust og møkk, slik at de blir bedre, og slipper å kjøpe nye. Bremseklossene må vel skiftes går jeg utifra, men det får jeg se ann. Og fant fort ut grunnen til at den lakk kjølevæske og holdt på å koke over, radiatoren var igjenngrodd av mose, så den må byttes! Batteriet har også tatt kvelden, så har må nytt til. :)

hameMiq.jpg

Endret av KontorPult (Øystein)
  • DCN Poeng 2

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Sitter å vurderer litt frem og tilbake angående lakk, for målet er ikke å få en strøken bil, men en brukbar og holdbar en. Dermed bryr det meg lite om det ikke blir perfekt, bare rusta holdes borte.

Planen er foreløbig:

2 strøk Owatrol Olje - Med tørk mellom hvert strøk.

Så kommer jeg til der jeg tenker, to alternativer:

1. Quick Bengalack, Metallgrunning med rulle først, så Universal lakken i riktig blandet farge og rulle på med rulle. Altså rullemale.

2. Den klassiske måten: Grunning på sprayboks, lakk på sprayboks i riktig farge og klarlakk på sprayboks.

I og med at det ikke skal være så nøye burde man jo klare å få til et greit resultat med Bengalack som holder? Har sett mange har brukt det og har fått det holdbart. Eller er det bedre å gå for den klassiske metoden?

Tenkte jeg skulle sparkle noe i den bakre hjulbua, da det er vanskelig å få rettet opp noe mer her, noen anbefalinger over hva jeg burde bruke?

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Owatrol Olje er det beste som man kan bruke for å holde rusta borte, overflaten blir ikke perfekt, men det holder rusta borte. Er endel her på forumet som har brukt det, og fått et greit resultat som har vært holdbart. Så utifra det folk sier, så burde det vel være noe av det bedre, enn alt av dette Brunox og rusthindrene greiene som selges, som ofte kommer tilbake? Det er ihvertfall min oppfatning etter å ha lest endel rundt om det. :)

 

2-dørs er sjeldent nok, og enda sjeldnere å Sedan utgave, det solgte nesten ikke, og mange ble vraket. De fleste 2-dørs som lever nå er Combi-Coupe. Personlig liker jeg 2dørs best i Sedan :) 

Endret av KontorPult (Øystein)

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke fint uansett om du ruller eller bruker bokselakk, så hva med å bare ta det billigste? :lol:

For å være litt mindre negativ: Om du lakker den med benga tror jeg aldri du kan lakke over med noe som helst bortsett fra benga uten at det begynner å koke. Kanskje du en gang får lyst til å gjøre det skikkelig, da er det kjipt om heeele bilen må strippes for benga før du kan begynne. Blir helt sikkert masse jobb og masse penger ut av det. Og hvor bra holder denne komboen med owatrol, metallgrunning og benga rusten borte?

Når vi malte russebilen vår for noen år siden brukte vi benga, og det ser jo greit ut på avstand, men holdt ikke helt DCN-standar :) Leste om en som rullemalte og våtslipte mellom hvert lag, det ble egentlig ganske fint. Skal se om jeg klarer å guugle meg fram til tråden igjen.

Fordelen med spraylakk er at du slipper å ta hele bilen, men overgangene blir kanskje ikke fine uansett? Vanskelig å få til en bra match på fargen, også tror jeg man skal ha lakkert endel for å få til en fin overgang mellom gammel og ny lakk.

Det viktigste er uansett at du tar masse biler og legger ut her :)

 

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Idag hadde jeg et strøk til på bakre hjulbua, og tok første strøk på fremre. Deretter fikk jeg den opp på firesøylern for å se litt etter rust.

SNnxNKY.jpg

Kanalene ser utrolig fine ut, så godt som null rust! Men dørene derimot, de er morkne, skikkelig morkne.

i1fzZsU.jpg

M46k2fK.jpg

Under ellers er det noe overflaterust, men ikke så kjempeille.

Fremme ved motor:

gl4Hwxj.jpg

Er vel egentlig mest hjuloppheng som er rustent, ala bærebruer, aksler, etc.

AiSQkZU.jpg

vBvrBie.jpg

WwwGML8.jpg

 

Tenker at det er smartest å gå for grunning, lakk og klarlakk, som du sier sandera, så kan det jo hende jeg vil ha den hellakkert en gang senere. Og i og med den er så bra under, så er det godt mulig :)

Men jeg skulle visst ikke slippe unna reservehjulsbrønn problemet denne gangen heller... Tett drenering, dog kommer ikke vannet ut, og det blir liggende. Kliss blaut i hele brønna, og lakken flasser, så her må det også gjøres noe.

1gI84Q0.jpg

Men på den positive siden: Jeg fant to sett splitter nye vindusviskere til den neddi der! + masse annet skrot, bl.a pusseskin (fyfy!) og engangssvamper...

Endret av KontorPult (Øystein)
  • DCN Poeng 3

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten en vindusvisker og et sidespeil om du kunne trenger noen av delene? Ligger igjen fra når jeg hadde OG900,  og ser ikke ut som jeg får bruk for det med det første. Alt er helt nytt og du skal selvfølgelig få det gratis

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Har forresten en vindusvisker og et sidespeil om du kunne trenger noen av delene? Ligger igjen fra når jeg hadde OG900,  og ser ikke ut som jeg får bruk for det med det første. Alt er helt nytt og du skal selvfølgelig få det gratis

Det kan jo alltids være kjekt å ha, hvor holder du til? :)

Apropos, er det ikke gammelsdags lakk på denne? Altså tett farge uten klarlakk? Så da blir det vel feil å begynne å klabbe med metalliclakk og klarlakk? Eller hvordan det nå fungerer?

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde iallefall Metallic og klarlakk på Galant'en min fra '89. Om man har metallic-lakk så har man hundre prosent sikkert klarlakk også, stemmer ikke det? 

Vet ikke helt jeg. Kommer sikkert noen som er litt skarpere enn meg og svarer deg snart. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde iallefall Metallic og klarlakk på Galant'en min fra '89.

...så må du huske at alle Galant'er er veldig forut for sin tid også, da, Bakken :P

Øystein; skikkelig god innsats! Det krever mye pågangsmot det prosjektet her, det er helt sikkert. Og du er jo godt i gang allerede.
Kult at du har sikra deg en såpass "sjelden" type av denne modellen, da! Det gjør jo at det er enda bedre at du tar vare på den :D 

Endret av Anders MK

The more you clean, the more you’ll notice it's dirty. If you’re not careful you’ll end up polishing the inside of the tyre valves and then not wanting to use your car if it’s raining. This behaviour is called “being a concours enthusiast” and it’s very dangerous. Many “concours enthusiasts” go on to be murderers.
- Jeremy Clarkson
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så må du huske at alle Galant'er er veldig forut for sin tid også, da, Bakken :P

Øystein; skikkelig god innsats! Det krever mye pågangsmot det prosjektet her, det er helt sikkert. Og du er jo godt i gang allerede.
Kult at du har sikra deg en såpass "sjelden" type av denne modellen, da! Det gjør jo at det er enda bedre at du tar vare på den :D 

Ja, det er veldig sant.:D Hadde/har også elektrisk justerbare speil m/ varme, føler det også er noe som ikke er sååå vanlig på biler fra den tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Fått bekreftet fra "Gammalsaabens Venner" at det er gammel solid lakk uten klarlakk, så da gjør det jo ting et hakk billigere, da jeg slipper klarlakk. :)

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...