Gå til innhold

MYE rust i dempertårn, motorrom - mulig å fikse?


SimnS

Recommended Posts

Heisann!

 

For en tid tilbake så merket jeg at det var kommet en del rust i / rundt dempertårnene i motorrommet. Etter en del tid så rustet det hull/rift som ser veldig stygt ut. Det gjelder begge sider.

 

Under finner dere noen bilder av problemet, og det jeg vil vite er om det er mulig å reparere på "godkjent" vis - altså sånn at hvis jeg blir stoppet av SVV og de åpner panseret så ser de at det er gjort en ordentlig jobb. Er det noen som har et anslag om hvor mye dette i så fall vil koste? Hva må gjøres? Har onkel med sveiseapparat, så hvis sveising er tingen så kan jeg spare noen kroner i arbeide der.

 

Er ikke interessert i kommentarer på hvor trafikkfarlig dette eventuelt kan være. Følger med jevnlig om det blir verre.

 

De tre første bildene er passasjersiden, det siste er førersiden.

 

IMG_4485_zpsl3a7lzyc.jpg
IMG_4487_zpsuq3lqtxs.jpg
IMG_4486_zpskvv3r5oe.jpg
IMG_4488_zpsiwjcqdr9.jpg

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan vel egentlig sveises så lenge du finner friskt stål, Men, det ser ut som du skal kappe bort relativt mye før du finner sveisbart stål der.

Er du heldig finnes det demper tårn å få kjøpt som reservedeler. Tror også du har en jobb å gjøre I forhold til hjulstillingen din, da den per I dag neppe er riktig siden demperene har seget en del opp I forhold til der de skal være.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har sveist noe selv, men har brukt en del tid I det siste på å lese meg opp på teori da jeg har planer om å sveise Nye kanaler på en bil selv, så mitt svar er basert på tilegnet lest "kunnskap" og ikke noe praktisk erfaring.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Det der hadde jeg aldri turt å kjøre med! Jeg har sett resultatet av dobbel tårnkollaps langs vei med begge dempere tredd gjennom panser. Bare flaks at ingen ble skadet!

  • DCN Poeng 3

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Dette er en forholdsvis stor jobb å utbedre.

Det er rett og slett livsfarlig å kjøre med for deg selv, alle du måtte ha med  deg i bilen og for alle oss andre du møter langs veien!
Utbedre umiddelbart eller send bilen på høggern!

Det er ikke tvil om at det ene tårnet kommer til å gi etter, og det trenger ikke skje gradvis, det kan skje helt plutselig og du vil etter all sannsynlighet miste kontrollen over bilen.

 

"Er ikke interessert i kommentarer på hvor trafikkfarlig dette eventuelt kan være." er ikke noe gyldig argument i en slik sak!

  • DCN Poeng 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den går ikke igjennom i det hele tatt. Jeg ville egentlig vite pris på jobb så jeg kunne sammenlikne det med pris for import av ny, men i dag kom det faktisk ut en visstnok uten rust på Finn.no, så tar kontakt der.

Og nei, jeg har ikke tenkt til å drepe barnefamilier på vei dit. Vi har fire biler delt på tre myndige i familien, så en annen bil er det ikke noe problem å kjøre.

  • DCN Poeng 2

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigeste blir vel å finne seg samme bil på høggeren, og skjære ut dempertårnet på den. Så flytte det over. Såg dei gjor samme operasjonen på bilfikserene på Discovery en gang :) men skal du bruke bilen framover, så ville eg nok spurt onkelen din om å sveise på noen midlertidige forsterkninger på passasjer siden. Er bare spørsmål om tid før den demperen kommer opp

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigeste blir vel å finne seg samme bil på høggeren, og skjære ut dempertårnet på den. Så flytte det over. Såg dei gjor samme operasjonen på bilfikserene på Discovery en gang :) men skal du bruke bilen framover, så ville eg nok spurt onkelen din om å sveise på noen midlertidige forsterkninger på passasjer siden. Er bare spørsmål om tid før den demperen kommer opp

Tusen takk for første svar on topic. er denne "kapp av og sveis på nytt"-metoden en godkjent måte å gjøre det på her i Norge også? Etter hva jeg har skjønt så har vi et litt mer kranglete regelverk når det gjelder modifikasjoner av kjøretøy.

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sveist inn nytt på riktig måte så er det lovlig også i Norge. Men det er ikke enkleste sveise jobben å gjøre.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for første svar on topic. er denne "kapp av og sveis på nytt"-metoden en godkjent måte å gjøre det på her i Norge også? Etter hva jeg har skjønt så har vi et litt mer kranglete regelverk når det gjelder modifikasjoner av kjøretøy.

Ja de skulle en tro..dette blir jo ikke modifikasjon, dette er reperasjon av bil. Men en kjapp telefon til biltilsynet/statens vegvesen vil jo gi svar på det spørsmålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan repareres, men rust-sveising er vanskelig å prissette eksakt, da en ikke vet hvor mye jobb det er egentlig. Min erfaring (på egne biler) er at du ser ca 1/3 av rustskaden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg vet om kapp-og-sveis-jobber på dempertårn som har blitt godkjent.

 

Hvis man gjør det selv, så skal bilsen forevises trafikkstasjon/kontrollinstans (verksted, etc) i råform for at sveisesømmene skal kunne inspiseres. Det tillates ikke noen form for sparkel, grunning eller lakk over før den er inspisert for å kunne se at det er gjort forskriftsmessig.

 

Hvis det gjøres på godkjent verksted er det tilstrekkelig å fremlegge kvittering på at arbeidet er gjort på godkjent verksted samt forevise bilen (og da kan sveisejobben være lakkert).

 

Det var hvertfall det jeg ble fortalt da jeg ringte dem for noen år siden i forbindelse med rust i gulvet på den første Galanten min.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...