Gå til innhold

Trenger hjelp ang bilstereo!


sansb94

Recommended Posts

Har da gått til innkjøp av forsterker og sub for første gang. Har ganske lite peiling når det gjelder akkurat dette så håper noen kan hjelpe meg. Problemstillingen er som følgende:

Forsterkeren min går i "rød modus" når jeg kommer på et spesifikt nivå (3/4) volum på spilleren min. Antar dette er en type Protection Mode?

jeg kjøpte dette anlegget fra Judy's Bilstereo (latterligste firma jeg noen gang har vært borti). 

Merker også at forsterkeren blir veldig varm ganske så fort..

 

Kan legge til noen bilder av hvordan jeg har koblet alt på forsterkeren i morgen

image.jpg

image.jpg

Endret av sansb94
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tjukk strømkabel har du? Har vært borti at forsterkere har kuttet pga tynn strømkabel før.
Det høres ut som at forsterkeren går i protection modus ja.
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tjukk strømkabel har du? Har vært borti at forsterkere har kuttet pga tynn strømkabel før.
Det høres ut som at forsterkeren går i protection modus ja.
 

 

 

bruker dette 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Om jeg ikke er på jordet så trekker subben din 83A. Mest trolig er kabelen god nok men du bør kanskje få på en kondensator?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke er på jordet så trekker subben din 83A. Mest trolig er kabelen god nok men du bør kanskje få på en kondensator?

så det er ikke behov for større forsterker?

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hehe det er jeg dessverre ikke sikker på.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert, men det ser ut som delefilteret i forsterkeren er avslått. Hvis den driver kun en sub bør du sette den i "Low pass mode", så du slipper å brenne spolen i subwooferen med for høye frekvenser. Tvilsomt at det er derfor den går varm, men...

Hvor har du koblet jordingen fra forsterker til jord? Jord fra batteri til jord er av samme kaliber som jordingen fra forsterker?
Ellers kan kondensator være en løsning, ja. Den tar "toppene" fra strømtrekket, og gir et mer stabilt strømtrekk.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har feilkoblet subben med tanke på hvilken forsterker du bruker. Den har 2x2ohm spoler, og du har koblet den i 1ohm (kan velge mellom 1 og 4 om du enter parallell eller seriekobler) og forsterkeren tåler kun 4ohm brokoblet. 

http://www.ground-zero-audio.com/components/com_jshopping/files/demo_products/GZIB_3000SPL_OM_042015.pdf

Det vil si at du overbelaster forsterkeren, og den går i protect for å beskytte seg selv før noe ryker. Kobler du den om til 4ohm (seriekobler - se øverste diagram i manualen.) så er det koblet korrekt i forhold til hva forsterkeren tåler. Kjøpte du dette som en pakke fra Judys? Snodig valg av forsterker til å drive den subkassen egentlig.  

 

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik, rød strek mellom tilkobl.punktene er en lask du må koble sjøl. Da er elementene i serie og impedansen blir 4 ohm

 

 

image.jpg

beklager at jeg spør så dumme spørsmål.. Er jeg nødt til å ta ut selve subben fra kassen eller skal jeg gjøre alt fra utsiden? Skal jeg fra utsiden laske + til - også koble de 2 andre + og - inn på forsterkeren? Hvorfor har jeg 2 kanaler på subkassen når jeg bare har 1 element?

 

igjen, sikkert et dumt spørsmål 

Endret av sansb94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgtaleren din har 2 spoler. Det er for at ein skal ha fleire valgmuligheiter ved tilkobling. 

Du tar vekk dei originale laskene imellom spolene og kobler sånn som Oddatle viser.

Du kobler opp på utsiden. Er jo ein grunn til at det er lagt opp ledninger ifra spolene på subben til kontakten på utsiden ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgtaleren din har 2 spoler. Det er for at ein skal ha fleire valgmuligheiter ved tilkobling. 

Du tar vekk dei originale laskene imellom spolene og kobler sånn som Oddatle viser.

Du kobler opp på utsiden. Er jo ein grunn til at det er lagt opp ledninger ifra spolene på subben til kontakten på utsiden ;-)

Slik, rød strek mellom tilkobl.punktene er en lask du må koble sjøl. Da er elementene i serie og impedansen blir 4 ohm

 

 

image.jpg

tusen takk for all hjelp, skal prøve dette når jeg kommer fra jobb! :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel slik det skal være. Kjapt laget i Gimp.

 

image.jpg.d075ebe95daf327d55a7d3468536b34f.jpg

Endret av Klykken
  • DCN Poeng 2

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...