Gå til innhold

Hjelp til å finne coating.


magne

Recommended Posts

  • Moderatorer

Skal tre inn i coatingens verden.

Første prosjekt blir en bil med svart tak, hvor eier ønsker bedre beskyttelse mot riper og steinsprut til taket. Folie er blitt diskutert, men avslått da eier ikke ønsket at noen skal pelle og surre med å ta ned taktrekket for å fjerne antenne før foliering.

Da blir løsningen en skikkelig ripebestandig coating, som må kunne legges av meg som er nybegynner.

Så langt, etter å ha kikket litt rundt, har jeg funnet en del alternativer som er mulig for en nybegynner å legge uten å tabbe seg helt ut.

Men finner lite om hvilke som er ripebestandige i forhold til hverandre.

Så er det noen som har erfaring med hardhet eller motstand mot riper på enten carbon collective platinum paint, og hvor lett denne er å legge. Evt max protect v1 og v2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

v1 eller v2 var det vel som var ganske grei å legge

UNC-R er vel eventuelt en hard coating som også er et slags gummimembran(burde vel gjøre det litt bedre å repelle stein som kommer flyvende). Men skulle være et helvete å legge. Kan jo alltids spørre en av gutta fra Eiker om de er interessert i å instruere deg i legging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd selv (enda) men da tror jeg GYEON Mohs kan være noe, den er rimelig ripebestandig. Søk på den på youtube og se, og sjekk ut GYEON på facebook, der har de kundebilder lagt ut etter 7000km i børstevask. Imponerende.

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

PolishAngel Cosmic er ISO-sertifisert til 9 på hardhetsskalaen og er like enkel å legge som en voks. Om man får kjøpt den her til lands uten å være sertifisert astronaut aner jeg ikke, men polishangel.co.uk har hvertfall ingen problemer med å selge og sende ut av UKstan.

Ellers har man jo Modesta, men hardhetspåstandene deres er såvidt jeg vet ikke verken sertifisert, verifisert eller dokumentert noe sted...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

V1 er like lett å legge om en voks, ca 12mnd holdbarhet. V2 legges på 1 og 1 panel, buffes med en gang etter påføring. Holder ca 18mnd alene. V1 kan toppes med V2 eller UNC-R.

Legger du V1-V2 så blir det nok knallbra :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Noen som har fått testet ripebestandigheten til de forskjellige coatingene? Har feks max protect noen skala over hvor god beskyttelse (hardhet) v1+v2 gir?

Gjør ikke så mye om jeg må legge coatingen hver 12. mnd. Det viktigste er at jeg klarer å legge den, og at den gir skikkelig motstand mot riper.

Taket er sort SS lakk i kategorien veldig myk og lite ripebestandig (japselakk)

Polishangel cosmic er et fint alternativ hvis den er er sertifisert til den hardhetsgraden. Ser at den som var tilpasset farge var mye dyrere?

Endret av magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn eg forstår det ut ifra nettsiden, så er v1 tung å legge, og v2 enklere? Har eg missforstått helt her?

IGL Kenzo master installer

 

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

 

 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Sånn eg forstår det ut ifra nettsiden, så er v1 tung å legge, og v2 enklere? Har eg missforstått helt her?

V1 er lettest :) V2 er omtrent like lett å legge

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Noen som har fått testet ripebestandigheten til de forskjellige coatingene? Har feks max protect noen skala over hvor god beskyttelse (hardhet) v1+v2 gir?

Gjør ikke så mye om jeg må legge coatingen hver 12. mnd. Det viktigste er at jeg klarer å legge den, og at den gir skikkelig motstand mot riper.

Taket er sort SS lakk i kategorien veldig myk og lite ripebestandig (japselakk)

Polishangel cosmic er et fint alternativ hvis den er er sertifisert til den hardhetsgraden. Ser at den som var tilpasset farge var mye dyrere?

Ser ikke noen grunn til å ta den fargetilpassede, egentlig.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn i det hele tatt

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Og holdbarheten til PA cosmic skal være bra? (har sett at PA vikings shield, som jeg har en uåpnet flaske av, ikke har scoret høyt på holdbarhet under tester her inne)

Hvordan er vannskrekken på cosmic sammenliknet med max protect v1 og v2.

Hvordan er det med forberedende arbied? Er det noen av disse som krever noe mer enn en vanlig runde polering og wipedown med IPA?

Hvordan er det evt med støvet som microfiber ligger igjen? Blir disse støvkornene kapslet inn med coating? eller er coatingen med lettflytende, så man kan tørkevekk støvkorn etterpå, evt blir støv liggende oppå, så det blir borte ved neste vask?

Er som sagt helt grønn på coating, men skal bli spennende å prøve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Cosmic har 8 års garanti gitt at man etterbehandler hver 18. måned. Beading og sheeting sies å være veldig bra.

Forberedelser omfatter vanlig poleringsrunde for å fjerne riper, etterfulgt av en primer som kan fungere som finsteg. Denne buffes så av, og så legger man Cosmic over, lar den ligge i 30-60 minutter avhengig av temperatur og luftfuktighet. Den skal herde i 24 timer før den utsettes for elementene, og holdes unna vann de første 6 timene etter buffing. Herdetiden kan kuttes til 6 timer ved bruk av IR-lampe.

...hvis jeg har forstått prosedyren riktig. ØrjanA og Christer R er sertifiserte astronauter og kan sikkert svare mer utfyllende :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Da har jeg forespurt svar fra de flyvende ekspertene :)

 

 

V1 er like lett å legge om en voks, ca 12mnd holdbarhet. V2 legges på 1 og 1 panel, buffes med en gang etter påføring. Holder ca 18mnd alene. V1 kan toppes med V2 eller UNC-R.

 

Legger du V1-V2 så blir det nok knallbra :)

 

 

Sånn som jeg har skjønt det er UNC-R et lite he******e å legge? Må legges i 21,06 grader og buffes av etter 55,48 sekunder?

Har riktignok oppvarmet garasje, men ikke temperaturkontroll eller kontroll over luftfuktighet der inne.. Så det er i så fall v1 og v2 som er aktuell.

 

Lurer fortsatt på evt erfaringer med carboncollectiv platinum paint coatingen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
Da har jeg forespurt svar fra de flyvende ekspertene [emoji4]Sånn som jeg har skjønt det er UNC-R et lite he******e å legge? Må legges i 21,06 grader og buffes av etter 55,48 sekunder?

Har riktignok oppvarmet garasje, men ikke temperaturkontroll eller kontroll over luftfuktighet der inne.. Så det er i så fall v1 og v2 som er aktuell.

 

Lurer fortsatt på evt erfaringer med carboncollectiv platinum paint coatingen også?

Det kommer helt an på. Så lenge du er under 18-20 grader så er den forholdsvis grei å jobbe med. Dog ville jeg ikke gitt meg ut på UNC-R som første coating :) fordelen med UNC-R er at den ikke blir en glasslignende hinne men er som sagt en gummi membran og dermed litt elastisk ift steinsprut og kan til en viss grad beskytte bedre mot steinsprut enn tradisjonelle coatinger. V1 og V2 stiller seg litt mer i den normale gata. Men V2 kan ikke legges i lag eller toppes.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R

Har ikke så mye å tilføre,Cosmic må du være sertifisert for å ligge,samme med Modesta. Ellers stemmer fremgangsmåten til Christer godt angående Cosmic. Og eg har ikke brukt noen av de andre coatingene som blir nevnt over her :-)

Men Cosmic er forholdsvis enkel å ligge,samme med Cquartz og Modesta bc09. Hadde du hatt mulighet så ville eg valgt 09 pga brukervennlighet,tror det skal godt gjøres å gjøre noe feil. Den skal bare påføres og tørkes forsiktig av igjen,panel for panel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hvilken primer er det snakk om til PA cosmic?

Tipper pris blir litt avgjørende for hvilken coating som blir valgt. Alternativt videresender jeg kameraten med det sorte taket til en av coating gutta her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som svar er litt forskjellig. Jeg skal legge coating selv på bilene til vinteren. Og lurer på hva som er mest holdbart og enklest! Nanolex si3d, er ikke den enkel å legge? Ser slik ut på noen YouTube videoer jeg har sett. Jeg er åpen for forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvilken primer er det snakk om til PA cosmic?

Tipper pris blir litt avgjørende for hvilken coating som blir valgt. Alternativt videresender jeg kameraten med det sorte taket til en av coating gutta her inne.

PA har en egen primer som heter Invincible eller noe tilsvarende pretensiøst som selvsagt ikke er med i Cosmic-settet, men må kjøpes utenom.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...