Gå til innhold

Våtsliping - alternativ til papir.


Simenner

Recommended Posts

Here comes nerdy.

 

Er det noen som har prøvd Abralon slipepads som alternativ til papir? 

 

http://www.ebay.com/bhp/abralon-pads

 

Har erfaring med slike pad via overflatebehandling av bowlingkuler. (har en fortid som landslagsspiller, advarte øverst.) For meg så virket slike pads bedre og ga en mer "skånsom" sliping. ble også mye jevnere på en måte. Er også en fordel at di holder en god del vann.

 

Har en del saker som skulle vært slipet ned på bilen så derfor lurte jeg på om noen har prøvd noe lignende? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Abralon er fin til å slipe bort riper fra grovere papir eller riper.

Men den er for myk til å brukes for å slipe overflødig lakk feks, eller gjøre overflaten jevn, den bare runder kantene på defektene.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samme type jeg snakker om. må jo være bra greier :) skal teste! 


Abralon er fin til å slipe bort riper fra grovere papir eller riper.

Men den er for myk til å brukes for å slipe overflødig lakk feks, eller gjøre overflaten jevn, den bare runder kantene på defektene.

Man får jo abralon ned i 180grit. hehe. det er litt i overkant, men funker det ikke om man starter med f.eks 1000grit og jobber seg opp til 4000grit elns ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Er samme type jeg snakker om. må jo være bra greier :) skal teste! 

Man får jo abralon ned i 180grit. hehe. det er litt i overkant, men funker det ikke om man starter med f.eks 1000grit og jobber seg opp til 4000grit elns ? 

Om du skal slipe vekk alt som er funker det jo, men jeg ser ikke hensikten, for abralon er dyrt..

For å få en jevn overflate er man avhengig av å bruke en hard bakplate med vanlig papir, og så våtslipe med feks abralon for å fjerne slipesporene fra grovere papir.

Men som jeg nevnte tidligere, fjerne småriper etc går fint med abralon, men den har sine svake sider også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nickname

Abralon er fin til å slipe bort riper fra grovere papir eller riper.

Men den er for myk til å brukes for å slipe overflødig lakk feks, eller gjøre overflaten jevn, den bare runder kantene på defektene.

Har du prøvd å slipe vekk sig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal slipe vekk alt som er funker det jo, men jeg ser ikke hensikten, for abralon er dyrt..

For å få en jevn overflate er man avhengig av å bruke en hard bakplate med vanlig papir, og så våtslipe med feks abralon for å fjerne slipesporene fra grovere papir.

Men som jeg nevnte tidligere, fjerne småriper etc går fint med abralon, men den har sine svake sider også

Ser den! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Har du prøvd å slipe vekk sig...

Slipe sig er risikosport, man har lakkskraper som er mye bedre egnet, det har jeg brukt ved flere anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal slipe vekk alt som er funker det jo, men jeg ser ikke hensikten, for abralon er dyrt..

For å få en jevn overflate er man avhengig av å bruke en hard bakplate med vanlig papir, og så våtslipe med feks abralon for å fjerne slipesporene fra grovere papir.

Men som jeg nevnte tidligere, fjerne småriper etc går fint med abralon, men den har sine svake sider også.

Hvilke grit er smart å begynne med hvis prosjektet er appelsinlakk da?

Noe preferanser på «vanlig papir»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Hvilke grit er smart å begynne med hvis prosjektet er appelsinlakk da?

Noe preferanser på «vanlig papir»?

Kommer an på hvor "alvorlig" det er.

Men vanligvis er det greit å slipe med 1500 og så gå over med 3000 og 4000 før polering.

Men i mer alvorlige tilfeller kan så grovt som 1000/1200 være hensiktsmessig dersom det er nok lakk, etterfulgt av 2000-3000-4000.

Og i tilfeller med forholdsvis pen struktur 2000-3000-4000.

Jeg bruker våtslipepapir fra Mirka på første steg, og så gjerne Abralon på følgende steg.

Men ikke slip 1.steg nærmere enn 5mm fra skarpe kanter, du VIL slipe igjennom, normalt blir det mer enn bra nok når du tar påfølgende sliping og polering til at du ikke ser noe struktur ved kantene i ettertid uansett.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kommer an på hvor "alvorlig" det er.

Men vanligvis er det greit å slipe med 1500 og så gå over med 3000 og 4000 før polering.

Men i mer alvorlige tilfeller kan så grovt som 1000/1200 være hensiktsmessig dersom det er nok lakk, etterfulgt av 2000-3000-4000.

Og i tilfeller med forholdsvis pen struktur 2000-3000-4000.

 

Jeg bruker våtslipepapir fra Mirka på første steg, og så gjerne Abralon på følgende steg.

 

Men ikke slip 1.steg nærmere enn 5mm fra skarpe kanter, du VIL slipe igjennom, normalt blir det mer enn bra nok når du tar påfølgende sliping og polering til at du ikke ser noe struktur ved kantene i ettertid uansett.

Ser her i en gammel tråd at du da tok førstesteg tørt. Og i og med at jeg sliter litt med å få tak i våtrondeller lurte jeg på hva forskjell/fordel/ulempe på våt og tørt var? (sånn rent bortsett fra fukt og støv...) Internett snakker om kuttgrad, men ser ikke ut til å bli enige om hvem som gjør hva best?
Og hvilket Mirka papir bruker du, det var et par å velge i så jeg?


Prøvde å få tak i våtsliperondeller (uten padding) i Oslo, det vakke bare bare gitt. Bilxtra Lillestrøm, Alna, Jessheim har ikke, Billakkspesialisten StHanshaugen har ikke, Mekonomen nope og Meca har ikke noe på nettkatalogen iaffal.

Noen som har andre forslag?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Tørt papir får mindre cut enn våtsliping fordi støvet legger seg mellom kornene i papiret.
Våtsliping uten padding ala abralon gjør jeg gjerne for hånd med hard kloss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett lite tips til dere som våtsliper mye.

Jeg bygger modell biler som hobby om vinteren og da våtsliper jeg med noen kluter som heter Micro mesh. De finnes i graderinger helt opp til 12000. Det er helt sinnsykt hvor blankt det blir da.

Aner ikke om det kan brukes på bil, men funker gull på modell biler som lakkes med vannbasert 1 komp lakk.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...