Gå til innhold

Forsikringsdekket karosseriskade og bilpleie


bXmi

Recommended Posts

Hei,

Jeg har fått en middels skade der motparten har tatt på seg skylden. Det ble en liten bulk på venstre forskjerm med lakkskade ned til grunning, skrape på venstre side av støtfangeren der lakken er skrapt av ned til plasten og plasten er dypt skrapt. I tillegg er det et lite hakk på en eike på felgen som går over et polert område. Både skjermen og støtfangeren var behandlet med Gyeon Mohs, mens felgen var behandlet med Gyeon Rim. Det er Møller som skal reparere skadene.

  1. Kan jeg forvente at Møller behandler omlakkerte deler med samme Gyeon-produkter, eller at de setter det ut til noen, eller må jeg gjøre det selv og får dekket produktene?
  2. Det er etter min erfaring ikke mulig å få polerte felger helt 100% ved hakk og skader. Kan jeg forvente nye felger (kan kun kjøpes i sett)?
  3. Jeg er petimeter på at bilen skal være i minst like god tilstand som før (og den var strøken) - hva er deres erfaringer med karosseriskader, og hva kan man kreve?

 

Endret av bXmi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasNordvoll

Hei hå!

 

En på jobben ble rygget i her tidligere i år. Fikk skade på dør og skjermbredere. Bilen var ditec-behandlet og takstmann tok bildet av "ditec flagget" og da fikk han bilen tilbake og delene som var skadet ble behandlet alt på forsikring. Litt usikker på det med felgen da. Kan du dokumentere gyeon behandlingen ?

S&S

S&S #6 MB E-Klasse #5 Volvo V70 #4 VW E-Up! #3 Audi A6 Avant #2 Honda Civic

Kjører nå: 03 Vectra C GTS

                15´VW E-Up!

                99´ Mercedes Benz CLK 230K

Gyeon Certified Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Jeg har rebehandlet to biler som har vært hos meg etter skade. Faktura på delbehandling av bil med Modesta sendt til forsikring. Eier har ikke måttet dokumentere for forsikring at bilen var behandlet, selvom de kunne vise til faktura fra meg.

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at jeg ikke trenger å dokumentere behandling utover at jeg har produktet og kan vise tydelig effekten av det på resten av felgen og ellers på bilen.

Lurte mer på om man får kontantoppgjør eller om man får dekket behandling hos profesjonell part?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre sammenhenger (ved vanlig skade) kan man i alle fall velge å få kontantoppgjør. Hvorvidt det også gjelder deler av skaden er jeg noe usikker på hva praksisen er i de ulike selskapene. Da jeg fikk vannplaning og skrapet min forrige bil for noen år siden fikk jeg reparert bilen, men kunne velge kontantoppgjør for skadene på selve felgene. Så antar at det skal kunne gå fint å få dekket karosseriskadene og likevel få kontantoppgjør for behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØrjanA

Jeg har hatt flere kunder som har hatt bilene sine Cosmic behandlet og fått forsikringsskade. De har ikke måtte dokumentere noe. Jeg har fått bilene til meg etter at skaden har blitt utbedret og fakturert skadesenteret som igjen fakturerer det aktuelle forsikringsselskapet, men der kan det jo være litt forskjellige måter og håndtere akkurat faktureringen på. Alle har fått dekket rebehandling av skadet område samt tilstøtende flater.

Endret av ØrjanA

http://www.facebook....dreassenAutospa              http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak


Sertifisert Scandic Shine Detailer   Cosmic Detailing Center  Sertifisert    Scholl Concepts bilpleiesenter    

Sertifisert Polishangel Detailer   Nanolex Certified Detailer   DCN Approved Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Karosseriskaden ble rettet av Møller og resultatet ble helt perfekt. De sendte imidlertid felgen til Østfold Felgteknikk som gjorde en direkte dårlig jobb med å reparere den. Det var såpass dårlig utført at jeg mener det er kritikkverdig av Møller å engang forsøke å levere ut bilen. Skaden var kun en liten chip på en eike, så det var synd at det skal ta så lang tid.

Felgen har fått fronten diamantslipt på nytt, men maskeringen mellom den ytre flaten på eikene og det lakkerte området har vært unøyaktig og det er nå en svart stripe mellom dem. I tillegg var felgen lakkert på nytt med en farge som ikke var i nærheten av opprinnelig farge. Jeg kan se fargeforskjellen fra 30-40 meter unna bilen både i dagslys og på kveldstid. Til Felgteknikk sitt forsvar så var det svakt av Møller å kun sende en felg til reparasjon. Felgene skal omleveres i slutten av måneden.

Lakkbehandling (Gyeon Mohs) ble utført og bilpleieselskapet fakturerer direkte til forsikringsselskapet. På grunn av at If brukte nesten 3 uker på å svare på om det var aktuelt med kontantoppgjør så trakk jeg det alternativet.

 

 

20150909_1421749669_iOS.jpg

Endret av bXmi
Lagt inn bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Østfold Felgteknikk

Her ser vi det trengs en liten forklaring. Tekst nedenfor er info som verkstedet har fått. Dette har ikke noe med "dårlig" arbeid. Den svarte stripen er ikke "frivillig" og kan velges om er der eller ikke. Se tekst nedenfor.

Her er forklaring på svart stripe som kan være synlig på noen felger som renoveres:
 
Når felger blir produsert av Audi/fabrikk, så benyttes en lik farge på grunningen som lakkfargen, som gjør at det ikke blir noen synlig forskjell mellom den maskinerte flaten, og det som er lakkert. Ved en renovering, er det kun mulig å ha 2 grunninger tilgjengelig, da dette gjør at vi får lakkert alle mørke og lyse farger. Det er ikke mulig for oss å ha like mange gruninger som det er farger tilgjengelig.
 
En felg blir lakkert med grunning, ved antrasitt og grå farger, må det være en svart grunning. Vi legger i etterkant en antrasitt farge som på Audi felgene, for så å maskinere den ytterste del av eiken for å få den polerte to-fargede effekten. Den svarte stripen som kan sees på noen felger (avhengig av design og mørkhet på antrasitt farge) er grunningen som synes i overgangen til maskineringen. Dette er en prosess som styres av maskin, og det er ikke mulig å velge hvor synlig den svarte stripen blir. Våre kunder gir har gitt tilbakemeldinger om at det er akseptabelt nok til at renoveringen ønskes utført sammenlignet med kjøp av ny felg. Det vil kun være fabrikanten av felgen som vil kunne komme nærmere på fargen, og legge en grunning som også er lik fargen. 

Mvh Østfold Felgteknikk AS / Scott

Reparasjoner, Pulverlakkering, Oppretting, Polering m.m.

www.felgteknikk.no - www.facebook.com/felgteknikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, dere har nettopp fått felgen inn til omarbeid fra Møller. Hvis den ikke kan repareres som ny så bør dere kontakte Møller før dere gjør jobben på nytt. Antrasittfargen er imidlertid ikke riktig så lenge den ikke er lik de andre felgene. For øvrig er det tydelig at dette ikke er en Audi-felg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Christer skrev:

Jeg føler at dette ikke er en sak som bør tas offentlig på et forum...

Tiltredes.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, jeg tar tilbake kritikk mot ØF. Samtidig viser dette hvor feil det kan gå når en skade skal repareres og resultatet skal være prikkfritt etter "DCN-standard". De som ønsker å vite hva resultatet blir får sende meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo også noe som heter at man "får hva man betaler for" Forsikringsselskapene betaler ikke ekstra for at møller skal hente ut en ny felg til f.eks 5000,- når den kan fikses tilfredsstillende for 1500,- f.eks. ØF har jo i dette tilfellet fått beskjed om å fikse felgen, ikke gjøre den som ny. Da måtte noen ha betalt for at de skulle bestilt inn nøyaktig den samme grunningen osv osv osv..

Er vel på stående fot første gang jeg har hørt noe negativt om ØF.. :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også meget godt inntrykk av ØF både før og etter denne rettingen.

Her er det Møller og If som må ta ansvaret for manglende kommunikasjon med meg og ØF, da kravet er at det skal fikses til en tilstand som tilsier "som før". Etter at jeg skrev i denne tråden så har det kommet vann på mølla/Møller og forhåpentligvis så ordner det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Oppdatering: If tok først i januar skikkelig tak i saken og etter å ha besiktiget den dårlige reparasjonen av felgen så gikk de med på å gi meg et kontantoppgjør som dekket 4 nye felger mot at de fikk innlevert de gamle felgene. Jeg er fornøyd med utfallet, men på grunn av at dette tok lang tid og krevde mye oppfølging av meg så har jeg skiftet forsikringsselskap.

Oppdatering: If tok først i januar skikkelig tak i saken og etter å ha besiktiget den dårlige reparasjonen av felgen så gikk de med på å gi meg et kontantoppgjør som dekket 4 nye felger mot at de fikk innlevert de gamle felgene. Jeg er fornøyd med utfallet, men på grunn av at dette tok lang tid og krevde mye oppfølging av meg så har jeg skiftet forsikringsselskap.

Endret av bXmi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
Flott. Hold deg langt unna IF. Ting tar så utrolig lang tid der. 

Ventet 6 uker på at Gjensidige skulle taksert en skade som en kunde av de påførte bilen vår.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...