Gå til innhold
bXmi

Forsikringsdekket karosseriskade og bilpleie

Recommended Posts

bXmi

Hei,

Jeg har fått en middels skade der motparten har tatt på seg skylden. Det ble en liten bulk på venstre forskjerm med lakkskade ned til grunning, skrape på venstre side av støtfangeren der lakken er skrapt av ned til plasten og plasten er dypt skrapt. I tillegg er det et lite hakk på en eike på felgen som går over et polert område. Både skjermen og støtfangeren var behandlet med Gyeon Mohs, mens felgen var behandlet med Gyeon Rim. Det er Møller som skal reparere skadene.

  1. Kan jeg forvente at Møller behandler omlakkerte deler med samme Gyeon-produkter, eller at de setter det ut til noen, eller må jeg gjøre det selv og får dekket produktene?
  2. Det er etter min erfaring ikke mulig å få polerte felger helt 100% ved hakk og skader. Kan jeg forvente nye felger (kan kun kjøpes i sett)?
  3. Jeg er petimeter på at bilen skal være i minst like god tilstand som før (og den var strøken) - hva er deres erfaringer med karosseriskader, og hva kan man kreve?

 

Endret av bXmi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
JonasNordvoll

Hei hå!

 

En på jobben ble rygget i her tidligere i år. Fikk skade på dør og skjermbredere. Bilen var ditec-behandlet og takstmann tok bildet av "ditec flagget" og da fikk han bilen tilbake og delene som var skadet ble behandlet alt på forsikring. Litt usikker på det med felgen da. Kan du dokumentere gyeon behandlingen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS

Jeg har rebehandlet to biler som har vært hos meg etter skade. Faktura på delbehandling av bil med Modesta sendt til forsikring. Eier har ikke måttet dokumentere for forsikring at bilen var behandlet, selvom de kunne vise til faktura fra meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bXmi

Jeg mener at jeg ikke trenger å dokumentere behandling utover at jeg har produktet og kan vise tydelig effekten av det på resten av felgen og ellers på bilen.

Lurte mer på om man får kontantoppgjør eller om man får dekket behandling hos profesjonell part?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Walkabout

I andre sammenhenger (ved vanlig skade) kan man i alle fall velge å få kontantoppgjør. Hvorvidt det også gjelder deler av skaden er jeg noe usikker på hva praksisen er i de ulike selskapene. Da jeg fikk vannplaning og skrapet min forrige bil for noen år siden fikk jeg reparert bilen, men kunne velge kontantoppgjør for skadene på selve felgene. Så antar at det skal kunne gå fint å få dekket karosseriskadene og likevel få kontantoppgjør for behandling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØrjanA

Jeg har hatt flere kunder som har hatt bilene sine Cosmic behandlet og fått forsikringsskade. De har ikke måtte dokumentere noe. Jeg har fått bilene til meg etter at skaden har blitt utbedret og fakturert skadesenteret som igjen fakturerer det aktuelle forsikringsselskapet, men der kan det jo være litt forskjellige måter og håndtere akkurat faktureringen på. Alle har fått dekket rebehandling av skadet område samt tilstøtende flater.

Endret av ØrjanA

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bXmi

Takk for deling av erfaringer. Jeg oppdaterer tråden når skaden er reparert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bXmi

Karosseriskaden ble rettet av Møller og resultatet ble helt perfekt. De sendte imidlertid felgen til Østfold Felgteknikk som gjorde en direkte dårlig jobb med å reparere den. Det var såpass dårlig utført at jeg mener det er kritikkverdig av Møller å engang forsøke å levere ut bilen. Skaden var kun en liten chip på en eike, så det var synd at det skal ta så lang tid.

Felgen har fått fronten diamantslipt på nytt, men maskeringen mellom den ytre flaten på eikene og det lakkerte området har vært unøyaktig og det er nå en svart stripe mellom dem. I tillegg var felgen lakkert på nytt med en farge som ikke var i nærheten av opprinnelig farge. Jeg kan se fargeforskjellen fra 30-40 meter unna bilen både i dagslys og på kveldstid. Til Felgteknikk sitt forsvar så var det svakt av Møller å kun sende en felg til reparasjon. Felgene skal omleveres i slutten av måneden.

Lakkbehandling (Gyeon Mohs) ble utført og bilpleieselskapet fakturerer direkte til forsikringsselskapet. På grunn av at If brukte nesten 3 uker på å svare på om det var aktuelt med kontantoppgjør så trakk jeg det alternativet.

 

 

20150909_1421749669_iOS.jpg

Endret av bXmi
Lagt inn bilde

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle

Ser ut som fronten er dreid for tidlig, før grunning og lakk har tørket tilstrekkelig. Mine felger har samme problemet, pusset opp på samme stedet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vegard S.

Om det faktisk er casen slik Belle beskriver så er jo det litt overraskende mtp. at denne jobben er utført av "profesjonelle"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Østfold Felgteknikk

Her ser vi det trengs en liten forklaring. Tekst nedenfor er info som verkstedet har fått. Dette har ikke noe med "dårlig" arbeid. Den svarte stripen er ikke "frivillig" og kan velges om er der eller ikke. Se tekst nedenfor.

Her er forklaring på svart stripe som kan være synlig på noen felger som renoveres:
 
Når felger blir produsert av Audi/fabrikk, så benyttes en lik farge på grunningen som lakkfargen, som gjør at det ikke blir noen synlig forskjell mellom den maskinerte flaten, og det som er lakkert. Ved en renovering, er det kun mulig å ha 2 grunninger tilgjengelig, da dette gjør at vi får lakkert alle mørke og lyse farger. Det er ikke mulig for oss å ha like mange gruninger som det er farger tilgjengelig.
 
En felg blir lakkert med grunning, ved antrasitt og grå farger, må det være en svart grunning. Vi legger i etterkant en antrasitt farge som på Audi felgene, for så å maskinere den ytterste del av eiken for å få den polerte to-fargede effekten. Den svarte stripen som kan sees på noen felger (avhengig av design og mørkhet på antrasitt farge) er grunningen som synes i overgangen til maskineringen. Dette er en prosess som styres av maskin, og det er ikke mulig å velge hvor synlig den svarte stripen blir. Våre kunder gir har gitt tilbakemeldinger om at det er akseptabelt nok til at renoveringen ønskes utført sammenlignet med kjøp av ny felg. Det vil kun være fabrikanten av felgen som vil kunne komme nærmere på fargen, og legge en grunning som også er lik fargen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bXmi

Takk for info, dere har nettopp fått felgen inn til omarbeid fra Møller. Hvis den ikke kan repareres som ny så bør dere kontakte Møller før dere gjør jobben på nytt. Antrasittfargen er imidlertid ikke riktig så lenge den ikke er lik de andre felgene. For øvrig er det tydelig at dette ikke er en Audi-felg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer

Jeg føler at dette ikke er en sak som bør tas offentlig på et forum...

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen
19 minutter siden, Christer skrev:

Jeg føler at dette ikke er en sak som bør tas offentlig på et forum...

Tiltredes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bXmi

Enig, jeg tar tilbake kritikk mot ØF. Samtidig viser dette hvor feil det kan gå når en skade skal repareres og resultatet skal være prikkfritt etter "DCN-standard". De som ønsker å vite hva resultatet blir får sende meg en PM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH

Nå er det jo også noe som heter at man "får hva man betaler for" Forsikringsselskapene betaler ikke ekstra for at møller skal hente ut en ny felg til f.eks 5000,- når den kan fikses tilfredsstillende for 1500,- f.eks. ØF har jo i dette tilfellet fått beskjed om å fikse felgen, ikke gjøre den som ny. Da måtte noen ha betalt for at de skulle bestilt inn nøyaktig den samme grunningen osv osv osv..

Er vel på stående fot første gang jeg har hørt noe negativt om ØF.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bXmi

Jeg har også meget godt inntrykk av ØF både før og etter denne rettingen.

Her er det Møller og If som må ta ansvaret for manglende kommunikasjon med meg og ØF, da kravet er at det skal fikses til en tilstand som tilsier "som før". Etter at jeg skrev i denne tråden så har det kommet vann på mølla/Møller og forhåpentligvis så ordner det seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bXmi

Oppdatering: If tok først i januar skikkelig tak i saken og etter å ha besiktiget den dårlige reparasjonen av felgen så gikk de med på å gi meg et kontantoppgjør som dekket 4 nye felger mot at de fikk innlevert de gamle felgene. Jeg er fornøyd med utfallet, men på grunn av at dette tok lang tid og krevde mye oppfølging av meg så har jeg skiftet forsikringsselskap.

Oppdatering: If tok først i januar skikkelig tak i saken og etter å ha besiktiget den dårlige reparasjonen av felgen så gikk de med på å gi meg et kontantoppgjør som dekket 4 nye felger mot at de fikk innlevert de gamle felgene. Jeg er fornøyd med utfallet, men på grunn av at dette tok lang tid og krevde mye oppfølging av meg så har jeg skiftet forsikringsselskap.

Endret av bXmi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Madas

Flott. Hold deg langt unna IF. Ting tar så utrolig lang tid der. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden
Flott. Hold deg langt unna IF. Ting tar så utrolig lang tid der. 

Ventet 6 uker på at Gjensidige skulle taksert en skade som en kunde av de påførte bilen vår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×