Gå til innhold
jonka

Silikon og "innbrent" gummi flekker på skinninteriør

Recommended Posts

jonka    0
jonka

Min kjære far lånte bilen min, og plasserte et dekk i passasjersetet foran, og lot det stå der i noen dager i solsteiken i sommer. Resultatet ble et mindre pent dekkavtrykk i det grå skinninteriøret mitt.

Har forsøkt å rense det bort med litt av hvert, men det hjelper lite. Fant også noen flekker med sort silikon på ryggen av passasjersetet foran, men dette er ikke på skinn, men på plast.

Noen forslag til hvordan jeg bør angripe dette?

Endret av jonka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Hva med surfex i forskjellige blandingsforhold? Jeg har brukt 1:5 på interiør og 1:30 uten problemer. Vasker over med en klut med rent vann rett etterpå, og egnet middel for overflaten (vinyl, skinn). Prøv på en liten flekk først.

Eller så finnes det jo også rensemiddel for skinn, men det har du vel prøvd?

EDIT: silikon fjernes best med silikonfjerner. Men prøv alltid på ett lite synlig sted først.

En neglebørste eller noe annet er en grei ting å skure med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonka    0
jonka

Takk, skal teste Surfex i kveld :)

Så også at lighterfluid kan virke mot silikon, skal gi det et forsøk om Surfex ikke virker.

Bør jeg bruke en børste for å rubbe det godt inn i skinnet?

Har ikke noe egnet middel for å gå over skinnet med etter rensen, men så på f.eks Swisswax leather care kit - går over med det etter renseforsøkene.

Skal ta noen før- og etter bilder også, i tifelle 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Zalo er også ganske bra, sammen med en neglebørste. Men det skummer ganske mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kimmen    36
Kimmen

Sitrusrens kan også virke, men vær forsiktig og ikke skrubb hardt. Begynn mildt og jobb deg oppover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonka    0
jonka

Bor i Trondheim, og var innom Bilpleiebutikken nå, og handlet litt Polish Angel skinnrens og conditioner, samt børste og svamper.

Fikk en av gutta der til å se på flekken, og han prøvde seg på den med en kraftig skinnrens og børste, og endte opp med å fjerne fargen på skinnet der han testet. Så nå ser det enda verre ut enn før, heh.

Må kanskje gå for oppfarging av forsetene da, kjører jeg vanlig vask+skinnrens før påføring av farge, eller bør jeg forsøke å "avfarge" begge forsetene så de ser like ut før oppfarging?

Endret av jonka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

Er vel vanlig rens før farge. Hugs å ta vekk fett ifra skinnet før farging. Lighterbensin blir ofte brukt for det. Er nettopp starta ein annen tråd her på interiør som handler om slitte skinnseter og farging. Du får lese litt der :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonka    0
jonka

Har lest den :)
Lurte bare litt siden jeg nå har en ganske mørk flekk, vil den være synlig etter farging?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig