Simen

Olje på understell -> kjøre på støvete grusvei?

Hallo folkens!

Tenkte jeg skulle olje inn understellet på bilen min ikveld. Leste tidligere om en på forumet her som pleide å smøre det inn med olje, for så å kjøre seg en tur på en støvete grusvei før olja tørker slik at alt blir dekt med olje+støv som størkner sammen. Men er dette hensiktsmessig? Er det like greit eller bedre å bare smøre inn olje og la det tørke?

Setter pris på hurtige svar her.

-Simen

 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg hadde latt oljen tørke først...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljebehandling er uten løsemidler, og tørker aldri. Det er bra, for da krakelerer den ikke. Det er bare en fordel med støv som oljen kan binde seg til. Det forlenger holdbarheten.

 

Bare sørg for at objektet er skikkelig tørt før oljepåføring.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den tørker aldri, men krakkelerer?

Hva er dette for olje?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den tørker aldri, men krakkelerer?

Hva er dette for olje?

"Det er bra, for da krakelerer den ikke." Les ein gong til  ^_^ 

Endret av JGNotland
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Det er bra, for da krakelerer den ikke." Les ein gong til  ^_^ 

Ah, ble en noe pussig setning, forstod det til at den ikke krakkelerer dersom han kjørte i støv.

Men hvorvist holdbarheten øker med å kjøre rett i støv... tja jeg har vanskelig for å tro det utgjør noen forskjell.

Støvete blir det over tid uansett.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt å kjøre grusveien hjem etter oljebehandling på min gamle LR, men vet ikke om det har noe effekt. Hvilken behandling går du for Simen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han ringte meg for litt siden mens han sto og penslet på olje.. han hadde akkurat begynt og var allerede lei, så jeg foreslo sprøyte for å bli ferdig på denne siden av sommeren. Og, han bruker Owatrol-olje. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som man spør, får man svar. Å male hele understellet med Owatrololje blir noe annet. Owatrololje oppfører seg som maling, og det ville jeg latt tørke før bilen brukes.

 

Jeg har ikke hørt om at noen har lagt det på hele understellet før. Jeg ville heller satset på f. eks Mercasol hvis en ønsker noe som sitter på lenge, som bevarer elastisitet, og ikke sprekker ved ytre påvirkning.

 

Oljebehandling av understell som begrep (gjerne vs understellsbehandling som Tectyl/Mercasol) forbindes gjerne mer med å sette det inn med f. eks Lanolin-olje. Det sitter ikke så lenge og må gjentas relativt ofte. Fordelen med tradisjonell oljebehandling er at det krever lite forarbeid og kan utføres mens kunden venter. Støv kan her binde oljen til overflaten og forlenge holdbarheten noe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han skulle ikke ta hele understellet, bare deler av oppheng og sånt som typisk får litt rustdannelser. Gulvet og andre større flater var tectylbehandlet for noen år siden og så fremdeles bra ut, så de områdene hadde han ikke planer om å gjøre noe med.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Far min tok å olja opp hele understellet på Amazonen vår i vinter. Tabba vår var jo at det var vinter og siden Amazonen ikke er en vinterbil, ble den stående til våren før vi fikk kjørt på en støvete vei. Det resulterte i mye drypping når det blei varmere i været og vask av garasjegulv. Men etter endelig en tur på en støvete vei blei det jo bra. Satser på at det holder en stund, siden det er en sommerbil... :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar folkens, og beklager at jeg ikke viste til at jeg skulle bruke owatrol antirust, glemte det i farta.

Anyway, endte opp med å bare smøre det på visse områder og lot det tørke. :) Kommer straks noen bilder i Showcase-tråden.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive