Gå til innhold
askimso

Epoxybelegg erfaring

Recommended Posts

askimso

20150911_105437.thumb.jpeg.8b757c4a3fa7b

Det er mange tråder om epoxybelegg så jeg ønsket å dele min erfaring. Jeg kjøpte inn varene fra epoxygrossisten via en annonse på finn.no om halv pris på epoxy med skadet emballasje. Produktene jeg fikk var selvsagt feilfrie med noen mindre bulker i spannene.

Jeg startet med vasking av belegg med den medfølgende rensevæsken. Bruke en pumpekanne til å fordele rensevæsken (blandet med vann 1:30) utover gulvet. Etter noen minutter vasket jeg av med høytrykkspyler. Mye vann for å være sikker på at all såpen var borte. Etter tørking var det på med første strøk, 10kg vannbasert epoxy (grunning).

20150911_105922.thumb.jpg.918d992ee4a7d8Screenshot_2015-09-09-10-52-46.thumb.jpg

Ventet så ca. 48 timer før jeg gikk på med neste blanding (30kg). Denne skulle dekke inntil 60kvm (min er 50). Planen var å legge den i to strøk, så jeg blandet først halvparten av belegget. For å måle opp nøyaktig med base og herder kjøpte jeg en pakkevekt på Jula.

Skjermbilde_2015-09-11_kl._11.02.37.thum20150911_105936.thumb.jpg.02c77c5385f91d

Når jeg var litt over halvveis gikk jeg tom for maling. Jeg var heldig som blandet i to omganger, for arbeidstiden for belegget på 20 minutter gikk fort.

Etter å ha fullført belegget ser jeg at det er en del porer i betongen som kommer frem. Det er for sent å angre på at jeg ikke slipte gulvet før belegg, men vurderer på å kjøpe 30kg til for å se om et nytt strøk gjør susen. Alternativet er å la det være.....

20150911_105533.thumb.jpeg.dd19b2d8434e320150911_105732.thumb.jpg.18675d518e6092

.....det er jo "bare" en garasje.......?

Er takknemlig for forslag og innspill for å forbedre resultatet. 

Forøvrig er jeg veldig fornøyd med belegget så langt. Lett å jobbe med, og ser veldig bra ut det gulvet var jevnt og porefritt.

Endret av askimso
Bilder3
  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel

Hvor mye tåler dette belegget? Er det veldig glatt når det blir vått?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
askimso

Hva det tåler vet jeg ikke. Har ikke brukt det enda ettersom det fortsatt herder. Det blir nok veldig glatt med snø og vann, men jeg valgte å ikke strø i noe for å lette rengjøringen. Vurderer å egge ut noen gummimatter i gangsonene om vinteren..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Victor

Sparkle med epoksy lim som du blander litt glasspulver i for å tykne det. Smører du ett nytt strøk epoxymaling opp det kommer de fleste porene frem igjen.
Selvsagt en drittjobb om det er mange/mye porer så da avhenger det hvilken standard du ønske.

Tror også disse porene kan gjøre at malingen begynner å løsne senere da det trenger vann ned til betongen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
thomasbert

Jeg kjøpte epoxy fra epoxygrossisten i 2013, gulvet er meget fint ennå. Jeg bruker det også som et hobbyverksted, så blir litt slitasje i garasjen:) 

Jeg ville sparkelt eller lagt et nytt lag med epoxy slik at du ikke får vann ned i hullene der. Synes det så meget strøkent ut da, Askimso:-)

@marius - Jeg strødde litt sand i for å unngå at det blir glatt, det fungerte helt utmerket:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sekse

Hadde lignende problemer med porer når jeg og pappa malte garasjegulvet hans for et par år siden.

Endte med et lag eller to ekstra med epoxy så ble det bra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
askimso

Sparkle med epoksy lim som du blander litt glasspulver i for å tykne det. Smører du ett nytt strøk epoxymaling opp det kommer de fleste porene frem igjen.
Selvsagt en drittjobb om det er mange/mye porer så da avhenger det hvilken standard du ønske.

Tror også disse porene kan gjøre at malingen begynner å løsne senere da det trenger vann ned til betongen.

Takk for forslag. Jeg sjekket med leverandøren og de foreslo en type epoxysparkel de hadde. Jeg har nå kjøpt 1kg sparkel og ytteligere 30kg med epoxymaling. Da må det vel bli bra tror jeg. Jeg sender oppdatering når jeg har fått dette på plass.

Jeg kjøpte epoxy fra epoxygrossisten i 2013, gulvet er meget fint ennå. Jeg bruker det også som et hobbyverksted, så blir litt slitasje i garasjen:) 

Jeg ville sparkelt eller lagt et nytt lag med epoxy slik at du ikke får vann ned i hullene der. Synes det så meget strøkent ut da, Askimso:-)

@marius - Jeg strødde litt sand i for å unngå at det blir glatt, det fungerte helt utmerket:)

Bruker du garasjejekk med metallhjul rett på epoxygulvet? I så fall hvordan går det? Det er vel den jeg er mest redd for i forhold til gulvet. Jeg har også tenkt å ha båt i garasjen som står på en krybbe med fire kompositthjul.. Håper det går bra, men det blir jo relativt høy punktbelastning.

Hadde lignende problemer med porer når jeg og pappa malte garasjegulvet hans for et par år siden.

Endte med et lag eller to ekstra med epoxy så ble det bra :)

Høres bra ut. Jeg har kjøpt litt sparkel også før neste strøk for å være helt sikker. Tar dette på alle de store porene i alle fall. Jeg satser på at de minste som er spredt godt utover gulvet forsvinner med neste strøk maling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mstrandbo

Jeg bruker garasjejekk rett på gulvet. Det går helt fint, men hvis jeg kjøret over en liten stein feks, så drar jeg den etter under hjulet og der lager små riper i epoxybelegget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sekse

Epoxygulvet tåler overraskende mye.

Bruker også jekk med stålhjul og det blir stort sett ikke noe merker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Blankbil / polishduden
Epoxygulvet tåler overraskende mye.

Bruker også hekk med stålhjull og det blir stort sett ikke noe merker

Thuja?

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Robin S

Tipper rododendron

Endret av Robin S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig