Gå til innhold

KAW'S første forsøk på å bli detailer (Mondeo Mk2)


kaw

Recommended Posts

I dag var det første forsøk med maskin polering. Prøvekaninen ut var mamma sin 2001 modell mk2 Mondeo. Denne var forferdelig i lakken da den ble kjøpt for 8 år siden, og den har ikke blitt noe bedre med årene. Advarsel til alle, jobber dama di på pleiehjem i et typisk kvinne dominert yrke. Da blir det mye veske subbe merker i siden på bilen.

Så over til ett par bilder ved ankomst. Bilen har knapt nok sett annet enn hageslage og en billig svamp som har vært med i årevis sammen med ett 29kr pusseskinn.

DSC_1373_zps16nfvdcb.jpg

DSC_1374_zpsx9avhkfg.jpg

DSC_1375_zps46lbrro6.jpg

DSC_1376_zps38fho10m.jpg

.

DSC_1377_zpsuapyqtza.jpg

DSC_1378_zpshwkkwekv.jpg

DSC_1379_zpspvsi65ct.jpg[/url

Bilen ble møysommelig vasket. Prikkbort på tørr bil og felger. Surface X Hd i blanding 1/5 toppet dette. Begge fikk virke noen minutter, men pga at dette var en av sommerens varmeste dager ble det alt for kort virketid i forhold til hva det burde.

DSC_1380_zpsgnzecxti.jpg

Så var det i gang med med skummin. Brukte ca 2/3 autofoam i kanonen og skruen helt på minus. Fikk bra skum denne gangen

DSC_1383_zpseayj9iid.jpg

DSC_1382_zpskuhtolvt.jpg

DSC_1381_zps93tqekek.jpg

Så en runde med Korosol. Her var det mye snadder, med desverre få bilder da sola virkelig begynte å sette en stopper for morroa.

DSC_1385_zpswwzz0ikn.jpg

DSC_1384_zpsh0dkcz5z.jpg

Så tid for berøringsvask. Skal innrømme at håndklet og hansken er fra Biltema, da jeg ikke ønsket bruke de nye dyrere produktene mine på denne gamle skrukka. Bøtta er fyllt opp med MG tech wash 2.0

DSC_1386_zpspljnswwu.jpg

Litt lakk inspeksjon før clay.

DSC_1395_zpsgxoth60s.jpg

DSC_1394_zpsmm0f1ul9.jpg

DSC_1393_zpsge88u0z2.jpg

DSC_1392_zpsvfvwbpy5.jpg

DSC_1391_zpsxrs6gahg.jpg

DSC_1390_zpsnr7p3bwi.jpg

DSC_1389_zpsrzlk94s2.jpg

DSC_1388_zpsmauq3w4f.jpg

DSC_1387_zpsvnfci8v7.jpg

Så var det i gang og polere. Siden jeg er fersk har jeg ikke muligheten til å kunne teste komboer osv, så groveste puta mi. Gul ueber ble valgt med Menzerna fg400. Noen dårlige 50/50 følger

DSC_1400_zpsxahkh1b7.jpg

DSC_1401_zpsjqdlv8xx.jpg

DSC_1397_zpspugerzpt.jpg

DSC_1396_zpsa1nqx3o4.jpg

Hadde en fæl ripe på døra som var umulig å bli kvitt så valgte å teste ut våtsliping. Glemte å ta ferdig bilde, men ble ikke mye bedre, bare litt dempet

DSC_1398_zps24b9jn2n.jpg

DSC_1399_zpsqgw22akd.jpg

Så til noen ferdig bilder. Etter en rund Menzerna SF2500 på grønn ueber pute og en runde voks fra Por Bodys for hånd.

DSC_1402_zpsaoq0pzvz.jpg

DSC_1403_zpsofl1j1cu.jpg

DSC_1404_zpswdyxm7wn.jpg

DSC_1405_zpsuhz0wvfi.jpg

DSC_1406_zpsqrcbyawz.jpg

DSC_1407_zpsngvx2xim.jpg

DSC_1408_zps4pzhi9rv.jpg

Så til hva jeg har lært.

- Maskin polering er ikke farlig

- Våtsliping er ikke farlig

- Vasking i sterk sol er abslott ikke brukbart

- Det holder ikke med 2 store og 1 liten pad til grove steg

- Det tar mye lenger tid enn jeg trodde

Hva skal forbedres til neste gang.

- Må kjøpe flerd puter, muligens annet merke.

- Må få tak på en mer effektiv kombo for å kjøre grovsteg

- Må kjøpe pad børste

Da er det bare å komme med tips, kritikk og ros folkens. Er derfor jeg lager denne tråden her. Jeg er skuffet over at det fortsatt er igen så mye riper, så her kan dere ikke fornærme meg.

  • DCN Poeng 17

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb.

Personlig synes jeg trykkluft fungerer bedre enn padbørste. Tannbørste kan brukes også (uten tannkrem...haha)

Gul uber og FG400 er en bra grov kombo. Kan hende det vil fungere bedre om du tar små områder av gangen og får opp tempen i lakken. Har brukt gul uber og FG400 på hard sort VW lakk og fått korrigert perfekt, men måtte jobbe på 20x20-30x30cm  områder av gangen i 4-6 pass.

 

Ellers er vel mikrofiber veldig bra så lenge man får renset de etter hver runde sier de erfarne. Har ikke prøvd MF selv, men kjøpt inn en haug nå for utprøving.

 

Jeg har 7-8 pads i hver farge for grovsteg-mediumsteg og ca 4-6 pads for finish på en bil. Så pads går det med mye av. Bruker Uber og de det går mest av er gul, oransje og blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

God innsats og pent løft til å være første gang :) kred! Bruk skum før avfetning tørker ut.For meg er det viktigste med skum å kunne la avfetningene virke lengst mulig selv i varmt vær.Jeg tror produktene du har duger veldig bra, men hvilken maskin du bruker er også viktig.På DA uten tvungen rotasjon(daspro,rupes,north detailing maskina osv), kan riktig press og riktig vinkel  være vanskelig å få til i begynnelsen.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle kommentarer folkens. Jeg har en North Detailing sda-8 900w. Endte opp med å kjøre på maks hastighet på grov kombo, men da begynte middelet støve veldig og spytte små klumper. Tror nok jeg har kjørt på for store områder av gangen.angående press så klemte jeg hardt nok til at maskinen av og til begynte å gå markant tregere rundt.

Må kjøpe inn litt flere puter. Forslag til hvilke mottas med takk.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Ble et bra løft det der!

 

 

 

- Maskin polering er ikke farlig
- Våtsliping er ikke farlig

Vær dog klar over at det er nå det blir farlig, for nå vil du prøve enda hardere neste gang i jakten på ripefjerning, og vips så har du slipt igjennom eller laget merker på kanter eller lakkert plast. ;)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug

Ble et bra løft det der!

 

Vær dog klar over at det er nå det blir farlig, for nå vil du prøve enda hardere neste gang i jakten på ripefjerning, og vips så har du slipt igjennom eller laget merker på kanter eller lakkert plast. ;)

WORD! 

 

Herifra er det bare gøy :) Bare å prøve og prøve. Læringskurven er bratt i begynnelsen, er der selv :) Aldri prøvd våtsliping selv, gjorde du det forhånd? 

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Her har du fått prøvd deg godt, håper du likte dette og vil forsette, men som det nevnes over så kan man fort både våtslipe for mye eller polere formye for å fjerne ripe å vips så er det gjennom, man kan bli litt for mye opphengt I at alt av riper skal fjernes hehe

Cred

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WORD! 

 

Herifra er det bare gøy :) Bare å prøve og prøve. Læringskurven er bratt i begynnelsen, er der selv :) Aldri prøvd våtsliping selv, gjorde du det forhånd?

Våtslipte for hånd. Brukte 3000papir. Jeg følte meg ganske trygg på våtslipingen da jeg har en del erfaring med det fra før.

Jeg bygger modell biler på hobby basis og disse våtsliper jeg alltid etter lakkering. Har også ett utvalg slipe papir som er finere enn de fleste. Har papir med korining opp til 12000.

Her har du fått prøvd deg godt, håper du likte dette og vil forsette, men som det nevnes over så kan man fort både våtslipe for mye eller polere formye for å fjerne ripe å vips så er det gjennom, man kan bli litt for mye opphengt I at alt av riper skal fjernes hehe

Cred

Takk for det. Jeg har stor kost meg, men ser behovet for å investere i hvertfall ett stipendet middel til og noen puter fra en annen leverandør.

Scholl er kanskje å anbefale?

Ble et bra løft det der!

 

Vær dog klar over at det er nå det blir farlig, for nå vil du prøve enda hardere neste gang i jakten på ripefjerning, og vips så har du slipt igjennom eller laget merker på kanter eller lakkert plast. ;)

Redd du har rett i det der altså. Håper bare det ikke skjer med min egen bil, for den lakken kan ikke smart repareres. Hele panelet med tilstøtende flater må lakken om uhellet skulle være ute.

Gøy å se slitne gamle bruksbiler bli shinet. Flott jobbet  :)

Takk for det. I familien min et det Ford som står hjertet tettest så nå kan også muttern kjøre rundt nogen Lunde stands messig. Selv om det gjenstår en jobb å gjøre med rust fjerning i hjulbuen bak.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug

Våtslipte for hånd. Brukte 3000papir. Jeg følte meg ganske trygg på våtslipingen da jeg har en del erfaring med det fra før.

Jeg bygger modell biler på hobby basis og disse våtsliper jeg alltid etter lakkering. Har også ett utvalg slipe papir som er finere enn de fleste. Har papir med korining opp til 12000.

Takk for det. Jeg har stor kost meg, men ser behovet for å investere i hvertfall ett stipendet middel til og noen puter fra en annen leverandør.

Scholl er kanskje å anbefale?

Redd du har rett i det der altså. Håper bare det ikke skjer med min egen bil, for den lakken kan ikke smart repareres. Hele panelet med tilstøtende flater må lakken om uhellet skulle være ute.

Takk for det. I familien min et det Ford som står hjertet tettest så nå kan også muttern kjøre rundt nogen Lunde stands messig. Selv om det gjenstår en jobb å gjøre med rust fjerning i hjulbuen bak.

 

Du har såpass dreisen ja :P Lyst til å våtslipe en del på panseret mitt, men redd for å ødelegge mer enn jeg fikser :) 

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har såpass dreisen ja :P Lyst til å våtslipe en del på panseret mitt, men redd for å ødelegge mer enn jeg fikser :)

Nå skal det sies at det er første gang jeg har forsøkt det på en person bil da. Men en kan nok slipe en god del. Jeg bruker vann med en dråpe salo for bedre smøring. Det blir jo matt og fælt etterpå, og ser skikkelig skummelt ut, men det skulle bare ett par pass til med fg400 så var det blankt og fint igjen.

På en flate er det nok ikke så skummelt som det høres ut, men mot en kant er det vanskelig å ikke slipe gjennom

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug

Nå skal det sies at det er første gang jeg har forsøkt det på en person bil da. Men en kan nok slipe en god del. Jeg bruker vann med en dråpe salo for bedre smøring. Det blir jo matt og fælt etterpå, og ser skikkelig skummelt ut, men det skulle bare ett par pass til med fg400 så var det blankt og fint igjen.

På en flate er det nok ikke så skummelt som det høres ut, men mot en kant er det vanskelig å ikke slipe gjennom

 

Betryggende å høre :) Da er det bare gidde å komme i gang ;) 

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i " tok lengre tid enn jeg trodde" hehe :)

Kanskje derfor du ikke fikk bort de tøffeste ripene, men bedre safe than sorry.

Å gyve løs på egenhånd førstereis på en slik slitt lakk står det respekt av. Kred for at du våger ;)

Fin hund også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...