Gå til innhold

GUIDE: Michaels Bilpleieguide A-Å


Michael

Recommended Posts

Ja det hadde vi likt:) Her har du et eksempel på hvordan det kan gjøres http://www.auto-geek.net/charts/wax-cut-chart-master.htm litt tynn denne da.

Hva tenker dere, er det vits i år ta med produkter fra produsenter som i svært liten grad brukes av medlemmer her på DCN? :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hva tenker dere, er det vits i år ta med produkter fra produsenter som i svært liten grad brukes av medlemmer her på DCN? :)

Hvis det er produkter som får gode skussmål rundt om i verden er det vel bare et tidsspørsmål før det kommer i bruk her også, men du kan safe det litt og begynne med det som brukes mest her:

- Scholl (http://www.schollconcepts.com/en/professionals_paintfinish_matrix.html)
- Menzerna (http://www.menzerna.com/automotive/polishes/)
- 3M (http://solutions.3m.com/3MContentRetrievalAPI/BlobServlet?lmd=1328798425000&locale=en_EU&assetType=MMM_Image&assetId=1319220569751&blobAttribute=ImageFile)
- Meguiar's (http://www.meguiars.com/content/global/catalog/MeguiarsProCatalog.pdf=
- Rupes (http://rupes.com/p/no/en/random_orbital_4)

Jeg snuser også litt på Koch Chemie, så de kan også tas med i oversikten (http://www.koch-chemie.de/en/Detailing/Paintwork/)

(You're welcome!)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Begynner å bli en stund siden jeg oppdaterte denne.

Noe som mangler eller bør endres? Og er det noen som har bilder som evt. kan brukes til del 14 og 15? :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se på det og få lagt inn anbefalinger på Nerta Prewash som jeg vet er godt likt. Tartech husker jeg ikke å ha lest mye om. Anbefales?

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersking lar jeg være å mene noe om det, men det jeg leser ser lovende ut. Tartech, miljøvennligere(?), like god som prickbort(?), kan brukes på våt bil. Nertaserien er omtalt i artikkelform på hovedserien, og jeg har sett den i flere S&S. Fås ihvertfall fra Exint. Lurer på om mine investeringer i Prickbort minsker i verdi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, paalsen skrev:

Er jo er stort pluss at Tartech kan brukes på våt bil, men er den verdt den ca doble prisen i forhold til Prickbort om de ellers gjør det samme?

True. Nå har jeg aldri testet Tartech så kan dårlig nok si noe om effekt osv. Men når man får Prickbort til nesten halve prisen skal det vel godt gjøres å anbefale for nybegynnere med et kanskje lavere budsjett? :) 

 

  • DCN Poeng 1

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei Michael,

Nå er det snart jul og jeg har tenkt å snike meg ut i garasjen for å stelle litt med min kjære 2012 Honda VFR1200FD. Etter noe googling fant jeg guiden din. Med tanke på tid tilgjengelig, og mulighet til å prioritere tid med bil og mc, kommer jeg neppe til å vise et velpleid kjøretøy særlig ofte. Egentlig trodde jeg ikke at jeg var interessert nok heller. Jeg har greid meg godt med kattevask og litt polish på toppen...

Men jeg må skrive til deg og fortelle følgende:

  • Jeg er mektig imponert over arbeidet du har lagt ned i denne guiden.
  • Det er en opplevelse å få lov å lese et arbeid gjort av pur interesse, uten timelønn eller annen betaling såvidt jeg forstår.
  • Du har svært godt språk med lettleste setninger, god rettskriving og generelt godt språk. Det fremmer innholdet ditt!
  • Det er imponerende strukturert og eksemplifisert.
  • Jeg forstår hva du skriver, fordi du forklarer godt.

Nå er jeg blitt så motivert at det blir shopping på mandag og sykkelkos mesteparten av romjula. Tusen takk!

  • Liker 1
  • DCN Poeng 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, takk for hyggelig tilbakemelding PSL. Alltid godt å høre at arbeidet kan brukes til noe. Hadde det ikke vært for DCN og medlemmene her, hadde heller aldri jeg funnet den "riktige" veien B)

Ser at dette er ditt første innlegg, så da er standard quote her på forumet: Velkommen til galskapen :)

  • DCN Poeng 1

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Håkon L

Utrolig bra guide, alt er veldig bra forklart og har fått en god liste om produkter som trengs og hvordan dem skal brukes. Settes stor pris på det! Blir veldig inspirert til å dra kortet å bestille inn det meste, men må nok si at i første omgang blir det biltema og dvs. nettbutikker på meg. Det blir nok ikke i nærheten like bra resultat som de fleste på siden her, men så lenge bilen ser bra ut er jeg fornøyd :) 

Det eneste jeg synes manglet er vasking av dørkarmer, bagasjeluke o.l 

Her har jeg selv kun brukt en fuktig klut og gått over. Vet jo selv det er bedre måter å gjøre det på og blir nok litt riper her og der. Jeg ser jo ikke det uansett så da bryr jeg meg ikke så mye. Tenkte å gå til innkjøp av quick detailer/spray wax eller noe waterless wash. Har selv sett noen andre bare spyle forsiktig med slangen, quick detailer og så tørke det vekk. Ville bare høre hvordan du gjør og evt. så kan du legge det til på guiden din sånn alle andre husker å ta dørkarmene også hehe :)

 

  • DCN Poeng 1

- Nissan 200SX S14a 2.0T (Solgt)

Mazda MX-5 NB 1.8 (Solgt)

Ford Puma Coupé 1.7 (Solgt)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbup:

Du trenger i bunn og grunn ikke noe særlig proffere produkter enn det du finner på Clas Ohlson, BilXtra og Biltema for å sikre et like godt resultat som ellers. Dette har jeg skrevet om i en annen tråd, link finner du her (mulig litt utdatert med tanke på priser/utvalg, skal få den oppdatert snarest).

Ved siden av å ha det grunnleggende av kjemi så er det tiden og motivasjonen som er de viktigste faktorene for et blankt resultat. Uten tvil. Og som du sier, så lenge du selv er fornøyd er alt gullegodt!

Jeg skal se til å få fremhevet vasking i dørkarmer og rundt bagasjeluke også, i større grad enn det er! Dette er helt klart viktige steder å få rent, spesielt nå på vinteren for å forebygge rustdannelser. Jeg pleier å bruke avfetting i dørkarmer og deretter spyle av med HT. Du kan med fordel, for å unngå masse vann i bilen, skru av strømmen til HT og bare bruke den mindre kraftige strålen som kommer fra lansen da. Funker fjell på Kärcher sin spylelanse. Uten høy trykk (strøm påslått) er det akkurat nok kraft til å spyle bort smuss og løs skitt før håndvask i dørkarmene.

Takk for tips :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...