Gå til innhold

Gode billig dekk?


Josruu

Recommended Posts

Jeg kjøpte felgpakke i fjor høst og nå er framdekka så godt som utslitte alt...har kjørt ca 10-12k med de. Bakdekk er ikke veldig bra lenger de heller.... Ikke sliter den ujevnt så de er rett og slett bare oppbrukt. Kona som bruker bilen så det går ikke hardt for seg. Det er autogrip f105, er kliss like Minerva 105 men der hører jeg det er mange som er veldig fornøyde. Noen som har gode erfaringer med rimelige dekk? Det dreier seg om 245/35-19 og 265/30-19. Skal sitte på en mercedes e klasse. (s211) så det er en fordel om de tåler en tung bil.

Støyer gjør denne dim uansett så varighet blir nok mest vektlagt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte med noen dekk som het Uniroyal Rainsport for noen år siden på en Peugeot 406 stv, langt fra samme type bil, og vanlig 195/65/15 dimmensjon. Dekkene fungerte bra og var av det rimelige slaget, sånn midt på treet i prisklasse. De var gode mot vannplaning, syns ikke de bråkte så voldsomt mener jeg å huske, og de holdt greit, kjørte de så lenge jeg hadde bilen (2 år), og det var fortsatt mye igjen av de når den gikk på søpla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Kumho dekk har tidligere vært et godt alternativ til mercedes. Mange drosjer som kjørte på det.

Midt på treet i pris.

Skal du ha knallharde dekk med lang varighet er bridgestone og falken godt kjent for langvarig liv. Men bridgestone er det lite comfort i.

 

Lurer litt på hvorfor noen som kjører såpass stillegående og komfortabel bil, ønsker spare masse penger på dekk. De som er veldig billige ødelegger som regel komforten i en slik bil. Det er en grunn til at mercedes utstyrte bilene sine med michelin dekk fra fabrikk. På ingen måte ment som kritikk, men er ganske nyskjerrig på dette, da jeg tidligere var mekaniker for mercedes og ofte lurte på hvorfor folk som kjøpte mercedes ikke ville bruke penger på skikkelige dekk til bilen når de kjøpte nye dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Liland

Kjører på Achilles ATR Sport 2 235/35-19 Fungerer helt fint, men de støyer endel. Jeg kjører aldri så fort at dekkgrep er et problem uansett dekk. Så til mitt bruuk er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Kjører på Achilles ATR Sport 2 235/35-19 Fungerer helt fint, men de støyer endel. Jeg kjører aldri så fort at dekkgrep er et problem uansett dekk. Så til mitt bruuk er jeg fornøyd.

 

Har du prøvd å bråbremse med dem? Det er da du oppdager om du klarer å stoppe eller kjører på noen.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Liland

Har du prøvd å bråbremse med dem? Det er da du oppdager om du klarer å stoppe eller kjører på noen.

Tja, neppe verre enn mange dyrere dekk med superlav rullemotstand.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Kjører med Ovation dekk på min, dekk fra australia faktisk. Helt kurrante. Ikke opplevd noe skremmende hittil.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har tidligere hatt dyre dekk men de er like fort utslitte som rimeligere dekk så det gidder jeg ikke. Ikke er jeg plaget med mye dekkstøy heller.

Nå ble det sailun(!) forran i 235/35-19 og minerva 265/30-19 bak. Mindre bråk enn med autogrip rundt om iallefall og ifølge selger så hadde han fått masse positivt tilbake på sailun. Det var flere drosjer som hadde gått over til det også mente han. Det er ikke absolutt billigst e jeg har kjøpt men også langt ifra det dyreste. Bilen er fremdeles like stabil å fin å kjøre med disse dekka så foreløpig er jeg fornøyd. Så får vi se hvor lenge de holder da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Har vært jevnt over med falken ziex dekk, henholdsvis i 18 og 15".

Etter min erfaring sitter det rimelig greit på, også på banekjøring på vått føre, lite støy også..

Ligger vel sånn middels i pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigdekk har som regel mindre komfort, mer støy og sliter ves unnamanøver og bremselengde. Til og fra butikken merker du ikke store forskjellen. Men en bmw med høy komfort og lite støy fortjener bedre enn et billigmerke. Og er det unger i bilen er det galskap å velge det billigste alla f105 og andre kinadekk. Selger alle dekkmerker selv og såklart alle må ikke ha di beste dekka men ser mye rart som blir montert på dyre biler/familiebiler, samt at konebilen skal kun ha den billigste møkka som finnes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du siste test fra NAF eller hva det var? Der var det ett billig Kina dekk som scoret meget bra så alt er ikke søppel selv om det er billig skjønner du.

Selvsagt får man dekk som er mye bedre enn det jeg har utstyrt bilen min med men jeg er ferdig med tida med grisekjøring og klarer å planlegge kjøringa mi(ikke uforutsette hendelser så klart) så ett rimelig dekk har gjort nytten for meg i flere år. Og det er langt ifra automatikk i at ett dyrt dekk bråker mindre. Ta pirelli feks,mange kunder hos BOS der jeg jobbet før som kom tilbake og ville ha noe annet pga dekkstøy.

Vinterdekk derimot,der bruker jeg kun hakkapeliitta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte autogrip rund baut i år da de skulle være i mellomklassen, ca 1000 kr stk. Angrer som en helt på det kjøpet. Har hatt noen stygge opplevelser på våt asfalt som ga meg hentesveis. De gamle slitte continental dekka funka bedre. Har mest lyst til å reklamere og kjøpe continental igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører på Achilles ATR Sport 2 235/35-19 Fungerer helt fint, men de støyer endel. Jeg kjører aldri så fort at dekkgrep er et problem uansett dekk. Så til mitt bruuk er jeg fornøyd.

Etter å ha lest en del tester og reviews endte det opp med at også jeg skaffa meg et sett Achilles ATR Sport til tross for at de har fått litt blandet kritikk. Bla.a på vått føre scorer de ikke så bra, men om man tar det med ro og avpasser farta etter forholdene er de vel så gode som de noe dyrere dekkene. Ser du får dem i 235/35-19 for ca. 900,- hos dekkonline, og det er vel ingen dårlig pris? Fikk mine levert på døra etter ca. to uker...

Da jeg fikk dem synes jeg først at gummiblandingen virka litt "billig", men designet og dekkmønsteret gir et sportslig utseende, og etter at jeg fikk lagt dem på og kjørt en del km med dem må jeg si meg godt fornøyd med kjøpet sålangt.

Nå skal det sies at jeg kjører med 205/55-16, som selvfølgelig ikke støyer like mye som 19", men veiene her nord er såppas elendige at jeg valgte å droppe kjøp av nye felger i år, og heller kjøre denne sesongen med latterlige små felger, med litt bedre komfort :)

Når det gjelder vinterdekk kjøper jeg kun premium dekk som f.eks Nokian, men om jeg finner gode sommerdekk til halve, eller 1/3 av prisen som de mest kjente merkene forlanger velger jeg heller dekkprodusenter som Achilles.

Achilles_atr_Sport_lg_super.jpg

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Nå har jeg kjørt 3-4000 km med mine Ovation dekk. Til å ha betalt 3000,- for 4 stk på felg(kompispris) så er jeg faktisk veldig fornøyd. Lavt støynivå og sitter godt på asfalten, vått som tørt.

Fadern kjøpte også samme dekk, så skal bli interessant å høre hans mening.

Han kjører jo mondeo med forhjulstrekk og jeg har jo quattro, så det er klart at det kan ikke sammenlignes sånnsett.

 

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald Schmidt

Kjøre på Kumho nå i dim 245/40-19 og 275/35-19 på BMW 5 serie.

fungere helt greit både på veigrep, bremsing og slitasje.

har kjørt ca 12k til nå, dekka er ca halv slitt.

hadde Falken på forrige 5 serie i samme dim, dei blei fortere utslitt, men var ok dekk å kjøre på.

BMW 520D 2011

VW Passat 1998

BMW 520D 2010

VW Polo 1995

Volvo 850 1994

VW Golf GTI 1995

VW Golf 1991

Volvo 242 1980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Interessant tråd. Hvorfor fortsetter den ikke ..

 

Vrimmelen (jungelen) av: dekktyper, dimensjoner, tester, priser/økonomi og «gubberåd», kan føre selv den sindigste bilist til glødende ergrelse ..

Dog, har ca 35 års fartstid med bilhold, og har to ganger innvestert i komplette sett med budsjett/billigdekk, sommer.

Konklusjon så langt er at de var imponerende gode ift pris.

Men gummi/mønster forsvant like forbausende fort ..

Så klart, for ordinære dimensjoner, kan kvalitetsmerkene være egentlig det greieste først som sist. Alt stresset med usikkerheten, kort varighet etc.

For kjempedimmensjonene, sikkert et nødvendig alternativ pga kostnadene.

 

Vh Jørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...