Gå til innhold

NERTA Active Diamond og CG Skumkanon


Flakkster

Recommended Posts

Hepp!

Kjøpte meg nettopp en CG skumkanon (http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=61_65&product_id=793) samt NERTA avfetting (http://www.swissvax.no/produkter/avfetting/nerta-active-diamond-avfetting) . Jeg er helt grønn på begge disse tinga her, har stort sett vasket bilen ganske ofte og kun med vanlig såpe, så derfor jeg spør:

Prøvde kjapt på lastebilen nå når jeg kom hjem fra jobb, som var full av insekter og drit i fronten. Lurer litt på om jeg blander på rett måte i skumkanon? Først tok jeg som bruksanvisningen sa, ca 5% blanding i kanonen og såpemating på fullt. Synes ikke det skummet i nærheten av hva det gjør på illustrasjonsbildet, men den skummer kanskje ikke så mye denne såpa? Uansett, virket som den fungerte til en viss grad, men ble ikke superimponert. Men men :P Er kanskje ikke meningen den skal trylle heller. Kan legge til at jeg er vant med ganske sterke (sikkert fy-fy) avfettinger fra før av når jeg først har måtte ty til "avfettings-steget"

Deretter prøvde jeg å ha rein NERTA i beholderen, og justere med nivådysa på toppen. Noe mer skum ble det nok, men ikke så mye. Har ingen aning om hvor mange prosent CG-kanona gir på minimum osv med rent produkt oppi, kanskje noen andre som vet?

Gjør jeg noe feil her, eller skummer rett og slett ikke NERTA så allverden? Eller har jeg kjøpt en ræva skumkanon kanskje? :D

Hilsen undrende :rolleyes:

Endret av Flakkster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Nerta active diamond bruker jeg ren i kanonen her, normalt skrur jeg helt igjen og åpner opp igjen 1 cm på dosserings skruen, får greit med skum her da, er ikke barberingsskum av denne, men skal skumme ganske så bra. 

Uansett er ikke skum det som betyr mest, det at den rengjør er viktigst. 5% er ment ut av kanonen, så blander du 5% i beholder først og så dosserer etterpå, blir den nok veldig mild :)

Insekter sitter rimelig godt også, så en trenger ofte et eget middel for å hanskes med de :) 

Endret av truhaa
  • DCN Poeng 1

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noe om den skumkanonen du har,aldri prøvd Nerta heller,da jeg har en del Autofoam å bruke opp,men Nerta går vel ikke akkurat for å være noe søppel..

Hvor lenge henger skummet på da? er ikke meningen det skal bli barberskum,hengetid på 6-7 min bør holde,blir skummet for tjukt så har det mindre effekt da det ikke vil dra med seg noe særlig møkk,som er hele poenget.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :-) Betryggende å høre. Mye av insektene løsnet bare med den milde blandingen, så da fungerer den nok. De satt nok godt, har vært 2x tur-retur trøndelag igjennom insane fluomania, så var en del for å si det zånn.

 

Skal teste på personbilen nå, nødvask :)

Endret av Flakkster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bug Remover fra Autoglaze.no kan anbefales sterkt,jeg har brukt den i hele sommer og er veldig fornøyd, er vel på tilbud til 69kr om dagen om jeg ikke husker feil,blandes 1:30 og er effektiv selv da, 30 liter for 69kr kan bare bli et bra kjøp;) Topper du med litt Nerta etterpå så blir det nok bra:D

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Nerta i skum kanonen men jeg er ikke serlig fornøyd skummet. Rense effekten er helt grei men spesielt sot løser den ikke like godt som Surfex HD... Vurderte og kjøpe ny skum kanon men ettersom du også får dårlig skum av den får jeg prøve noe annet. Jeg har brukt den ren i beholderen med blande skruen på Max eller 1/2 turn tilbake.

Enig i at skummet ikke skal være for tykt men jeg liker at det henger 10-15min og får bløtgjort diverse dritt som henger på lakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp!

Kjøpte meg nettopp en CG skumkanon (http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=61_65&product_id=793) samt NERTA avfetting (http://www.swissvax.no/produkter/avfetting/nerta-active-diamond-avfetting) . Jeg er helt grønn på begge disse tinga her, har stort sett vasket bilen ganske ofte og kun med vanlig såpe, så derfor jeg spør:

Prøvde kjapt på lastebilen nå når jeg kom hjem fra jobb, som var full av insekter og drit i fronten. Lurer litt på om jeg blander på rett måte i skumkanon? Først tok jeg som bruksanvisningen sa, ca 5% blanding i kanonen og såpemating på fullt. Synes ikke det skummet i nærheten av hva det gjør på illustrasjonsbildet, men den skummer kanskje ikke så mye denne såpa? Uansett, virket som den fungerte til en viss grad, men ble ikke superimponert. Men men :P Er kanskje ikke meningen den skal trylle heller. Kan legge til at jeg er vant med ganske sterke (sikkert fy-fy) avfettinger fra før av når jeg først har måtte ty til "avfettings-steget"

Deretter prøvde jeg å ha rein NERTA i beholderen, og justere med nivådysa på toppen. Noe mer skum ble det nok, men ikke så mye. Har ingen aning om hvor mange prosent CG-kanona gir på minimum osv med rent produkt oppi, kanskje noen andre som vet?

Gjør jeg noe feil her, eller skummer rett og slett ikke NERTA så allverden? Eller har jeg kjøpt en ræva skumkanon kanskje? :D

Hilsen undrende :rolleyes:

Som truhaa er inne på er det litt viktig hva blandingsforholdet er ut av kanonen. Dette fenomenet har vært diskutert her inne flere ganger (en av de her) og da kommer det frem at folk blander ganske forskjellig ut ifra hvilke kanon og hvilke HT de har. Når du vet det forholdet har du litt mer kontroll på om du faktisk opererer innen blandingsforholdet produsenten oppgir eller ei, og da gjør du deg iallefall opp en mening om et produkt på riktig grunnlag. :)

Endret av bsa
la inn link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa litt mer i går kveld. Vet ikke hvordan kvaliteten på CG skumkanona egentlig er (ga dog 799,- for den), men tilogmed med dosering på bånn, kommer det skum :P Men ikke allverden. Skrur jeg videre opp kommer det ganske bra med guffe, men jeg turte ikke skru opp mer enn et et par cm, og da blei det...tja...ikke veldig mye men.

Kjørte i regnvær her om dagen, så ble et "tåkelag" på sidene fra sprutvannet. Dette forsvant ikke etter 10min, men er kanskje ikke normalt at det skal gjøre det heller? Må bare presisere nok en gang at jeg aldri har brukt disse såpene før så er ny på dette. Tidligere har jeg kun spylt med høyttrykk og vasket med MG NXT og vaskehanske, med mindre det har vært helt innforjævli hvor jeg da har brukt Statoil industriavfetting : P Den er insane effektiv, men river voksen av før du rekker å si voks.

Siden andre her får mer skum, mulig jeg kan prøve å vri på enda mer kanskje da? Var redd for at jeg skulle herpe lakken. Ifølge databladet høres det jo ut som det er atomavfall man holder på med. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent i kanonen, og skru til skruen til man får nok skum ;) Største problemet med å skru til på maks er at det går så vanvittig med produkt :P

Kjenner ikke til Nerta spesifikt, men har testet en 5-6 andre og de rengjør best når de får lov å henge litt på bilen. Er bilen ganske ren fra før av så får du ikke gjort noe mer nytte av å lage tykt barberksum, men det bør være såpass at du rekker å få ene halvdelen av bilen hvit av skum før du går løs på andre sida. Sjelden jeg rekker å dekke hele før det begynner å ramle av over fremre hjulbue. Du kan eventuelt forsøke teknikken med å kjøre ganske tynn blanding og dusje over på nytt flere ganger, så ser du jo også lettere at møkka renner av underveis.

Mulig du har mye kalk i vannet ditt? Problemer med å skumme hårshampo f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Nilfisk alto poseidon 3-40XT høytrykk og bruker Nilfisk sin skumsprayer med justering. Dette er fra proffserien til Nilfisk. Jeg har Nerta AD rent i beholderen og stiller skumsprayeren midt i mellom 1 og 2 %. Det blir da tykt skum som henger lenge på bilen. Produktet løser opp vanlig skitt godt. Jeg har tidligere ikke prøvd noe produkt som har gitt så godt resultat, samt vært så drøyt i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Nerta AD, men ikke fått testet den enda. Ublandet produkt - BH Autofoam Vs Nerta AD, så virker Nerta langt sterkere. Kona kom til skade å kaste en av flaskene til skumkanon for en tid tilbake. Kreativiteten ble satt på prøve og i skape fant jeg ei tom flaske som det hadde vært saft på (husholdnings saft?). Den passet ypperlig på skumkanon og har brukt ren BH Autofoam på den. Fungerte bra. Når jeg fikk Nerta AD i hus, fylte jeg opp flaska og satte den i skapet.

Pga vi reiste bort på ferie, tok det 14 dager før jeg fikk testet den. Da var det etset hull i bunn av flaska og alt hadde rent ut... En tube med metalpolish som lå i skapet var rett og slett etset i stykker. En detailerkost var busta gått i oppløsning og ei annen flaske hadde fått hull i bunn - rett og slett etset hull i. Ble litt av en jobb med å vaske alt rent! Aldri vært trøbbel med ren BH Autofoam....

Så ikke gjør samme blemme som meg - ikke prøv deg på billig løsninger med valg av flakse til skumkanon. En liter rett ut av vinduet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Conlogo / Terje

Vi blander denne med 3cm produkt i kanonen vår. Og setter fordeleren på 3-4. Da har jeg skum som ligger i 10min ca. Dette fjerner trafikkfilm, suger møkka ut av gummi. Det gjør alt som skum skal gjøre + litt til. Nå skal det sies som nevnt ovenfor; hvilken skumkanon og HT man bruker kan utgjøre store forskjeller i blandingsforhold. Det beste er å prøve seg frem til man finner en blanding som passer best for den type utstyr man har, siden dette er såpass forskjellig. 

www.conlogo.no

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...