Gå til innhold

Slitt clutch?


PerHG

Recommended Posts

Stiandyb

Du kan teste.. Dra på håndbrekket, sett bilen i 3.gir, 2800 omdreininger ca også slepper du ut clutchen. Om bilen kveler seg med en gang er det ikke noe feil med clutchen.. Visst den slurer lenge og ikke kveles så har du en defekt clutch [emoji106]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall

Ikke noe problem så lenge du ikke føler det er noe problem,

V70'n har gått 300k og cluchen tar langt ut. Bryr meg ikke før det blir et problem.

Men hvis du VIL teste det er dette en mer ømfintelig måte å gjøre det på:

4. gir, lavt turtall -> BÅNN gass..

Slurrer det så er det på tide å bytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en rask og effektiv måte å få svar på [emoji12] du kan jo selvfølgelig "bare" demontere kassa for å fysisk se på clutchen da.. Du ødelegger ikke clutchen noe om det ikke feiler den noe.

Har aldri i mine år som mekaniker hatt noen grunn til å demontere ei girkasse for å komme til clutch.

Og heller aldri hatt behov for å ta ned ei kasse for å sjekke heller.. Men for all del, det finnes trolig bare en måte og det er sikkert din måte..

Hell og lykke til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøre i en oppoverbakke i 3.gir, trø inn clutchen, rus opp til ca 3k rpm og slipp clutchen fort rett ut...og sjekk etter samme symptomene som nevnt tidligere...var slik vi fant ut at clutchen på gammelbilen var ferdig

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiandyb

Har aldri i mine år som mekaniker hatt noen grunn til å demontere ei girkasse for å komme til clutch.

Og heller aldri hatt behov for å ta ned ei kasse for å sjekke heller.. Men for all del, det finnes trolig bare en måte og det er sikkert din måte..

Hell og lykke til deg

Så spydig du er.. Sikker på du skjønte hva jeg mente.. [emoji5]️

Fortell meg hvordan du ville gjort det da? Dette er jo bare for å gi en peikepinn til en som ikke er mekaniker.. [emoji12]

Endret av Stiandyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spydig du er.. Sikker på du skjønte hva jeg mente.. [emoji5]️

Fortell meg hvordan du ville gjort det da? Dette er jo bare for å gi en peikepinn til en som ikke er mekaniker.. [emoji12]

Jeg er bare "spydig tilbake"

Men jeg hadde uten tvil heller tatt måten ruzzlebiffen forklarer. Da får du testet clutchen på en måte den er ment å tåle i vanlig bruk, men som gjerne er første man merker en dårlig clutch på. Ofte blir pedal tyngre, kortere vandring etc også selvsagt.

Måten du forklarer er drepen for dobbeltmasse svinghjul som ofte sitter på dieselmotorer.

Har man diesel fra ca 2000-2005 hvor de fleste slet med disse svinghjulene, hjelper ikke akkurat mye turtall,brems og slett ut clutchen veldig bra..

Har man feks nyere Vw/Audi (Skoda?) som jeg har inntrykk fremdeles sliter med dette så er det heller ikke noe nødvendighet å stressteste komponenter på denne måten.

Det er trolig ikke farlig en gang eller to, men hvorfor ta sjansen når man allerede er i tvil om clutch tilstand (og da i verste fall også svinghjul)

Måten werner forklarer er i utgangspunktet samme som du forklarer, men mtp det skjer i fart og lavere belastning så vil det være mindre belastende for svinghjul enn å stå stille med brems på.

Endret av tr86
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Om den er virkelig slitt så merker du at den begynner å glippe i bratte bakker f.eks om du ligger i 4 eller 5 gir i 60

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug

Om den er virkelig slitt så merker du at den begynner å glippe i bratte bakker f.eks om du ligger i 4 eller 5 gir i 60

x2

 

Om du gir full gass i bakker i 4/5 gir og nåla hopper unormalt opp på turtallet eller slurer. Om du har girindikator, kan det også vær at når det står du er i 4.gir at dette forsvinner og kommer tilbake som om du skulle ha tatt inn og ut clutchen. 

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare "spydig tilbake"

Men jeg hadde uten tvil heller tatt måten ruzzlebiffen forklarer. Da får du testet clutchen på en måte den er ment å tåle i vanlig bruk, men som gjerne er første man merker en dårlig clutch på. Ofte blir pedal tyngre, kortere vandring etc også selvsagt.

Måten du forklarer er drepen for dobbeltmasse svinghjul som ofte sitter på dieselmotorer.

Har man diesel fra ca 2000-2005 hvor de fleste slet med disse svinghjulene, hjelper ikke akkurat mye turtall,brems og slett ut clutchen veldig bra..

Har man feks nyere Vw/Audi (Skoda?) som jeg har inntrykk fremdeles sliter med dette så er det heller ikke noe nødvendighet å stressteste komponenter på denne måten.

Det er trolig ikke farlig en gang eller to, men hvorfor ta sjansen når man allerede er i tvil om clutch tilstand (og da i verste fall også svinghjul)

Måten werner forklarer er i utgangspunktet samme som du forklarer, men mtp det skjer i fart og lavere belastning så vil det være mindre belastende for svinghjul enn å stå stille med brems på.

Var slik vi testet på gammelbilen da vi var usikre på om det var svinghjulet eller clutchen den sluret på.....den glapp som nevnt her ved pådrag i bratt motbakke, men nesten ingen sluring ved å gjøre den testen med å "poppe" koplinga i fart i motbakke i fart....

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjul slurer ikke.

Når clutch er slitt og trykkplate ikke klarer å ha nok trykk mot clutch/svinghjul så sliter clutch.

Dersom dobbeltmasse svinghjul ryker så står bilen, enkelt og greit.

Perioden før dette skjer så vil det gjerne være en del vibrasjoner og også ulyden iblant..

Men svinghjul slurer altså ikke..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...