PerHG 3 Skrevet 29 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 29 Juni, 2015 Hei, Clutchen på bilen jeg har nå tar ikke før clutchen er helt ute samtidig som det er hopper i første gir. Vil dette si at clutchen er slitt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stiandyb 59 Skrevet 29 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 29 Juni, 2015 Du kan teste.. Dra på håndbrekket, sett bilen i 3.gir, 2800 omdreininger ca også slepper du ut clutchen. Om bilen kveler seg med en gang er det ikke noe feil med clutchen.. Visst den slurer lenge og ikke kveles så har du en defekt clutch [emoji106] Siter Dyb-Sandnes Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerHG 3 Skrevet 29 Juni, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29 Juni, 2015 Ok, er dette trygt altså? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 29 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 29 Juni, 2015 Dette er en dårlig måte å sjekke clutch på etter egne erfaring.. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RonnyD 0 Skrevet 29 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 29 Juni, 2015 Har du Fransk bil eller ? Siter Ronny Dettmer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stiandyb 59 Skrevet 29 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 29 Juni, 2015 Dette er en rask og effektiv måte å få svar på [emoji12] du kan jo selvfølgelig "bare" demontere kassa for å fysisk se på clutchen da.. Du ødelegger ikke clutchen noe om det ikke feiler den noe. Siter Dyb-Sandnes Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AppelsinSkall 47 Skrevet 29 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 29 Juni, 2015 Ikke noe problem så lenge du ikke føler det er noe problem, V70'n har gått 300k og cluchen tar langt ut. Bryr meg ikke før det blir et problem. Men hvis du VIL teste det er dette en mer ømfintelig måte å gjøre det på: 4. gir, lavt turtall -> BÅNN gass.. Slurrer det så er det på tide å bytte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 29 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 29 Juni, 2015 Dette er en rask og effektiv måte å få svar på [emoji12] du kan jo selvfølgelig "bare" demontere kassa for å fysisk se på clutchen da.. Du ødelegger ikke clutchen noe om det ikke feiler den noe. Har aldri i mine år som mekaniker hatt noen grunn til å demontere ei girkasse for å komme til clutch. Og heller aldri hatt behov for å ta ned ei kasse for å sjekke heller.. Men for all del, det finnes trolig bare en måte og det er sikkert din måte.. Hell og lykke til deg Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 29 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 29 Juni, 2015 Dette er en dårlig måte å sjekke clutch på etter egne erfaring.. Hva er en god måte da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WernerH 86 Skrevet 29 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 29 Juni, 2015 kjøre i en oppoverbakke i 3.gir, trø inn clutchen, rus opp til ca 3k rpm og slipp clutchen fort rett ut...og sjekk etter samme symptomene som nevnt tidligere...var slik vi fant ut at clutchen på gammelbilen var ferdig Siter [ ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod [X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stiandyb 59 Skrevet 29 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 29 Juni, 2015 (endret) Har aldri i mine år som mekaniker hatt noen grunn til å demontere ei girkasse for å komme til clutch. Og heller aldri hatt behov for å ta ned ei kasse for å sjekke heller.. Men for all del, det finnes trolig bare en måte og det er sikkert din måte.. Hell og lykke til deg Så spydig du er.. Sikker på du skjønte hva jeg mente.. [emoji5]️ Fortell meg hvordan du ville gjort det da? Dette er jo bare for å gi en peikepinn til en som ikke er mekaniker.. [emoji12] Endret 29 Juni, 2015 av Stiandyb Siter Dyb-Sandnes Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 30 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2015 (endret) Så spydig du er.. Sikker på du skjønte hva jeg mente.. [emoji5]️ Fortell meg hvordan du ville gjort det da? Dette er jo bare for å gi en peikepinn til en som ikke er mekaniker.. [emoji12] Jeg er bare "spydig tilbake" Men jeg hadde uten tvil heller tatt måten ruzzlebiffen forklarer. Da får du testet clutchen på en måte den er ment å tåle i vanlig bruk, men som gjerne er første man merker en dårlig clutch på. Ofte blir pedal tyngre, kortere vandring etc også selvsagt. Måten du forklarer er drepen for dobbeltmasse svinghjul som ofte sitter på dieselmotorer. Har man diesel fra ca 2000-2005 hvor de fleste slet med disse svinghjulene, hjelper ikke akkurat mye turtall,brems og slett ut clutchen veldig bra.. Har man feks nyere Vw/Audi (Skoda?) som jeg har inntrykk fremdeles sliter med dette så er det heller ikke noe nødvendighet å stressteste komponenter på denne måten. Det er trolig ikke farlig en gang eller to, men hvorfor ta sjansen når man allerede er i tvil om clutch tilstand (og da i verste fall også svinghjul) Måten werner forklarer er i utgangspunktet samme som du forklarer, men mtp det skjer i fart og lavere belastning så vil det være mindre belastende for svinghjul enn å stå stille med brems på. Endret 30 Juni, 2015 av tr86 2 Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 30 Juni, 2015 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2015 Om den er virkelig slitt så merker du at den begynner å glippe i bratte bakker f.eks om du ligger i 4 eller 5 gir i 60 Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sortehaug 672 Skrevet 30 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2015 Om den er virkelig slitt så merker du at den begynner å glippe i bratte bakker f.eks om du ligger i 4 eller 5 gir i 60 x2 Om du gir full gass i bakker i 4/5 gir og nåla hopper unormalt opp på turtallet eller slurer. Om du har girindikator, kan det også vær at når det står du er i 4.gir at dette forsvinner og kommer tilbake som om du skulle ha tatt inn og ut clutchen. Siter Mvh Tobias S. - Mine Show & Shine - Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WernerH 86 Skrevet 30 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2015 Jeg er bare "spydig tilbake" Men jeg hadde uten tvil heller tatt måten ruzzlebiffen forklarer. Da får du testet clutchen på en måte den er ment å tåle i vanlig bruk, men som gjerne er første man merker en dårlig clutch på. Ofte blir pedal tyngre, kortere vandring etc også selvsagt. Måten du forklarer er drepen for dobbeltmasse svinghjul som ofte sitter på dieselmotorer. Har man diesel fra ca 2000-2005 hvor de fleste slet med disse svinghjulene, hjelper ikke akkurat mye turtall,brems og slett ut clutchen veldig bra.. Har man feks nyere Vw/Audi (Skoda?) som jeg har inntrykk fremdeles sliter med dette så er det heller ikke noe nødvendighet å stressteste komponenter på denne måten. Det er trolig ikke farlig en gang eller to, men hvorfor ta sjansen når man allerede er i tvil om clutch tilstand (og da i verste fall også svinghjul) Måten werner forklarer er i utgangspunktet samme som du forklarer, men mtp det skjer i fart og lavere belastning så vil det være mindre belastende for svinghjul enn å stå stille med brems på. Var slik vi testet på gammelbilen da vi var usikre på om det var svinghjulet eller clutchen den sluret på.....den glapp som nevnt her ved pådrag i bratt motbakke, men nesten ingen sluring ved å gjøre den testen med å "poppe" koplinga i fart i motbakke i fart.... Siter [ ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod [X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 30 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2015 Svinghjul slurer ikke. Når clutch er slitt og trykkplate ikke klarer å ha nok trykk mot clutch/svinghjul så sliter clutch. Dersom dobbeltmasse svinghjul ryker så står bilen, enkelt og greit. Perioden før dette skjer så vil det gjerne være en del vibrasjoner og også ulyden iblant.. Men svinghjul slurer altså ikke..? Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.