Gå til innhold
Marionette

Storhandel før førstegangspolering, noe jeg mangler?

Recommended Posts

Marionette

Hei!
Har lest og fulgt med på dette forumet i vell 1-2år nå. Og har endelig motet meg opp til å gjøre storhandelen (og å lage mitt første innlegg!). Dette har interessert meg lenge, så var vell påtide å få ut fingern :)

Bilen jeg skal polere, som er min egen (og blir min første) er en BMW e34 91mod. Denne har vell og merke single stage paint. (om det har noe å si på produktene jeg har kjøpt)

Tar gjerne imot kritikk eller skryt, gjerne si ifra hvis det er noe vesentlig jeg mangler, eller noe jeg har som er helt borti natta (spesielt mtp single stage paint)

Listen med produkter er som følger:

Maskin:
1 x Kestrel Deltalyo DAS-6 Pro Oscillerende 880 w
1 x Flexipads 74 mm 5/16 bakplate til DA
1 x Menzerna FG400 - 250 ml
1 x Menzerna PF2500 - 250 ml
1 x Menzerna SF4000 - 250 ml
1x Auto Finesse Ultra Glaze - Paint Glaze
2 x Uber Gul Rubbingpute - 140 mm
2 x Uber Orange Medium Polering - 140 mm
2 x Uber Grønn Polering - 140 mm
2 x Uber Blå Glans/avsluttende steg - 140 mm
1 x Uber Gul Rubbingpute - 100 mm
1 x Uber Orange Medium Polering - 100 mm
1 x Uber Grønn Polering - 100 mm

MF:
10 x North Detailing - Microfiber Buffing Towel
5 x North Detailing - Microfiber Drying Towel

Vask:
2 x Grit Guard Sort Vaskebøtte med hvitt lokk 18,9 liter
2 x Grit Guard Rist
2 x GYEON Q2M Mitt

1 x Poorboys Super Slick & Suds Concentrated Car Wash

Clay:
1x Auto Finesse Glide - Clay bar lube 
1 x Auto Finesse Clay Bar - 200g

Voks:
1 x Collinite Marque D'Elegance 915
1 x Poorboys Wheel Sealant

Avfetting:
1 x Bilt-Hamber Surfex HD 5 liter
1 x P21S Power Gel Felgvask 0,5 liter
1 x Prickbort MAC 124 1 liter

DIV
1 x Tyre Applicator
2 x GTechniq Ultra Soft Microfiber Applicator
2 x Cotton Polish Pad W/Pocket 
1 x Wheel Woolies - 3 pakk
1 x 3M Maskeringstape 233+ 18 mm
1 x North Detailing Padbørste

Endret av Marionette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jorgenrostbo

Hei. Jeg er ikke kjemperutinert selv, men savner Korrosol eller tilsvarende for å fjerne metallpartikler i listen din. Ellers så ser listen ganske så bra ut for meg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marionette

Tenker dette som fremgangsmåte:

1. Prickbort fra under vindu og ned
  2. Spyling 
  3. Surfex på hele bil
  4. Spyling
  5. Håndvask med 2bøtte system
  6. Vask av felger
  7. Clay
  8. Tørk
  9. Så over til poleringen, starter med Menzerna SF4000, og ser hva den tar.
  10.  Når jeg er fornøyd med det, over til: Auto Finesse Ultra Glaze.
  11. Voks

Noen innspill? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Tenker dette som fremgangsmåte:

1. Prickbort fra under vindu og ned
  2. Spyling 
  3. Surfex på hele bil
  4. Spyling
  5. Håndvask med 2bøtte system
  6. Vask av felger
  7. Clay
  8. Tørk
  9. Så over til poleringen, starter med Menzerna SF4000, og ser hva den tar.
  10.  Når jeg er fornøyd med det, over til: Auto Finesse Ultra Glaze.
  11. Voks

Noen innspill? 

Før håndvask ville jeg ha lagt inn et steg med Korrosol eller liknende for å fjerne metallpartikler.

Helt riktig å starte med en kombo som ikke er så aggressiv når det skal poleres, men SF4000 tar ikke rare greiene. Så om bilen er som gjennomsnittet i den norske bilparken kan du ikke regne med å komme så langt med den. Du får prøve litt :) 

Ved polering av SS-lakk har det vel for øvrig en tendens til å sette seg en del (død) lakk i padsa. Ergo behov for mer vasking eller bytting av pads. Så jeg ville nok ha kjøpt flere pads. Lurer på om ikke beholdningen av Uber-pads er litt slank hos Bilnerden for tiden, så er ikke sikkert du får alle du vil ha.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marionette

Hei. Jeg er ikke kjemperutinert selv, men savner Korrosol eller tilsvarende for å fjerne metallpartikler i listen din. Ellers så ser listen ganske så bra ut for meg :)

Før håndvask ville jeg ha lagt inn et steg med Korrosol eller liknende for å fjerne metallpartikler.

Helt riktig å starte med en kombo som ikke er så aggressiv når det skal poleres, men SF4000 tar ikke rare greiene. Så om bilen er som gjennomsnittet i den norske bilparken kan du ikke regne med å komme så langt med den. Du får prøve litt :) 

Ved polering av SS-lakk har det vel for øvrig en tendens til å sette seg en del (død) lakk i padsa. Ergo behov for mer vasking eller bytting av pads. Så jeg ville nok ha kjøpt flere pads. Lurer på om ikke beholdningen av Uber-pads er litt slank hos Bilnerden for tiden, så er ikke sikkert du får alle du vil ha.

Takk for svar, jeg fant ikke iron-x på bilnerden, og ser at dette har gådd meg forbi.. Dette må kjøpes inn, eventuellt Korrosol ser jeg :)

Nå er jeg ingen ekspert på noen måter, men tror ikke bilen er så verst i lakken, den har bare begynt å få den klassiske rosafarven (Rød til vanlig :P) Men det er bare prøv å feil metoden som virker :)

Kanskje lurt med flere pads ja for å slippe å vaske i ett.. Nå var uber-pads med i pakken jeg kjøpte med DAS6, så jeg har ingen must for å kjøpe dem, men jeg skal handle inn flere ja. Takk for tips :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen

Korrosol er et veldig godt alternativ til IronX. Det er ikke noe grunn til å handle et annet sted og få større fraktkostnader bare for å få tak i IronX. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig