Gå til innhold

Rense gammel lakk for å matche nylakkerte deler


Mr.Horsepower

Recommended Posts

Mr.Horsepower

Hei

 

Jeg har en 1984 Fiat Ritmo Abarth 130 TC som jeg har fått tilbake fra lakkering av panser og bakluke pga riper og lett rust.

Det jeg ikke er fornøyd med er at det blir en markant fargeforskjell mellom ny og gammel lakk.

 

Jeg har alltid sett på lakken som ganske fin, men mot den nye blir den mye mer blass og orangerød enn den nye som er dypere rød.

 

Det eneste jeg kan gjøre for å jevne det ut er vel å rense gammel lakk? og da kommer spørsmålet: Hvordan og med hvilke produkt?

Legger ved et bilde som viser skjerm med gammel lakk mot panser med ny:

 

IMG_2022_zpshocekqkp.jpg

 

Dette er babyen min så det må bli så bra som overhode mulig så ikke legg noe i mellom når dere tipser om fremgangsmåte og utstyr.

 

Jeg er nøye, pedantisk og tolmodig, men hvis det eneste alternativet er å sette det bort profesjonelt er det helt ok å si det ;)

 

Legger ved et bilde av hele bilen som ble tatt på Cars&Coffee i April/Mai 

 

På forhånd takk! John

 

IMG_1856_zpsn7vyfhzv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen!

 

 

Det eneste jeg kan gjøre for å jevne det ut er vel å rense gammel lakk? og da kommer spørsmålet: Hvordan og med hvilke produkt?

 

Det er ofte vanskeligt og se på bilder om det faktisk er fargeforskjell, men veldig ofte kan det bli en liten nyanse forskjell med lakkering av eldre biler. Men når du sier ene delen er orange og andre er rød, da virker det kanskje litt håpløst.

 

Du kan nok minske forskjellen ved og polere den med maskin og få frem frisk lakk.

 

Det finnes så utroligt masse forskjellige produkt, i alle prisklasser, men en poleringspakke  som dette  eller dette vil hjelpe deg igang, når du har tatt en skikkelig forvask og fått ren lakk.

 

 

 

 

Jeg er nøye, pedantisk og tolmodig, men hvis det eneste alternativet er å sette det bort profesjonelt er det helt ok å si det ;)

 

Det er ikkje eneste alternativet, men du bør nok rekne med og bruke litt penger på produkter om du ikkje har noe fra før, og det vil gå en del timer i dette.

 

Du kan undersøke ved og legge en tråd i "jobb ønskes" delen og så kan du heller vurdere om du vil bruke x antall tusen på utstyr samt timer på dette, evt betale en for og gjøre jobben.

 

 

Kul bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Horsepower

Hei, og velkommen!

 

 

 

Det er ofte vanskeligt og se på bilder om det faktisk er fargeforskjell, men veldig ofte kan det bli en liten nyanse forskjell med lakkering av eldre biler. Men når du sier ene delen er orange og andre er rød, da virker det kanskje litt håpløst.

 

Du kan nok minske forskjellen ved og polere den med maskin og få frem frisk lakk.

 

Det finnes så utroligt masse forskjellige produkt, i alle prisklasser, men en poleringspakke  som dette  eller dette vil hjelpe deg igang, når du har tatt en skikkelig forvask og fått ren lakk.

 

 

 

 

Det er ikkje eneste alternativet, men du bør nok rekne med og bruke litt penger på produkter om du ikkje har noe fra før, og det vil gå en del timer i dette.

 

Du kan undersøke ved og legge en tråd i "jobb ønskes" delen og så kan du heller vurdere om du vil bruke x antall tusen på utstyr samt timer på dette, evt betale en for og gjøre jobben.

 

 

Kul bil :)

Takk for svar! Har du noen linker fra tråder her inne som beskriver hvordan man bruker en maskin? Har kun polert for hånd tidligere og dermed bare erfaring med Autoglym og andre bensinstasjonsprodukter. Var litt vanskelig å forstå hvilke tråder her som kan passe til mitt formål ;)

 

Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Horsepower

Hei igjen

 

Nå har jeg vært på befaring hos Brynildsen autospa og han sier det er umulig å nærme seg gammel lakk fordi det har blitt en helt annen fargetone i den nye lakken, det ble klart at gammel lakk aldri har sett sånn ut.

 

Med hans uttalelser tar lakkeringsverkstedet bilen tilbake for en ny lakkering i August, da regner jeg med at de ikke gir seg før det blir så perfekt som mulig.

 

Ellers ble jeg tilbudt å være med på kurs hos Brynildsen og Concours til høsten og det frister veldig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...