Gå til innhold

ØrjanA sin VW Transpsorter 2,5TDI 4Motion


ØrjanA

Recommended Posts

ØrjanA

Endret bilbehov i heimen etter sommeren fikk meg ut på finn.no IGJEN. Fast bestemt på T5 og med stort lyst på 4Motion så ble finn.no endevendt i en drøy uke. Fant først en bil hos forhandler i Grimstad som jeg skulle ha, men grunnet litt surr så forsvant den. Fikk da en knall god pris på denne:

IMG_2462_zpsvgtbk8ql.jpg

2009 Transporter 2,5TDi 130hk 4Motion med 96.000km på veien. Ble informert om at den hadde hatt en skade og var bygd opp igjen. Så var forberedt på det meste egentlig når turen nedover til Grimstad ble bestemt. Ser relativt grei ut. Fronten er byttet til facelift og det samme med baklampene. Ellers er så og si hele bilen omlakkert nylig og det er nok tatt en og annen snarvei her, men har da sett det mer ille en dette. Helt greit utstyrt:

-Webasto
-Varme i varerom
-Skyvedører på begge sider
-Ac
-Hengerfeste
- 2 sett kjipe 16" alufelger
-Komfortvegg
-Kledning i hele høyden på varerommet + taket
-LED downlights i taket bak i varerommet.
-220v strømuttak på førerstolen
-220v strømuttak x2 i varerommet
-Lakkert helt ned
-Lyktebøyle m/1000-metere
-Diskolys på taket samt i vindu i bakluka
-Facelift front 
-Facelift baklykter
-Lakkerte fangere M/Kurvelys foran

EU-godkjent i mai 2015 med kun feil på skiltlys.... vell vell brum brum..... Kjekt å ta EU-kontroll på eget verksted før bilen selges.
Ellers tight og fin å kjøre. Er byttet Turbo på den +++++

Noe planer er det jo alltid.
-Senk
-Nye hjul (på sommer i første omgang)
-Nytt spiller da den som står i suger
-Oppgradere høytallerne
-Sette inn dobbe benk så jeg får med unga på tur
-Bytte til orginal lysbryter med tåkelysforan da dette er ettermontert og med en egen bryter for tåkelysene
-Fjerne bakrutevisker
-Blende av glass i skyvedør og bakluka med hvit folie ELLER sote disse rutene så mørkt som mulig
-Få tak i førerstol m/samme setetrekk som benken jeg har kjøpt og med armlener

Tenker det starter med dette så detter det sikkert på mer fortløpende :P

Et par halvdårlige bilder, men får duge i denne omgang....

IMG_2451_zpsna3gibly.jpg

IMG_2449_zpshsoamjyb.jpg

IMG_2464_zpslsydatfu.jpg

IMG_2465_zpsqvqvwsnb.jpg

IMG_2463_zpsbikqj4qn.jpg

IMG_2447_zpscjrjjwkh.jpg

Sånn, da var benken på plass og noe småplukk bestilt hos Møller. 

IMG_24671_zps1cjyn9sl.jpg

I følge selger kommer benken fra en 2011 modell, men alle produksjonslappene på understell, sittepute etc viser at den er fra en 2015 modell da den er produsert i sensommer/høst 2014 :D

Etter en "liten" tur over grensen til søta bror og Ørebro Bildemontering

IMG_2583_zpscwyfyrph.jpg

Var endelig den NYE førerstolen på plass. Hentet fra en bil med hele 19km på veien før det var bråstopp for den gitt....

IMG_2584_zpsbnp7416p.jpg

Endelig er benk og stol samlet

IMG_2585_zps87wxjsnc.jpg

Rastløs som jeg er når noe nytt er på plass så ble det bytte i kveld gitt

Før:

IMG_2586_zpsrbahglxb.jpg

Etter:

IMG_2587_zpsk8rr1bsf.jpg

IMG_2588_zpskaze3dta.jpg

Før:

IMG_2589_zps2vudq3ht.jpg

Etter:

IMG_2591_zpszysn7m8a.jpg

Nå gjenstår det bare å få time på trafikkstasjonen for godkjenning av bytte fra 2 til 3 seter..

Hadde et kurvelys som ikke har virket. Forsøkte å bytte pære uten at det hjalp. Disse er ettermontert så lett å følge de riktige kablene. fant kabelbrudd med en kabelsko så fikk ordnet det. Har irritert meg at jeg må ta av fronten på stereoanlegget når bilen parkeres da det står med konstant strøm. Nappet ut spilleren og byttet om på de nødvendige ledningene. Fikk også røsket ut endel "drit" jeg ikke vil ha. Bytter heller spilleren til en mer komplett spiller med alle disse komponentene integrert.

IMG_24801_zpssynqs8m4.jpg

Bakluka m/bakrutevisker:

IMG_24771_zps0a3bdpw7.jpg

Fjernet visker m/motor og satte inn glassplugg fra Parts And Retards:

IMG_24781_zpsiebacyqz.jpg

Fikk også på det obligatoriske merket som alle mine biler får ;)

IMG_24791_zpsdrzvhey7.jpg

Og vips så lå det 4 stk 20" felger med dekk og ventet på meg hos Parts & Retards :) Ble AC Swagger i 9"x20" ET 38 med Falken 275-35-20 dekk. Kommer justerbart senk, men rekker det ikke før ferien så det får vente, men de enste uke skal den bare stå og hvile i garasjen så det går nok så fint så ;)

Ny felg VS. Gammel felg:

IMG_2650_zpsnsrg10ap.jpg

Før hjulbytte:

IMG_2648_zps4injei8k.jpg

Etter hjulbytte:

IMG_2652_zpsru1bih90.jpg

IMG_2668_zpsnbwairbf.jpg

- - - Updated - - -

Ny spiller er på plass i bilen

IMG_2666_zpsr23rtlg1.jpg

Har også en gammel forsterker og en 10" Pioner bass i kasse stående jeg tenkte jeg skulle se om jeg ikke fikk dyttet inn i bilen ;)

IMG_2667_zpsxp3rwuyr.jpg

Med bytte av jobb ble det plutselig andre bruksområder for bilen. Nå driver jeg på fulltid med bilpleie og har hatt noen jobber der jeg har måtte "rykke ut " til kunden. Tungvindt å da måtte pakke ned produkter og utstyr så fulgt med en stund på finn.no etter PENT brukte varebilinnredninger for å kunne bygge opp en mobil bilpleie/detailing enhet. 
Fant tilslutt et par moduler til salgs til en grei pris (etter litt pruting) så de ble hentet. Ville samtidig "pusse opp" varerommet da det kunne sett bedre ut. Ble kjøpt inn mengder med sort og mørkegrått stoff til å kle f.eks basskasser med samt sterkt spraylim/monteringslim. Samtidg ble det kjøpt inn ruller med gummimatter for å tilpasse til gulvet for å dekke de slitte og stygge gulvplatene. 

Startet med å demontere gulvplatene. Ikke en dag for tidlig med tanke på åssen det så ut under:

IMG_3870_zps8exj2jrp.jpg

IMG_3871_zpsfq5j12e7.jpg

IMG_3872_zpsej266zul.jpg

IMG_3874_zpsurqehxnj.jpg

Så ble veggene ribbet for kledning.  alt av skruer etc på skilleveggen ble også fjernet for å også trekke denne med stoff. Valgte mørkegrått til taket og skilleveggen og sort til veggene.

IMG_3875_zpsh3aqegoh.jpg

IMG_3876_zpspyplymc5.jpg

Veggen ferdig kledd:

IMG_3882_zpsxcypxayw.jpg

Første gulvplate ferdig kledd med antisskligummibelegg. Ting og tang ligger utrolig stødig på dette underlaget.

IMG_3878_zpskqhgjucf.jpg

Gulvet ferdig og begynt på sidene.

IMG_3883_zpsjrv038je.jpg

IMG_3884_zpsh7ky2mru.jpg

IMG_3886_zps1cfoaubi.jpg

IMG_3885_zps6ezt1v3h.jpg

Første side ferdig og første del av innredningen på plass

IMG_3887_zpst1xibowu.jpg

IMG_3888_zpsvprqxzs2.jpg

Venstre sidepanel ferdig

IMG_3913_zpsat1eoudz.jpg

Taket ble da også ferdig

IMG_3919_zpsgqcn7pts.jpg

IMG_3920_zpsg6cio6zx.jpg


IMG_3921_zpsry8sb25n.jpg

Siste del av innredingen ferdig montert

IMG_3917_zps3jnujoje.jpg

IMG_3916_zpsatlrxnfw.jpg

Så var det tid for å fylle opp i hyllene

IMG_3923_zpsgu0ibrtq.jpg

IMG_3922_zpszxhx0bpe.jpg

IMG_3925_zpsx2n9txur.jpg

Og dermed kunne kursen sette mot Bergen/Os for 4 dager med kursing innen bilpleie/detailing. Fremdeles litt som gjenstår. Skal også ta begge skyvedørene på innsiden samt glasset i høyre skyvedør og i bakluka skal blendes av med hvit folie på utsiden for å hindre innsyn i bilen.

 

  • DCN Poeng 13

http://www.facebook....dreassenAutospa              http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak


Sertifisert Scandic Shine Detailer   Cosmic Detailing Center  Sertifisert    Scholl Concepts bilpleiesenter    

Sertifisert Polishangel Detailer   Nanolex Certified Detailer   DCN Approved Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ble bra dette her Ørjan.. du er en tusenkunstner :) 

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Ser veldig bra ut dette.

Eneste jeg vil anbefale er å ha tett lokk på alle bokser som har microfiber og annet utstyr som ikke har godt av å få støv på seg før bruk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil! På tide at det kommer flere varebiler her! Har selv en 2011 Caddy som bruksbil.

Har ikke laget noe tråd om den da den er veldig kjedelig og se på dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØrjanA

Ble bra dette her Ørjan.. du er en tusenkunstner :) 

Takk for det Truls. Er som poteten, kan brukes til ALT :P

Dette ser bra ut Ørjan:)

Takker :D

Ser veldig bra ut dette.

Eneste jeg vil anbefale er å ha tett lokk på alle bokser som har microfiber og annet utstyr som ikke har godt av å få støv på seg før bruk  :)

Takker.

MF og pads ligge rtil vanlig i tette transportkasser og ikke i plastboksene uten lokk. Skulle dog ha med meg så mye denne gangen at det måtte bli noe i bokser også ;)

Flott bil.

Transporter kan bli så stilig når de bli fikset litt på

Takk takk. Bare få på senk nå så er mye gjort!

Fin bil! På tide at det kommer flere varebiler her! Har selv en 2011 Caddy som bruksbil.

Har ikke laget noe tråd om den da den er veldig kjedelig og se på dessverre.

Takk for det. Ikke mange varebiler her inne i showcase delen av forumet

http://www.facebook....dreassenAutospa              http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak


Sertifisert Scandic Shine Detailer   Cosmic Detailing Center  Sertifisert    Scholl Concepts bilpleiesenter    

Sertifisert Polishangel Detailer   Nanolex Certified Detailer   DCN Approved Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØrjanA

Ser ut som størrelsen på de nye hjulene dine er større en originalt også? 

Litt større e de, men innenfor tillatt rulleomkrets. Har resultert i at speedometeret nå faktisk ikke har missvisning!!

http://www.facebook....dreassenAutospa              http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak


Sertifisert Scandic Shine Detailer   Cosmic Detailing Center  Sertifisert    Scholl Concepts bilpleiesenter    

Sertifisert Polishangel Detailer   Nanolex Certified Detailer   DCN Approved Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne så bra ut. Flotte mods.

Synes høyden ser fin ut som den er nå. 

Senk vil vel forringe noen av egenskapene på vinterstid? 

2017 - Skoda Octavia, 1,8TSI, 4x4, DSG - Quartz grey

(X) 2012 - Skoda Octavia - Antrasitt grå
2013 - Nissan Leaf Tekna - Dark metal grey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØrjanA

Kan ikke kjøre med 20" uten senk på bilen stihan [emoji14] Uansett er det så høy bakkeklaring på denne at å senke den 50-60mm spiller ingen rolle for mitt bruk [emoji6]. Skal ikke utenfor asfaltert vei, ikke med vilje i alle fall [emoji23]

http://www.facebook....dreassenAutospa              http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak


Sertifisert Scandic Shine Detailer   Cosmic Detailing Center  Sertifisert    Scholl Concepts bilpleiesenter    

Sertifisert Polishangel Detailer   Nanolex Certified Detailer   DCN Approved Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...